Gå til innhold

Hvorfor kjennes alltid depresjonen tyngre ut etter søvn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
Janelle skrev (1 time siden):

Vet du hvorfor søvn er depresjonsforsterkende?

Nå er det bare logikken min som snakker, og den sier sånn;

For at vi skal kunne sove må vi være slitne og ikke ha motivasjon for å bli stimulert av ting. Vi skal bare bort. Når vi sover er vi på en måte borte. Det er en grunn til at vi ikke er trette når vi har det gøy. 

Klart det kan være tyngre om morgenen. Da har man våknet, kanskje også av en vekkerklokke. Det blir på en måte brått. Du er i sovemodus, men vet at du må i gang med ting.

Annonse

Hei. Jeg kan få angst,kjenne meg forvirret og nedstemt, så fort jeg har sovet for mye. Det er fort gjort å sove for mye. Nesten slik at hvis jeg faktisk sover nærmere 8 timer, så føler jeg meg utafor.

Jeg sover til vanlig 4-6 timer nå. Føler det er litt lite fordi jeg bytter på å være gira og sliten ila dagen. Men heller det enn for mye søvn og helt utafor. Søvn er gift for meg. 

Janelle skrev (15 minutter siden):

Ja, folk er forskjellige. Søvn er ikke gift for meg, men helbredende for mye. 

Det der er et dilemma.vi trenger søvn for å bearbeide inntrykk, hvile osv. Men for noen av oss så er det vanskelig å finne balanse i det. Hvordan er det for deg? 

Jeg "burde vært" deprimert nå, sånn ut fra gammel rytme, men AD hjelper å holde meg oppe også holder jeg tempo oppe med å fylle dagene med ting. Hvis jeg slipper ned alerten, sover ut osv., så ender det i masse rare drømmer, våkner på de merkeligste tider i døgnet, får mørke forvirrende tanker osv. Så det med depresjonssforsterkemde effekt av søvn gir mening, dvs. i mitt tilfelle: Jeg vet at det kan utløse depresjon og det orker jeg ikke. 

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 19.56):

Både på dag-og kveldstid kjenner jeg meg aldri så deprimert som jeg gjør etter søvn. Lurer på hvorfor.

Anonymkode: ee5e4...ef5

Et viktig spørsmål er vel hva som eventuelt kan ha motsatt effekt av det søvn gir deg (negativ effekt). Det er sikkert ikke noen quick-fix: men hva er dine strategier nettopp for å holde det gående da? Det er slitsomt men forsøk å begrens søvn til natta, hvis det går, og finn noe som holder deg gående og forhåpentligvis kan kjennes en smule givende. Hater selv å høre masse teite velmenende råd om alt hva man selv burde gjøre for å motvirke depresjon, men hvilke andre alternativer har vi? Å resignere og bare hvile i hvilesløsheten det blir å gi etter, sykemelde seg, gi etter og bare vegetere og vente til alt er over, det er litt nytteløst det og. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...