Gå til innhold

Undersøkelse: Norske elever mye dårligere enn før på databruk


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

4 av 10 elever ligger på laveste nivå i digital kompetanse.

Undersøkelsen deler elevene inn i fire nivåer, der nivå 4 er det høyeste nivået. I 2013 var omtrent 24 prosent av de norske elevene på nivå en eller lavere. I 2023 har dette tallet økt til 40 prosent. Internasjonalt sakker elevene også akterut. Disse elevene vil bare kunne bruke datamaskiner til å løse enkle oppgaver.

Ungdommen er flinke konsumenter, de kan finne fram til strømmetjenester og sosiale medier, men det er lite produktiv bruk av data. Ingen interesse for å lære seg mer enn det mest grunnleggende. De vet f.eks. ikke hvordan man skifter mellom åpne vinduer på en PC, og hvordan filsystemet fungerer er helt gresk. 

https://www.forskning.no/data-ntb-skole/norske-elever-scorer-darligere-enn-for-pa-databruk/2429718

Anonymkode: 6d3c5...7ef

Fortsetter under...

Mitt spørsmål er: hvorfor skal norske elevene ligge på høyt nivå i digital kompetanse? Kompetanse er noe man tilegner seg etter utdanning, ikke på grunnskolenivå. 

I tillegg er det også spørsmål om overstimulering. Våre barn har behov for kognitiv nedetid, fysisk aktivitet og sosial kompetanse. Dette burde ha vært større fokus på. 

AnonymBruker
1 hour ago, Trinity80 said:

Mitt spørsmål er: hvorfor skal norske elevene ligge på høyt nivå i digital kompetanse? Kompetanse er noe man tilegner seg etter utdanning, ikke på grunnskolenivå. 
 

Digitale ferdigheter er en viktig forutsetning for videre læring. Danmark, f.eks., ligger langt forran.

Noe er galt i den norske skole. Norske elever har blitt dårligere i både matte, naturfag og lesing i følge undersøkelse for 2022.

https://www.utdanningsnytt.no/lesing-matematikk-naturfag/norske-elever-har-blitt-darligere-i-matte-naturfag-og-lesing/382698

Hvordan gjør norske 15-åringer det i matematikk, lesing og naturfag? Fasit for 2022 viser at ferdighetene er fallende og historisk lave i

Nå i 2024 står det enda dårligere til.

Utviklingen i femteklassingenes prestasjoner i lesing, regning og engelsk siste år fortsetter i samme retning som i fjor. Prestasjonene i lesing har gått mest ned siden trendmålingen startet på nytt i 2022. Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Her henger jentene stadig lengre etter.

https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/analyser/2024/resultater-fra-nasjonale-prover-for-5-trinn-2024/

Anonymkode: 6d3c5...7ef

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Digitale ferdigheter er en viktig forutsetning for videre læring. Danmark, f.eks., ligger langt forran.

Noe er galt i den norske skole. Norske elever har blitt dårligere i både matte, naturfag og lesing i følge undersøkelse for 2022.

https://www.utdanningsnytt.no/lesing-matematikk-naturfag/norske-elever-har-blitt-darligere-i-matte-naturfag-og-lesing/382698

Hvordan gjør norske 15-åringer det i matematikk, lesing og naturfag? Fasit for 2022 viser at ferdighetene er fallende og historisk lave i

Nå i 2024 står det enda dårligere til.

Utviklingen i femteklassingenes prestasjoner i lesing, regning og engelsk siste år fortsetter i samme retning som i fjor. Prestasjonene i lesing har gått mest ned siden trendmålingen startet på nytt i 2022. Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Her henger jentene stadig lengre etter.

https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/analyser/2024/resultater-fra-nasjonale-prover-for-5-trinn-2024/

Anonymkode: 6d3c5...7ef

Jentene som henger etter? Trodde det var guttene 

Anonymkode: 44ab5...62b

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jentene som henger etter? Trodde det var guttene 

Anonymkode: 44ab5...62b

Ikke innen "regning", altså matematikk.

  • Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Det er nå dobbelt så mange gutter som jenter som presterer på det høyeste mestringsnivået.

Hva kan grunnen være? Har jentehjernen problemer med å forstå tall og abstraksjon?

Anonymkode: 6d3c5...7ef

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jentene som henger etter? Trodde det var guttene 

Anonymkode: 44ab5...62b

Gutter gjør det like bra eller bedre på nasjonale prøver og andre anonymisere tester, men får dårligere karakterer av lærerne.

Annonse

Jeg lurer på hva de digitale ferdighetene er. Hvis det er bruk av PC så tenker jeg skjermtiden er flyttet over på mobil.

Det står noe om algoritmisk forståelse. Det høres ut som ferdigheter i programmering. Det er der nok greit at elever kan litt om.

 

Trinity80 skrev (11 timer siden):

Mitt spørsmål er: hvorfor skal norske elevene ligge på høyt nivå i digital kompetanse? Kompetanse er noe man tilegner seg etter utdanning, ikke på grunnskolenivå. 

I tillegg er det også spørsmål om overstimulering. Våre barn har behov for kognitiv nedetid, fysisk aktivitet og sosial kompetanse. Dette burde ha vært større fokus på. 

Tingene som nevnes kunne jeg da jeg var 16 år gammel i 1993, da min far kom hjem med vår første PC. Jeg syntes det var så spennende at jeg leste de svære bokmanualene som kom med og lærte enkel programmering, bruk av DOS, inngående kjennskap til filsystemer osv. 

Office-pakken og programmering lærte jeg på VGS:

Endret av Vhanja

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...