Gå til innhold

Utelukker det BPI hvis man kun har hatt 3 manier (ligger langt tilbake i tid)og "resten" depresjoner og blandede episoder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette ble til slutt en diskusjon om hva som er blandet episode. @nachnoo kan du stadfeste eller avkrefte om blandet episode også forekommer ved BP2?

Anonymkode: 705aa...d09

Så de som bestemmer hva som går under en diagnose og urformer icd-diagnosene har feil og en på forum rett?

Jaja.

Men forandrer meg ikke. 

Anonymkode: 8bfa0...0ee

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

40

• adhoc

4

• nachnoo

4

• krøll9

1

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så de som bestemmer hva som går under en diagnose og urformer icd-diagnosene har feil og en på forum rett?

Jaja.

Men forandrer meg ikke. 

Hva mener du icd mener da?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du icd mener da?

Man har bare blandede som BP1, som også bipolarforeningen skrev som du ser i annet innlegg her.

Noen forskere mener dog det også skjer i BP2, men det er altså ikke satt i BP2 diagnosen at man har blandede episoder. Så da forholder jeg meg til faktum som foreligger pg ikke hva den eller den mener.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man har bare blandede som BP1, som også bipolarforeningen skrev som du ser i annet innlegg her.

Noen forskere mener dog det også skjer i BP2, men det er altså ikke satt i BP2 diagnosen at man har blandede episoder. Så da forholder jeg meg til faktum som foreligger pg ikke hva den eller den mener.

Det er jo egentlig bare tull da. Kan en som har bp1 ha blandede episoder bestående av hypomanier og depresjoner, så kan selvfølgelig også en med bp2 ha det. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo egentlig bare tull da. Kan en som har bp1 ha blandede episoder bestående av hypomanier og depresjoner, så kan selvfølgelig også en med bp2 ha det. 

Du får skrive inn til WHO å klage på definisjonen forskere, leger, psykriatere har funnet ut av. For så klart vet "vi" bedre.

Kommer ikke til å mene det er tull og forholde seg til oppdaterte definisjoner av en sykdom som helsetopper i verden har kommet frem til. Så høy er jeg ikke på meg selv.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får skrive inn til WHO å klage på definisjonen forskere, leger, psykriatere har funnet ut av. For så klart vet "vi" bedre.

Kommer ikke til å mene det er tull og forholde seg til oppdaterte definisjoner av en sykdom som helsetopper i verden har kommet frem til. Så høy er jeg ikke på meg selv.

Du skriver i forrige innlegg at "forskere" er uenig og mener at blandede episoder også forekommer ved BP2. Så spørs det da hvilke forskere man vil høre på. Samt alle de vanlige psykiatere og psykologer som sitter verden rundt og erfarer at ens egne bp2 pasienter opplever blandede episoder. Og ikke minst bp2-pasientene selv. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ble til slutt en diskusjon om hva som er blandet episode. @nachnoo kan du stadfeste eller avkrefte om blandet episode også forekommer ved BP2?

Her må vi holde tungen rett i munnen. Noen ganger er begreper allerede brukt og definert. ICD-10 F31.6 beskriver blandet episode hos BP1 den gang  ICD-10 ble vedtatt av WHO i 1990. Derfor må vi nå være forsiktig og ikke kopiere akkurat den terminologien. Vi må nå snakke om noe slikt som "BP2 med vekslende symptomer". Kan selvsagt diskutere ordbruken, men jeg tror alle skjønner betydningen.

Jfr "Alvorlig sinnslidelse" - Begrepet er allerede "tatt" av jussen. Vi må bruke noen andre ord når vi mener alvorlig psykisk lidelse.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du skriver i forrige innlegg at "forskere" er uenig og mener at blandede episoder også forekommer ved BP2. Så spørs det da hvilke forskere man vil høre på. Samt alle de vanlige psykiatere og psykologer som sitter verden rundt og erfarer at ens egne bp2 pasienter opplever blandede episoder. Og ikke minst bp2-pasientene selv. 

Ja noen forskere. Noen forskere er aldri enig med div definisjoner av alt man kan forske på. Men nå har de blitt enig om en definisjon så det er det lite å krangle på. Tror det er sjelden t alle er enige om alt i forskermiljøet. Noen er ikke flertallet

nachnoo skrev (8 minutter siden):

Her må vi holde tungen rett i munnen. Noen ganger er begreper allerede brukt og definert. ICD-10 F31.6 beskriver blandet episode hos BP1 den gang  ICD-10 ble vedtatt av WHO i 1990. Derfor må vi nå være forsiktig og ikke kopiere akkurat den terminologien. Vi må nå snakke om noe slikt som "BP2 med vekslende symptomer". Kan selvsagt diskutere ordbruken, men jeg tror alle skjønner betydningen.

