Gå til innhold

@nachnoo - medisinvurdering AP etter langvarig bruk

Anbefalte innlegg

Er det retningslinjer for når det er relevant med en revurdering ved AP-bruk?

Jeg har stått på Zyprexa i mange år nå uten at det er vurdert om jeg skal fortsette, bytte til annet AP eller trappe ned. Føler litt på at jeg er «parkert» på dette medikamentet og denne dosen. Jeg sliter med vekt og er fortvilet over det.

Fastlegen forlenger reseptene over nettet men har aldri snakket med meg om videre bruk selvom hun ved selvsyn ser at jeg har et vektproblem.

Er det slik at man bør be om en ny vurdering fra DPS? Jeg har ikle helt tillit til fastlegens psykiatri-kompetanse.

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har og gått på zyprexa i mange år og fikk henvisning til dps mange år etter for medisin bytte. Jeg prøvde solian, men det endte med at jeg måtte tilbake til zyprexa. Men det er mulig noe annet funker for deg. Jeg var over 39 i bmi da. Nå er jeg 32 i bmi. Selv om jeg står på zyprexa. Var nede i 30 for ett år siden.

Jeg kom dit ved å halvere matinntaket.

For enda flere år siden gikk jeg fra zyprexa til zeldox og gikk ned 12 kg på 3 måneder uten å prøve en gang. Men måtte tilbake på zyprexa.

Anonymkode: 1f1e3...ccc

Jeg kjenner ingen konkrete retningslinjer vedr dette. Men god praksis tilsier at medisinering skal vurderes regelmessig både med tanke på hvilket medikament og dose. Hva er regelmessig? Etter min mening er det hos en person som er stabilisert etter en psykoselidelse ca hvert år. Det betyr ikke at vurderingen trenger å føre til en medisinendring, men det skal i det minste vurderes.

Så til noe som jeg vet både nhd og kupton har skrevet om mange ganger:

For personer med psykoselidelse som har vært stabile over lengre tid, er det mulig å forsøke dosereduksjoner uten at de får tilbakefall. En skal ta det i meget små skritt og evaluere underveis. Ofte kan det være mulig å komme ned på riktig små doser. MEN - det at en klarer seg på små doser, må ikke forlede en til å seponere. Det viser seg at forskjellen på en meget liten dose og null er meget stor hva gjelder å holde personen psykosefri.

For personer med psykoselidelse som f.eks, har vært stabile over tid på Zyprexa 15mg, kan det for mange av dem være mulig å komme helt ned på 5-7,5mg om nedtrappingen er meget langsom. Det har vanligvis også stor effekt på matlyst/vekt. Dette må skje i nært samarbeid med lege/psykiater.

nachnoo skrev (35 minutter siden):

Jeg kjenner ingen konkrete retningslinjer vedr dette. Men god praksis tilsier at medisinering skal vurderes regelmessig både med tanke på hvilket medikament og dose. Hva er regelmessig? Etter min mening er det hos en person som er stabilisert etter en psykoselidelse ca hvert år. Det betyr ikke at vurderingen trenger å føre til en medisinendring, men det skal i det minste vurderes.

Så til noe som jeg vet både nhd og kupton har skrevet om mange ganger:

For personer med psykoselidelse som har vært stabile over lengre tid, er det mulig å forsøke dosereduksjoner uten at de får tilbakefall. En skal ta det i meget små skritt og evaluere underveis. Ofte kan det være mulig å komme ned på riktig små doser. MEN - det at en klarer seg på små doser, må ikke forlede en til å seponere. Det viser seg at forskjellen på en meget liten dose og null er meget stor hva gjelder å holde personen psykosefri.

For personer med psykoselidelse som f.eks, har vært stabile over tid på Zyprexa 15mg, kan det for mange av dem være mulig å komme helt ned på 5-7,5mg om nedtrappingen er meget langsom. Det har vanligvis også stor effekt på matlyst/vekt. Dette må skje i nært samarbeid med lege/psykiater.

Tusen takk. Det var akkurat slike opplysninger jeg trengte. 

Jeg går allerede på det du referer til som lav dose, og for meg er virkningen av Zyprexa først og fremst angstdempende. Jeg har aldri opplevd «full blown» psykose.

Nå som jeg er såpass fortvilet over vekten frister det å komme frem til et nivå og en medisinering som kan gjøre det lettere å komme ned i vekt.

Jeg håper på forståelse hvis jeg ber fastlegen om henvisning til psykiater/DPS da jeg som nevnt ikke er overbevist om hennes psykiatrikompetanse.

nachnoo skrev (19 minutter siden):

Nå skrev jeg svar som passer til psykoselidelse. For først og fremst angstdemping må det være mulig å finne et annet medikament som demper angst, men som ikke gir denne vektøkningen.

Ja, du bør be om en ny medisinvurdering.

Mange takk.

(For å være helt nøyaktig har jeg en psykoselidelse/uspes. schizofreni på papiret grunnet en del selvforstyrrelser. Ble i sin tid diagnostisert på TOP-prosjektet).

Har hatt god effekt av Zyprexa i mange år men som sagt fortvilet over vekten. Vil ta en prat med fastlegen i første omgang.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...