Gå til innhold

Er unnvikelse noen ganger en styrke og ikke svakhet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker ikke å unnvike, for da har jeg liksom tapt en indre kamp, og det får meg til å føle meg svak. Men nå er jeg i ferd med å slutte å kjempe en kamp og gå over til unnvikelse fordi det går utover min funksjon og gjør meg dårlig å fortsette å kjempe den. 

Er jeg svak om jeg nå bestemmer meg for å unnvike?

Anonymkode: cff16...e32

Fortsetter under...

Annonse

For meg er det en distinksjon mellom å unnvike og velge å la noe ligge. Å velge å slutte å kjempe en kamp kan være fornuftig energibruk. Da ville jeg ikke ha brukt ordet unnvike - for min egen del dekker det i hvert fall heller situasjonene der jeg sklir unna fordi de vekker ubehag, ikke der jeg har tatt et konkret valg etter å ha veid fordelene opp mot ulempene. Men er selvfølgelig ikke noe absolutt skille mellom de to tilnærmingene.

«Svak/sterk» synes jeg ikke er nyttig begrepsbruk uansett.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men nå er jeg i ferd med å slutte å kjempe en kamp og gå over til unnvikelse fordi det går utover min funksjon og gjør meg dårlig å fortsette å kjempe den. 

Anonymkode: cff16...e32

Det er et uttrykk som sier at en må velge sine kamper (med omhu).

Om livskvaliteten/daglig funksjon går ned pga. en kamp, bør du veie opp hvor viktig den er for deg. Det har lite med å være sterk eller svak å gjøre, men å ta prioriteringer og gode valg for seg selv.

AnonymBruker

Du trenger jo ikke bestemme deg for noen ting. Livet skjer. Akkurat nå er eksponering for deg for krevende, da ka. Du ta et skritt tilbake og ta ei pause, så prøver du på igjen når du har fått samlet mer krefter og indre ro. Det er ikke enten eller. Av og til må en velge sine kamper om hva som er viktigst her og nå 

Anonymkode: 0154f...688

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...