Gå til innhold

Kjønnsidentitet ut av skolen og samtaleterapi, ikke behandling til barn som mener de er født i feil kropp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er litt drøyt å ta kjønnsidentitet helt ut av skolen. Det finnes transpersoner. Jeg synes heller man bør være forsiktig med hva man sier. I Aftenposten siterer Ulstein fra en norsk skolebok:

«Du kan tenke på deg selv som gutt eller jente, eller ikke vite helt. Men klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har.»

Det er er ganske trangt syn på kjønnsroller.

Nå er det jo heldigvis slik at ingen får hormonbehandling eller kirurgi uten samtaler og psykologiske undersøkelser. 

Men jeg er også skeptisk til deler av den "rosa kompetansen" fordi det er en risiko for at det formidles en suppe av seksualitet, andre typer følelser og stereotype kjønnsroller. Jeg er innbitt motstander av at lite feminine jenter (for det store flertall av de som ønsker kjønnskorrigering, er kvinner som vil bli menn), får signaler om at de kanskje egentlig er gutter. 

Grendel skrev (31 minutter siden):

I Aftenposten siterer Ulstein fra en norsk skolebok:

«Du kan tenke på deg selv som gutt eller jente, eller ikke vite helt. Men klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har.»

Det er er ganske trangt syn på kjønnsroller.

Dette er skrevet for unger som ikke har kommet i puberteten, de er 9 - 10 år gamle. Jeg synes ikke vi skal fortelle dem at det de liker å leke med, er viktig for kjønnsidentiteten. De skal få vite at det er helt greit å leke med hva/hvem som helst og drive med hvilken som helst aktivitet, uansett om de tenker på seg selv som det ene eller det andre. 

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

"Skeive barn og unge som opplever kjønnsinkongruens, er en sårbar gruppe som ofte opplever psykiske utfordringer."

Så er vel spørsmålet om disse barna og ungdommene slet med psykiske utfordringer FØR kjønnsinkongruensen, eller som følge av den. 

Jeg tipper at det oppstod før. 

Anonymkode: fa97b...79a

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tipper at det oppstod før. 

Det mener jeg også. 

Og så mener jeg Fri er den tåpeligste organisasjonen i Norge i dag slik de holder på. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...