Jfr "Alvorlig sinnslidelse" - Begrepet er allerede "tatt" av jussen. Vi må bruke noen andre ord når vi mener alvorlig psykisk lidelse.

Code: 6A61

Description

Bipolar type II disorder is an episodic mood disorder defined by the occurrence of one or more hypomanic episodes and at least one depressive episode. A hypomanic episode is a persistent mood state lasting for at least several days characterised by persistent elevation of mood or increased irritability as well as increased activity or a subjective experience of increased energy, accompanied by other characteristic symptoms such as increased talkativeness, rapid or racing thoughts, increased self-esteem, decreased need for sleep, distractability, and impulsive or reckless behavior. The symptoms represent a change from the individual’s typical mood, energy level, and behavior but are not severe enough to cause marked impairment in functioning. A depressive episode is characterised by a period of depressed mood or diminished interest in activities occurring most of the day, nearly every day during a period lasting at least two weeks accompanied by other symptoms such as changes in appetite or sleep, psychomotor agitation or retardation, fatigue, feelings of worthless or excessive or inappropriate guilt, feelings or hopelessness, difficulty concentrating, and suicidality. There is no history of manic or mixed episodes.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men guri så godt det må være å mene seg selv bedre enn de som skriver ICD.

Nå kan du roe deg ned et par hakk, synes jeg. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå kan du roe deg ned et par hakk, synes jeg. 

Når folk nekter å godta en definisjon satt av fagfolk. Må faktisk få lov å skrive hva jeg mener om mennesker som mener seg mer kunnskapsrike enn de som har jobbet med ICD-11. Og ikke forholder seg til slik man skal sette diagnoser.

Annonse

nachnoo skrev (31 minutter siden):

Forstår da at begrepet "blandet episode" kun er forbeholdt BP1. Kalles det fortsatt blandet episode hos en bp1-pasient selv om slike episoder noen ganger kun bare inneholder hypomaniske (og depressive) symptomer? At det liksom kalles blandet episode åkke som fordi man har bp1 i bunnen? 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Når folk nekter å godta en definisjon satt av fagfolk. Må faktisk få lov å skrive hva jeg mener om mennesker som mener seg mer kunnskapsrike enn de som har jobbet med ICD-11. Og ikke forholder seg til slik man skal sette diagnoser.

Selv om blandet episode som begrep er opptatt, betyr det ikke at blandet episode ikke forekommer ved bp2. Man må bare kalle det noe annet. 

Da tror jeg at jeg har forstått det riktig: Blandet episode som fenomen kan oppstå ved både bp1 og bp2, men det er bare ved bp1 man "har lov til" til å kalle det blandet episode. Ved bp2 må en kalle det noe annet siden "blandet episode" som begrep er opptatt/tatt. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da tror jeg at jeg har forstått det riktig: Blandet episode som fenomen kan oppstå ved både bp1 og bp2, men det er bare ved bp1 man "har lov til" til å kalle det blandet episode. Ved bp2 må en kalle det noe annet siden "blandet episode" som begrep er opptatt/tatt. 

Ja. Og så lenge du ikke møter på AB …0ee kan du også helt fint kalle det en blandet episode hvis du vil, for du skal vel ikke sette noen diagnoser og må ikke forholde deg så strengt til diagnosemanualen.

Da jeg var på bipolarkurs snakket vi om blandede episoder i ganske vid forstand, uavhengig av diagnosekriteriene. 

Anonymkode: 4c19d...cdd

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selv om blandet episode som begrep er opptatt, betyr det ikke at blandet episode ikke forekommer ved bp2. Man må bare kalle det noe annet. 

Les icd 11 om BP2, har uthevet det ovenfor. Altså BP2 har ikke hatt blandede episoder. Har lite med begreper å gjøre.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Og så lenge du ikke møter på AB …0ee kan du også helt fint kalle det en blandet episode hvis du vil, for du skal vel ikke sette noen diagnoser og må ikke forholde deg så strengt til diagnosemanualen.

Da jeg var på bipolarkurs snakket vi om blandede episoder i ganske vid forstand, uavhengig av diagnosekriteriene. 

Takk, det er akkurat slik jeg selv mener jeg har lært. Men ble bare usikker. Nei, gidder ikke lenger å høre på ab...0ee

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de nå har fått definert at blandet kun skjer hos BP1, før sa de at det skjedde hos begge. Nå ikke. Man har da feil diagnose hvis man står med BP2 når man har hatt blandet episode.

Hva er da det som er fornuftig å følge? Nye definisjoner og forskning, eller tidligere?

For min del betyr det mye å ha rett diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...