Gå til innhold

Noen som har peiling på hjertet her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har peiling på hjertet her?

Jeg lurer på en ting men jeg følte det var litt dumt spørsmål så har ikke spurt legene om det. Jeg er innlagt med blodpropp og pga de var i følge lege ganske store og flere så har det hatt innvirkning på hjertet så vidt jeg skjønte det på en lege så var det hjertesvikt som nå har blitt bedre siden blodproppene nå sannsynligvis har løst seg opp.

Jeg har tatt ultralyd av hjertet og hadde også EKG på hele tiden og i går sa legen at han ikke turte sende meg hjem i dag pga hjertet mitt slo 140 slag (i minuttet?) når jeg var i ro/i hvile og siden jeg er ung kunne hjertet kompensere lenge og til slutt kanskje det sviktet helt brått og da kunne jeg bli akutt kjempedårlig. 

Så til spørsmålet mitt: Er det rart at jeg ikke kjenner hjertet mitt slå? Og er det en bra eller dårlig ting at jeg ikke kjenner det og hvorfor kjenner jeg det ikke? (Selv da jeg gikk til bussen dagen jeg ble innlagt kjente jeg ikke hjertet slå selv om jeg ble kjempe andpusten og hadde blodsmak i munnen).

Anonymkode: cc930...2ae

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/488458-noen-som-har-peiling-p%C3%A5-hjertet-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mangler litt detaljer for å kunne svare på spørsmålene dine.

Relevante spørsmål etter min mening:

1. Var pulsen på 140/min en normal rytme (sinustakykardi) eller forårsaket av en eller annen rytmeforstyrrelse?

2. Siden du er innlagt, antar jeg at du har hjerteovervåkning. Er pulsen din vanligvis 140/min, eller skyldtes det stress under ultralyden?

3. Hvordan er blodtrykket ditt når pulsen er så høy? Hvis hjertet må slå 140 slag i minuttet for å opprettholde sirkulasjonen, vil det i såfall tyde på at hjertet ditt er alvorlig svekket.

4. Hvordan så ultralyden av hjertet ditt ut, da særlig mht. hjertets pumpekraft (ejeksjonsfraksjon)?

At du ikke kjenner hjertet ditt slå, ville jeg ikke vektlagt noe særlig. Det kommer også veldig an på bevisstheten rundt hjerteslagene. Men hvis du har en snittpuls på 140, så er dette ikke bra.

AnonymBruker
nachnoo skrev (36 minutter siden):

Vanligvis kjenner en ikke at hjertet slår.

Okei, greit å vite.

ISW skrev (25 minutter siden):

1. Var pulsen på 140/min en normal rytme (sinustakykardi) eller forårsaket av en eller annen rytmeforstyrrelse?

Det vet jeg ikke. Har fått ganske lite informasjon egentlig, det jeg har fått vite var at det var hjertesvikt og at det var bedre nå enn da jeg ble først ble innlagt.

ISW skrev (26 minutter siden):

2. Siden du er innlagt, antar jeg at du har hjerteovervåkning. Er pulsen din vanligvis 140/min, eller skyldtes det stress under ultralyden?

Hadde hjerteovervåking men de har ikke sagt noe om hva pulsen var vanligvis annet at den var høy.

ISW skrev (28 minutter siden):

3. Hvordan er blodtrykket ditt når pulsen er så høy? Hvis hjertet må slå 140 slag i minuttet for å opprettholde sirkulasjonen, vil det i såfall tyde på at hjertet ditt er alvorlig svekket.

Blodtrykket har vært normalt hele veien, i alle fall så vidt jeg har fått beskjed om.

ISW skrev (30 minutter siden):

Hvordan så ultralyden av hjertet ditt ut, da særlig mht. hjertets pumpekraft (ejeksjonsfraksjon)?

Jeg fikk ikke vite noe mer enn det jeg beskrev i svaret på første spørsmål. Kan legge til at legen som tok ultralyden hadde med en annen lege på opplæring og det hørtes ut som de fant en del som var galt men jeg kan ikke legespråk da. Av det jeg husker nevnte de at en klaff tror jeg det var som egentlig skulle være mindre enn den andre men som var like stor og ett eller annet som var flatt... Men skal spørre når jeg får snakke med lege igjen om de kan forklare litt mer kansje. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei, greit å vite.

Det vet jeg ikke. Har fått ganske lite informasjon egentlig, det jeg har fått vite var at det var hjertesvikt og at det var bedre nå enn da jeg ble først ble innlagt.

Hadde hjerteovervåking men de har ikke sagt noe om hva pulsen var vanligvis annet at den var høy.

Blodtrykket har vært normalt hele veien, i alle fall så vidt jeg har fått beskjed om.

Jeg fikk ikke vite noe mer enn det jeg beskrev i svaret på første spørsmål. Kan legge til at legen som tok ultralyden hadde med en annen lege på opplæring og det hørtes ut som de fant en del som var galt men jeg kan ikke legespråk da. Av det jeg husker nevnte de at en klaff tror jeg det var som egentlig skulle være mindre enn den andre men som var like stor og ett eller annet som var flatt... Men skal spørre når jeg får snakke med lege igjen om de kan forklare litt mer kansje. 

Ja, jeg ville prøvd å snakke med legen.

En gjennomsnittspuls over 100 er ikke helt heldig og kan bli en belastning for hjertet. Man kan på en måte si at hjertet er en mester i å tilpasse seg endrede "arbeidsforhold" men at disse endringene dessverre ikke gir helt heldige resultater. Her kan man nevne to eksempler: Hvis du f.eks. har høyt blodtrykk (altså at hjertet må pumpe mot økt motstand) så vil hjertet, som en hvilken som helst annen muskel, fortykke seg og øke muskelmassen. Men i motsetning til veltrente biceps, så vil et fortykket hjerte gjøre at pumpeeffekten blir dårligere, fordi hjertet slapper dårligere av når det skal fylle seg med blod. Tilsvarende, hvis pulsen er for høy over tid, så vil hjertet "svare" med å utvide seg, for å gjøre plass til mer blod. Men et slikt hjerte blir "slapt" og pumper en mindre andel av blodet for hvert slag, som ytterligere forverrer problemet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...