Gå til innhold

antidepressiva retter ikke opp kjemien ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker

De visste jo aldri helt hvorfor SSRI virket, var sammenhengen med seratonin som var avgjørende og det med kjemisk ubalanse er kanskje ikke riktig. Mener også i senere tid og ha sett at de virker bedre på angst.

Anonymkode: 16ef4...82f

Det er 100% bevist at man kan påvirke stemningsleiet med endring i ulike nevrotransmittere. Hadde ikke det vært mulig, hadde det ikke fantes rusmidler. Eksempelvis er kokain en reopptakshemmer av dopamin, noradrenalin og serotonin. Det er velkjent at kokain som regel har en stemningshevende effekt.

Det er IKKE det samme som at for å være deprimert, så har man nødvendigvis en mangel på serotonin. Det er rundt dette jeg bruker sammenligningen om at du ikke mangler morfin selv om du kjenner smerter.

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Det er 100% bevist at man kan påvirke stemningsleiet med endring i ulike nevrotransmittere. Hadde ikke det vært mulig, hadde det ikke fantes rusmidler. Eksempelvis er kokain en reopptakshemmer av dopamin, noradrenalin og serotonin. Det er velkjent at kokain som regel har en stemningshevende effekt.

Det er IKKE det samme som at for å være deprimert, så har man nødvendigvis en mangel på serotonin. Det er rundt dette jeg bruker sammenligningen om at du ikke mangler morfin selv om du kjenner smerter.

Hvorfor virker d da?

Anonymkode: 95a17...a05

nachnoo skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er noen sikre på at påstanden er riktig?

Jeg leste relativt nylig boken til Mimir Kristjansson, "Pabbi".

Nå omhandlet den i hovedsak alkohol og misbruk av alkohol, men han beskrev et interessant fenomen han gjerne med årene opplevde etter en fyllekule. Han fikk ikke lengre hodepine/tømmermenn, men et fenomen han beskrev som å være tynn - eller "tynn i sjelen". En slags beskrivelse av at motstanden mot livets utfordringer ble redusert. 

Jeg føler at jeg av SSRI; ikke har blitt mindre eller mer deprimert, men at jeg er mindre "tynn i sjelen". Noe som kunne være skummelt tidligere er ikke skummelt nå, selv om det ikke var direkte relatert til angst. Jeg opplever rett og slett å ha fått ganske mye hardere hud. 

Jeg tenker kanskje at det er dette som også gir antidepressiv effekt?

Bare en digresjon.

AnonymBruker

Jeg skal til legen om 3 uker for å diskutere SSRI, han er jo vanlig fastlege så vet ikke hva han vil foreslå, men trenger noe for å få litt tykkere hun, er mye gråt og nedstemthet samt angst hos meg. Har prøvd Cipralex tidligere, men fikk ikke effekt.

Anonymkode: 16ef4...82f

Annonse

Jeg VET at antidepressiva gjør noe med min kjemi. Jeg kan kjenne det. Jeg justerer dosen etter form og virkning, over tid. Akkurat nå justerer jeg opp fordi tendensen til å gå inn i en depresjon og økning av angst, er mer påtrengende nå enn for f.eks. to måneder siden. Men hadde det ikke hatt virkning, så hadde jeg ikke merket doseendring. 

Det AD påvirker i mindre grad,ut fra min erfaring, det er tankeinnhold. På samme tid, har den en helt klar indirekte virkning allikevel, fordi hvis den kjemiske husholdningen tillater depresjon, så endres tankene etterhvert mer i den retning. Retter jeg opp misforholdet i kjemien med en dosejustering, så har også tankesett og -innhold helt konkret endret seg etter en periode... det er helt sant. I alle fall er det der for meg. 

AnonymBruker
ISW skrev (På 15.11.2024 den 17.19):

Jeg leste relativt nylig boken til Mimir Kristjansson, "Pabbi".

Nå omhandlet den i hovedsak alkohol og misbruk av alkohol, men han beskrev et interessant fenomen han gjerne med årene opplevde etter en fyllekule. Han fikk ikke lengre hodepine/tømmermenn, men et fenomen han beskrev som å være tynn - eller "tynn i sjelen". En slags beskrivelse av at motstanden mot livets utfordringer ble redusert. 

Jeg føler at jeg av SSRI; ikke har blitt mindre eller mer deprimert, men at jeg er mindre "tynn i sjelen". Noe som kunne være skummelt tidligere er ikke skummelt nå, selv om det ikke var direkte relatert til angst. Jeg opplever rett og slett å ha fått ganske mye hardere hud. 

Jeg tenker kanskje at det er dette som også gir antidepressiv effekt?

Bare en digresjon.

Akkurat det samme opplever jeg. Man er ikke så hudløs.

Anonymkode: 6c64b...e25

AnonymBruker
krøll9 skrev (55 minutter siden):

Jeg VET at antidepressiva gjør noe med min kjemi. Jeg kan kjenne det. Jeg justerer dosen etter form og virkning, over tid. Akkurat nå justerer jeg opp fordi tendensen til å gå inn i en depresjon og økning av angst, er mer påtrengende nå enn for f.eks. to måneder siden. Men hadde det ikke hatt virkning, så hadde jeg ikke merket doseendring. 

Det AD påvirker i mindre grad,ut fra min erfaring, det er tankeinnhold. På samme tid, har den en helt klar indirekte virkning allikevel, fordi hvis den kjemiske husholdningen tillater depresjon, så endres tankene etterhvert mer i den retning. Retter jeg opp misforholdet i kjemien med en dosejustering, så har også tankesett og -innhold helt konkret endret seg etter en periode... det er helt sant. I alle fall er det der for meg. 

Jeg fikk beskjed fra min psykiater at når effekten var bra, skulle jeg stå på den videre som vedlikeholds dose.
Ikke redusere eller øke dosen. Tror for min del at det var riktig, for jeg har vært stabil nå i flere år. Det er så deilig. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg fikk beskjed fra min psykiater at når effekten var bra, skulle jeg stå på den videre som vedlikeholds dose.
Ikke redusere eller øke dosen. Tror for min del at det var riktig, for jeg har vært stabil nå i flere år. Det er så deilig. 

Det er godt! Flere år altså? Kan jeg spørre om det er unipolar depresjon du tar det for, eller annet?

Det jeg gjør nå er at jeg har økt dosen noe fordi jeg etter en stabil periode på flere måneder begynte å kjenne på angst og litt andre tegn på at en depresjon banet seg vei. Fortsatt ganske lav dose men hadde en lav og fin vedlikeholdsdose som fungerte greit en stund, så vil ikke overdrive heller. Jeg skulle vel egentlig også ha avtalt med behandler men skal jeg liksom ringe resepsjonen på dps og si: "kan du gi beskjed om at jeg nå vil/har økt dosen til lege xy?" Det gidder jeg ikke. Forteller det når jeg er der. 

Testet ut medikamentets virkning i en del høyere doser ved oppstart, så har fått testet kjemi i praksis og ser at (på meg) har den håndfast virkning. For høy dose førte f.eks. til ubegrunnede latterutbrudd, eufori og irritasjon. Blant andre. Riktig dose derimot har fått meg stabil nå de siste måneder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...