Gå til innhold

Ved avslutning hos DPS; gikk du over til støttesamtaler i kommunen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jaunus skrev (10 minutter siden):

Ja, fordi jeg trenger støttesamtaler for å mestre livet bedre. 

Var jeg deg ville jeg ha prøvd ut tilbudet. 

Takk. Det er godt mulig at jeg bør prøve det ut. Er det noen fast struktur på samtalene? Er det på et kontor i kommunen?

Anonymkode: 22c68...967

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Det er godt mulig at jeg bør prøve det ut. Er det noen fast struktur på samtalene? Er det på et kontor i kommunen?

Jeg går til en som jobber på kontor i kommunen, ja. Men vet om noen som tilbyr samtaler i hjemmet (til pasienten/klienten) også.

Ditt behov står i sentrum, og du kan snakke om akkurat det du vil. F.eks det som opptar deg her og nå, eller siden sist uke. Sykepleieren sin oppgave er å støtte og evt gi råd, få deg til å se annerledes på ting, osv. Ingen "fast struktur", slik jeg kjenner tjenesten. 

Annonse

jaunus skrev (43 minutter siden):

Jeg går til en som jobber på kontor i kommunen, ja. Men vet om noen som tilbyr samtaler i hjemmet (til pasienten/klienten) også.

Ditt behov står i sentrum, og du kan snakke om akkurat det du vil. F.eks det som opptar deg her og nå, eller siden sist uke. Sykepleieren sin oppgave er å støtte og evt gi råd, få deg til å se annerledes på ting, osv. Ingen "fast struktur", slik jeg kjenner tjenesten. 

Takk for godt svar.

jaunus skrev (44 minutter siden):

Hvor ofte tilbys det samtaler?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte tilbys det samtaler?

Det varierer nok utifra hva den enkelte kommune har å tilby, og utifra behovet ditt. I noen kommuner kan det tilbys treff opp til flere ganger i uka, har jeg sett her inne. Selv har jeg en time annenhver uke, men kan få hver uke ved behov i ekstra vanskelige perioder. 

jaunus skrev (51 minutter siden):

Det varierer nok utifra hva den enkelte kommune har å tilby, og utifra behovet ditt. I noen kommuner kan det tilbys treff opp til flere ganger i uka, har jeg sett her inne. Selv har jeg en time annenhver uke, men kan få hver uke ved behov i ekstra vanskelige perioder. 

Kan jeg spørre hva problemstillingen din er? Moderat depresjon pluss angst her.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan jeg spørre hva problemstillingen din er? Moderat depresjon pluss angst her.

Problemstillingen min er litt todelt egentlig. Jeg har en alvorlig grunnlidelse som fastlege og DPS tar seg av ved behov, og så får jeg støttesamtaler i kommunen fordi livet mitt generelt byr på en del utfordringer. 

Håper du kan få god hjelp for depresjonen og angsten din. God bedring! :)

Vil bare legge til at jeg gikk på DPS noen år, men ble til slutt skrevet ut til kommunen (derfor jeg svarte på spørsmålet i tråden din). Men jeg får komme inn på DPS igjen ved behov for justeringer/endringer i medisiner. 

jaunus skrev (2 timer siden):

Tilbudet jeg fikk fra kommunen her var jo at du måtte ha et tydelig mål med samtalene. Så følte at det ble litt feil at jeg føler at jeg trenger støtte gjennom verdenssituasjon. Men de skulle bare ha et mål å se veien

Anonymkode: d71fb...1f6

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilbudet jeg fikk fra kommunen her var jo at du måtte ha et tydelig mål med samtalene. Så følte at det ble litt feil at jeg føler at jeg trenger støtte gjennom verdenssituasjon. Men de skulle bare ha et mål å se veien

Anonymkode: d71fb...1f6

Ja, det er nok forskjeller fra kommune til kommune. Men det er også forskjeller i pasientens sykdomsbilde og behov, noe som jo kan avgjøre hvordan behandlingen og oppfølgingen blir. 

Endret av jaunus

Jeg har støttesamtaler to ganger i uken. Vi snakker egentlig bare lett om hva som foregår i livet mitt. De kommer begge hjem til meg. Det synes jeg er greiest.

Skal flytte til en annen kommune til våren, der tror jeg de organiserer seg annerledes, men er usikker hvordan.

Anonymkode: 0a5db...775

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har støttesamtaler to ganger i uken. Vi snakker egentlig bare lett om hva som foregår i livet mitt. De kommer begge hjem til meg. Det synes jeg er greiest.

Skal flytte til en annen kommune til våren, der tror jeg de organiserer seg annerledes, men er usikker hvordan.

Kommer det to personer hver gang? Kan jeg spørre hva problemstillingen er? Hi

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kommer det to personer hver gang? Kan jeg spørre hva problemstillingen er? Hi

Nei, de kommer hver sin gang. 

Det er forebyggende samtaler. Jeg er ikke dårlig nå, men i perioder har jeg hatt mange innleggelser. Jeg har ingen alvorlig psykiatrisk sykdom (bipolar, psykose) men har vært alvorlig syk.

Egentlig tenker jeg at det holder med en samtale i uken når jeg har det greit, men jeg svinger sånt at de ville være to på teamet mitt slik at det alltid er en som er oppdatert og tilstede hvis en blir syk.

Jeg har alltid hatt veldig god oppfølging fra kommunen og vet jeg er heldig.

Nei, de kommer hver sin gang. 

Det er forebyggende samtaler. Jeg er ikke dårlig nå, men i perioder har jeg hatt mange innleggelser. Jeg har ingen alvorlig psykiatrisk sykdom (bipolar, psykose) men har vært alvorlig syk.

Egentlig tenker jeg at det holder med en samtale i uken når jeg har det greit, men jeg svinger sånt at de ville være to på teamet mitt slik at det alltid er en som er oppdatert og tilstede hvis en blir syk.

Jeg har alltid hatt veldig god oppfølging fra kommunen og vet jeg er heldig.

Hvilken utdanning har de som følger deg opp? Flott å høre at du får så god hjelp!

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken utdanning har de som følger deg opp? Flott å høre at du får så god hjelp!

Hun ene er sykepleier, hun andre har ikke høyere utdannelse. Ikke helt sikker på hvilken utdannelse hun har i bunn.

Hun ene er sykepleier, hun andre har ikke høyere utdannelse. Ikke helt sikker på hvilken utdannelse hun har i bunn.

Hvor lenge har du hatt hjelpen? Har du et godt nettverk av familie, venner og kollegaer utenom?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...