laban Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november erik123 skrev (1 time siden): Frp vil få orden på alt Tor du ikke det er delte meninger om hva slags tiltak som kreves for å "få orden på alt"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Dorthe skrev (18 timer siden): Vi har vel alle lært hvordan en viss annen mann gjorde og sa det samme før han kom til makta. Hvem er "en viss mann"? Tør du ikke nevne navnet, og så legger du opp til at leseren skal gjette seg frem til hvem du snakker om? Det er ikke en særlig god fremgangsmåte hvis man vil bli tatt seriøst i en debatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 16.42): Hva synes du om Norges plan da, vente til 2027 med å produsere noe særlig med artillerigranater, hvor mange ukrainske soldater er døde innen den tid mon tro ? Hvor mye land har de igjenn. Er det bedre enn å få til en fredsavtale ? Norges plan er ikke kjempebra, nei. Vi er veldig gode på å vedta fine mål, for eksempel å kaste russerne helt ut av Ukraina eller å redusere CO2 utslippene med 55% innen 2030. Det følges ikke opp med en realistisk plan for å nå målene. Norge har tjent 1400 milliarder på krigen, og bruker 2 år på å bevilge 2 milliarder for å produsere artillerigranater. Akkurat det Ukraina mangler. Det viktigste er gode intensjoner og å gjøre alt etter boka. Vance og Trump legger godt merke til hva slags sosemikler vi er. USA og Russland har fått opp våpenproduksjonen. Europa klarer ikke å snu seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november (endret) psykedeliker skrev (1 time siden): Hvem er "en viss mann"? Tør du ikke nevne navnet, og så legger du opp til at leseren skal gjette seg frem til hvem du snakker om? Det er ikke en særlig god fremgangsmåte hvis man vil bli tatt seriøst i en debatt. Jeg har ikke planlagt å bli slettet her inne. Det er viktigere å få fram poenget. Men i muntlige diskusjoner i RL så bruker jeg navnet. Jeg regner med at de fleste her inne kan historien om annen verdenskrig. Endret 7. november av Dorthe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Dorthe skrev (2 timer siden): Jeg har ikke planlagt å bli slettet her inne. Det er viktigere å få fram poenget. Men i muntlige diskusjoner i RL så bruker jeg navnet. Jeg regner med at de fleste her inne kan historien om annen verdenskrig. Tror ikke du blir slettet for hitling. Anonymkode: 6e021...0e9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november psykedeliker skrev (4 timer siden): Hvem er "en viss mann"? Hitler 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november ISW skrev (På 6.11.2024 den 20.33): Hva er du urolig for at han kan finne på? I uprioritert rekkefølge: 1. Maktfordelingsprinsippet med de tre statsmakter er sentral i demokratiet. Han vil påvirke rettsvesenet bla. ved å pålegge dem å droppe alle anklager mot han. Han vil også bytte ut alle høyesteretssdommere som ikke er helt enige med han. 2. Med høye tollmurer vil han ødelegge verdenshandelen med negative økonomiske følger for storparten av verden - til slutt også for USA. 3. Han kan trekke støtten til Ukraina med den følge at den andre despoten kan legge deler av Ukraina under seg. 4. Han kan finne på å ikke stå vad art 5 i NATO-avtalen 5. Han kan trekke seg fra alt samarbeid om klimasaken. 6. Han vil benåde alle som ble dømt for Kongresstormingen. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Dorthe skrev (4 timer siden): Jeg har ikke planlagt å bli slettet her inne. Det er viktigere å få fram poenget. Men i muntlige diskusjoner i RL så bruker jeg navnet. Jeg regner med at de fleste her inne kan historien om annen verdenskrig. Hva får deg til å tro at du blir slettet bare fordi du nevner navnet Adolf Hitler? Anonymkode: bd903...29c 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva får deg til å tro at du blir slettet bare fordi du nevner navnet Adolf Hitler? Anonymkode: bd903...29c Kanskje fordi jeg setter likehetstegn mellom dem og tenker at Trump er like farlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Dorthe skrev (4 timer siden): Jeg regner med at de fleste her inne kan historien om annen verdenskrig. Det kan vi, men det var ikke poenget. nachnoo skrev (1 time siden): Hitler Og hvem er i så fall de andre aktørene? Hvilke andre faktorer er direkte sammenlignbare med situasjonen i Tyskland på 1930-tallet, satt opp mot alt som ikke er sammenlignbart? