Gå til innhold

Jeg er for dum til å fungere i arbeidslivet

Anbefalte innlegg

Mann 31 år her.

Da jeg var 12-13 år oppdaget jeg at jeg er dummere enn normalen. Jeg skjønte ikke hvordan man knyttet skolissene selv om foreldrene viste meg hvordan. Skjønte ikke logikken liksom. Lærte det etterhvert, men senere enn andre. Jeg sliter fortsatt med forskjellige knuter, selv om jeg prøver å lære dem via Youtube. Tar lang tid før jeg faktisk skjønner dem.

Jeg gjorde det alltid dårlig på prøver fordi informasjonen aldri satt seg i hjernen uansett hvor mye jeg prøvde. Virket som at de i klassen skjønte ting med en gang, mens jeg satt der som et spørsmålstegn. Fikk allikevel greie karakterer på karakterkortet, da jeg var pliktoppfyllende, gjorde leksene og oppførte meg fint. Jeg var alltid den stille gutten i klassen.

Slet også på videregående, hadde blant annet sosialangst. Begynte på matfag, men klarte ikke å tolke oppskrifter, og slet veldig med å tilpasse meg klassen. 

Føler heller ikke at jeg takler arbeidslivet. Da jeg var lærling satt jeg ofte på førstelinje-support og hjalp kunder over telefonen, noe som hjalp godt mot sosial-angsten min. Var ofte jeg ikke skjønte hva kunder trengte hjelp med, fordi jeg slet med å henge med på hva kunden sa. Måtte derfor notere ned alt mens jeg satt der.

Jobber i butikk nå. Jeg glemmer viktige ting, klarer ikke å tenke logisk, sliter med å holde samtaler gående med kunder (når de snakker om hverdagslige ting), er ofte jeg ikke skjønner hva de prater om. Merker at sjefen ler av meg når jeg ikke klarer å tenke logisk om ting, når alle andre klarer det. 

Jeg sliter fortsatt med å få informasjon klistret inn i hjernen. Kan lese om noe faglig på jobb, men det vil bare ikke feste seg - noe som gjør alt vanskelig. Har prøvd å skrive ned informasjon også, til ingen nytte.

Å følge bruksanvisning når jeg skal montere en møbel er ofte helt håpløst.

Jeg vet ikke om det bare er jeg som er født dum, eller om det er en sykdom som hindrer hjernen min å innhente informasjon, men synes det er utrolig tungt å føle meg så dum når jeg er på jobb. Det er greit når jeg ikke forstår noe når jeg er hjemme, fordi da er det ingen andre som ser på og som kan dømme meg.

Føler meg så mislykket, og er lei. Kunne ønske jeg i det minste hadde et gjennomsnittlig intelligens. 

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...