Gå til innhold

Kognitiv terapi og paranoid psykose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er diagnostisert med paranoid psykose (vrangforestillingslidelse) og har over flere år strevd veldig. Har blant annet hatt store problemer med å akseptere diagnose, og hatt perioder med hyppige ufrivillige innleggelser. Medisiner har hatt ingen åpenbar effekt. Sammen med tidligere behandler jobbet vi ut fra prinsippet om at kognitiv terapi kunne hjelpe. Det hadde imidlertid liten positiv effekt da jeg er overbevist om at «min verden» er den rette og jeg var stadig i opposisjon og hadde mistillit til behandler. Med ny behandler inn i bildet gikk vi bort fra dette og jeg ble ikke lenger til stadighet konfrontert med at «min verden» var feil. Fokuset ble mer på håndtering av kommende «her og nå» situasjoner. Tillit ble opprettet og min mestring av utfordringene ble bedre og innleggelsene færre. Noen med liknende erfaring eller synspunkter på dette? Er kognitiv terapi noen ganger uhensiktsmessig behandlingsform? Hvilken tilnærming er best for å få en noen lunne håndterbar hverdag med denne diagnosen? Strever fortsatt mye på tross av at situasjonen er bedret og søker derfor råd og tips.

Anonymkode: 15c37...93a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/488423-kognitiv-terapi-og-paranoid-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min erfaring er at man med den diagnosen blir gitt opp av spesialisthelsetjenesten. De mener man ikke har bytte av samtaleterapi. 

Har du gått i terapi lenge? Selvom du ikke blir bedre? 

Anonymkode: c1c4b...19f

Jeg har gått i terapi lenge og behandler mener jeg har nytte av behandlingen. De anser meg ikke som behandlingsresistent. Jeg tror ikke nåværende behandler har som mål å «fjerne min verden», men at jeg skal leve best mulig med den bagasjen jeg har, og at den da skal bli mindre dominerende. Jeg har hatt fremgang, men søker ytterligere og raskere bedring.

Anonymkode: 15c37...93a

Ingen samtaleterapi kan fjerne en vrangforestilling. Det ligger i vrangforestillingens natur at den er ikke-korrigerbar. Men spørsmålet er jo hvorvidt du kan få utbytte av å ha ditt syn på verden på en måte som går minst mulig utover deg selv og andre. Et litt sentralt poeng er da hva forestillingen din går ut på? Det er jo litt forskjell på en vrangforestilling om at månen er en gul ost, og en vrangforestilling om at du er i konstant livsfare fordi russiske agenter er ute etter deg. Sistnevnte ville nok blitt opphav til betydelig mer aggressiv medisinering/behandling enn førstnevnte, som man jo fint kan leve et normalt liv med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...