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet fredag kl 10:51 Del Skrevet fredag kl 10:51 (endret) nachnoo skrev (14 timer siden): 1. Maktfordelingsprinsippet med de tre statsmakter er sentral i demokratiet. Han vil påvirke rettsvesenet bla. ved å pålegge dem å droppe alle anklager mot han. Han vil også bytte ut alle høyesteretssdommere som ikke er helt enige med han. Ja, det tror jeg han vil gjøre. Dette er en generell svakhet i USA; at presidenten velger høyesterettsdommere, og at de sitter i rollen så lenge de lever. Han kan ikke bytte de ut, men han kan sette inn flere slik at han får flertall. nachnoo skrev (14 timer siden): 2. Med høye tollmurer vil han ødelegge verdenshandelen med negative økonomiske følger for storparten av verden - til slutt også for USA. Her tror jeg det er en forskjell på "hva Trump sier" og "hva USA gjør". Jeg tror mye av dette er spissformuleringer og symbolpolitikk. Med det sagt, USA har et enormt handelsunderskudd i dag og jeg synes heller ikke Bidens politikk her har vært helt bærekraftig. Så jeg ser forsåvidt at noe må gjøres, selv om jeg ikke tror svaret er 60% toll på varer fra Kina. nachnoo skrev (14 timer siden): 3. Han kan trekke støtten til Ukraina med den følge at den andre despoten kan legge deler av Ukraina under seg. Jeg tror ikke Trump står helt fritt til dette. Selv med et marginalt flertall i begge kamre, er det ikke alle republikanere som er enig med Trump i måten han eventuelt vil håndtere Ukraina. Det er fortsatt en god del støtte til Ukraina i det republikanske partiet. Med det sagt, jeg tror det er å tro på julenissen hvis man tenker at denne krigen kan avgjøres på slagmarken. Det er i dag en litt meningsløs situasjon der hundretusener av mennesker dør fordi frontlinjen går en kilometer den ene eller den andre veien (satt litt på spissen). Jeg er forsåvidt enig med Trump i at det må diplomatiske løsninger til. nachnoo skrev (14 timer siden): 4. Han kan finne på å ikke stå vad art 5 i NATO-avtalen Igjen, så er ikke dette noe Trump bestemmer alene. Støtten til NATO i Kongressen er sterk. En eventuell utmelding av NATO krever flertall i Senatet, og det er man LANGT fra i dag. Støtten til NATO er sterk i befolkningen i USA (mener den er noe sånt som minst 70%) og jeg tror det ville vært politisk selvmord av Trump å rokke ved det. Derimot er jeg helt enig med Trump i at Europa selv også må ta ansvar for egen sikkerhet og prioritere forsvar. Særlig gjelder dette land som Tyskland. "Worst case" så kan han finne på å si at land som ikke betaler ikke dekkes av sikkerhetsgarantiene / Art.5. Men det er jeg nesten enig i. nachnoo skrev (14 timer siden): 5. Han kan trekke seg fra alt samarbeid om klimasaken. Det kan nok være. nachnoo skrev (14 timer siden): 6. Han vil benåde alle som ble dømt for Kongresstormingen. Det kan nok være - men det vil påvirke oss i Norge veldig lite. *** Jeg tror nok at Donald Trump i disse fire årene vil oppleve enorm regjeringsslitasje (og hvis mellomvalget går dårlig, noe jeg tror det vil, så er det ikke gitt at han engang sitter i fire år). Mitt stalltips er at han kommer til å snakke i store bokstaver men i realiteten få veldig lite gjort. Det blir nok underholdende, om ikke annet. Republikanerne vender kappen etter vinden og ser seg p.t. best tjent med å støtte MAGA-bevegelsen. Men når folk blir lei, så kan de like gjerne vende kappen en helt annen vei. Endret fredag kl 10:55 av ISW 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet fredag kl 11:14 Del Skrevet fredag kl 11:14 Jeg håper på hans snarlige død uansett hvordan det skjer. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Tanker kan alle gjøre seg, men det er ikke noe krav om å offentliggjøre dem. Anonymkode: 33371...7fb 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.