Gå til innhold

Jobbe seg ut av psykose

Anbefalte innlegg

Er psykose tilstander noe man kan « jobbe» seg ut av eller er det en slags feil i hjernen som må behandles medikament? Hvis det psykotiske er forårsaket av for eksempel depresjon eller angst hjelper det da med meditasjon mot dette? Kan man skjerpe seg ut av psykose?

Anonymkode: a3150...42f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/488387-jobbe-seg-ut-av-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er psykose tilstander noe man kan « jobbe» seg ut av eller er det en slags feil i hjernen som må behandles medikament? Hvis det psykotiske er forårsaket av for eksempel depresjon eller angst hjelper det da med meditasjon mot dette? Kan man skjerpe seg ut av psykose?

Jeg har forstått behandlingsapparatet slik at medisiner er svært viktig ved psykose. Meditasjon er jeg derimot blitt frarådet. Men nyttig terapi som f.eks. metakognitiv er virksomt men i første omgang må det settes inn med AP så pasienten blir mottagelig for samtale/terapi.

bibben skrev (38 minutter siden):

Jeg har forstått behandlingsapparatet slik at medisiner er svært viktig ved psykose. Meditasjon er jeg derimot blitt frarådet. Men nyttig terapi som f.eks. metakognitiv er virksomt men i første omgang må det settes inn med AP så pasienten blir mottagelig for samtale/terapi.

Haha meditasjon var skrivefeil. Skulle stå medikasjon🤪

Ja så man må ha medisin før terapi virker.. hvordan brukes terapi mot psykose?

Også ble jeg jo nysgjerrig på hvorfor frarådet meditasjon da.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når medisinen har virket, kan terapien bestå av samtaler rundt vrangforestillingene og hvordan det opplevdes. Bearbeiding. Og snakke om andre skumle eller rare tanker, realitetsorientering m.m

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Haha meditasjon var skrivefeil. Skulle stå medikasjon🤪

Også ble jeg jo nysgjerrig på hvorfor frarådet meditasjon da.

Ved psykose blir grensene mellom fantasi og virkelighet skjøre. Identitetsopplevelse og følelsen av å være et helt individ svekkes. Da er det «skummelt» å legge ut på «indre reiser» som meditasjon er for noen. Det man trenger er tydelighet, trygghet og klare grenser.

På DPS ble jeg frarådet mindfullness og meditasjon, etter kort klinisk vurdering ble jeg satt på AD. Da hadde jeg gått lenge med ekstrem angst, alvorlig depresjon og lite søvn.

Siden vi vurderte at psykosen kunne skyldes disse tre tingene så hjalp AD veldig effektivt. Tok noen uker før full effekt. 

Annonse

bibben skrev (17 minutter siden):

Ved psykose blir grensene mellom fantasi og virkelighet skjøre. Identitetsopplevelse og følelsen av å være et helt individ svekkes. Da er det «skummelt» å legge ut på «indre reiser» som meditasjon er for noen. Det man trenger er tydelighet, trygghet og klare grenser.

OK det gir jo mening. Jeg har imidlertid hørt at Mindulness kan gjøre at man kommer mer i kontakt med seg selv, så derfor ble jeg litt forvirret. Jeg sliter ikke med at det ikke har skille mellom fantasi og virkelighet, men jeg føler meg frakoblet virkelig virkeligheten og meg selv, og ikke noe identitetsfølelse. så vet ikke hvor grensen går fra angst og depresjon over psykotiske symptomer på dette. Kanskje du @Trinity80 kan si noe om det- siden du opplevde psykotiske symptomer av angst og depresjon:)

jaunus skrev (40 minutter siden):

Når medisinen har virket, kan terapien bestå av samtaler rundt vrangforestillingene og hvordan det opplevdes. Bearbeiding. Og snakke om andre skumle eller rare tanker, realitetsorientering m.m

OK, så da tar medisinen bort selve vrangforestillingene??

jaunus skrev (14 minutter siden):

Det er vel selve meningen med medisineringen, vil jeg tro..  

ja det er vel kanskje det som er meningen. Det var jo litt derfor jeg stilte spørsmålet i hovedinnlegg også, om man kan bli kvitt psykose kun ved terapi eller å skjerpe seg ut av den. Takk for svar

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter ikke med at det ikke har skille mellom fantasi og virkelighet, men jeg føler meg frakoblet virkelig virkeligheten og meg selv, og ikke noe identitetsfølelse.

Det du beskriver her er ikke psykose, men noe annet.

psykedeliker skrev (2 timer siden):

Det du beskriver her er ikke psykose, men noe annet.

Å ja. Det er jo bra. Jeg synes at jeg er så rar og skjønner ikke hvorfor blant annet psykolog mener jeg ikke er psykotisk. Hva mener du det er? Kan man bli slik at store belastninger og angst for eksempel?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å ja. Det er jo bra. Jeg synes at jeg er så rar og skjønner ikke hvorfor blant annet psykolog mener jeg ikke er psykotisk. Hva mener du det er? Kan man bli slik at store belastninger og angst for eksempel?

Dissosiasjon? 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man bli slik at store belastninger og angst for eksempel?

Ja, men det kan også være en del av en naturlig livsprosess. Som f.eks. at underbevisstheten sier fra om at du ikke lever i tråd med dine egne verdier. Da må du bare jobbe deg gjennom det med utgangspunkt i en rasjonell analyse av din egen livssituasjon.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
psykedeliker skrev (På 18.11.2024 den 17.44):

Ja, men det kan også være en del av en naturlig livsprosess. Som f.eks. at underbevisstheten sier fra om at du ikke lever i tråd med dine egne verdier. Da må du bare jobbe deg gjennom det med utgangspunkt i en rasjonell analyse av din egen livssituasjon.

Føler mer det er en forsvarsmekanisme kanskje? Livet er for mye å håndtere og prosessere nå og da kobler man seg fra?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...