Gå til innhold

Å sende eller levere et brev til legen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror dere det er dumt av meg å sende legen min et brev der jeg forteller litt om min fortid, bakgrunn og ting jeg sliter med?

Ville dere sendt det i forkant av timen, eller levert det under timen?

Legen kjenner meg ikke og jeg har legeangst, jeg er alltid så stresset under timen at jeg glemmer halvparten av det jeg planla å si. 

Anonymkode: 9f659...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lever det i timen. Kjempegod ide! Jeg har også høy grad av angst i legetimer.

Anonymkode: 626cd...a36

Takk for svar. Jeg får se om jeg tørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Jeg får se om jeg tørr. 

Bare gjør det! Dette klarer du!

Anonymkode: 626cd...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en Mail før timen, slik at han har lest det til du kommer. Han kan også lese det mens du sitter der. En lege har hørt alt, ingenting som sjokkerer. Du vil få det bedre selv om du er ærlig og åpen. 

Anonymkode: 392a0...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Send en Mail før timen, slik at han har lest det til du kommer. Han kan også lese det mens du sitter der. En lege har hørt alt, ingenting som sjokkerer. Du vil få det bedre selv om du er ærlig og åpen. 

Anonymkode: 392a0...eb2

Til TS - Jeg anbefaler også dette. Om du leverer det i timen, må forutsetningen være at det er på under en A4-side. Gjerne litt punktvis nedover - da går det raskt å lese. Om du sender det på forhånd, f.eks. over Helsenorge eller Helseplattformen (om du er tilkoblet den), kan du sende det noen dager før konsultasjonen. Notere at du ønsker at dette leses før timen.

Og, støtter det AB sier; leger har sett og hørt så og si alt. Dette går helt fint. Gjerne si til legen at du har legeangst. Han kan ta hensyn til det i timen.  Å ha legeangst er mer vanlig enn hva vi tror...

PS: Om du er veldig nervøs/engstelig, synes jeg det kan være hjelpsomt å si høyt at "huff, dette har jeg gruet meg til" eller "nå føler jeg meg nervøs". Det kan i seg dempe nervøsiteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det fungerer best å ta det med til timen. Bestill heller en dobbeltime, så slipper du stressfaktoren med tid. Risikoen for at ting ikke blir lest før timen er stor, for leger har mye å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Til TS - Jeg anbefaler også dette. Om du leverer det i timen, må forutsetningen være at det er på under en A4-side. Gjerne litt punktvis nedover - da går det raskt å lese. Om du sender det på forhånd, f.eks. over Helsenorge eller Helseplattformen (om du er tilkoblet den), kan du sende det noen dager før konsultasjonen. Notere at du ønsker at dette leses før timen.

Og, støtter det AB sier; leger har sett og hørt så og si alt. Dette går helt fint. Gjerne si til legen at du har legeangst. Han kan ta hensyn til det i timen.  Å ha legeangst er mer vanlig enn hva vi tror...

PS: Om du er veldig nervøs/engstelig, synes jeg det kan være hjelpsomt å si høyt at "huff, dette har jeg gruet meg til" eller "nå føler jeg meg nervøs". Det kan i seg dempe nervøsiteten

Det har jeg også lyst å gjøre. Skrive ned på forhånd , men blir lengre enn enn side🙈 men tenker at legen kan se på det i timen evt. er ikke der innafor?

Anonymkode: 443b6...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg også lyst å gjøre. Skrive ned på forhånd , men blir lengre enn enn side🙈 men tenker at legen kan se på det i timen evt. er ikke der innafor?

Anonymkode: 443b6...209

Det går helt fint, uansett hvordan du velger å gjøre det.

Tenker du å ta opp andre temaer med legen i tillegg? Det kan nok kanskje være greit å få bestilt en dobbelttime om det er første gang. En kort fastlegekonsultasjon kan gå raskt. Om legen ev. ser det blir kort med tid, kan han f.eks. foreslå at dere setter opp en ny time. Jeg har også hatt leger som har valgt å gått over tiden. Det er et valg legen selv tar.

Lykke til. Jeg er sikker på at dette vil gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...