Gå til innhold

Må man ha rekvisisjon fra legen for å ta blodprøver for å sjekke serumspeil (Litium)?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og for å sjekke hvordan det står til med stoffskifte (står på medisiner). Eller kan jeg bare gå ned på legekontoret og be om blodprøver?

Anonymkode: 19608...f94

Lege må rekvirere blodprøvene. Du kan jo evt. sende en ekonsultasjon eller ringe på forhånd og be om at relevante blodprøver rekvireres. 

frosken skrev (14 minutter siden):

Lege må rekvirere blodprøvene. Du kan jo evt. sende en ekonsultasjon eller ringe på forhånd og be om at relevante blodprøver rekvireres. 

Må det være lege som skriver ut medisinen som rekvirerer blodprøvene? I mitt tilfelle skriver lege på DPS ut Litium og fastlege stoffskifte-medisin.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Må det være lege som skriver ut medisinen som rekvirerer blodprøvene? I mitt tilfelle skriver lege på DPS ut Litium og fastlege stoffskifte-medisin.

Jeg tenker at begge leger bør kun rekvirere blodprøver for både litium og stoffskifte. 

frosken skrev (1 time siden):

Jeg tenker at begge leger bør kun rekvirere blodprøver for både litium og stoffskifte. 

Uten at jeg har en fysisk time hos dem?

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uten at jeg har en fysisk time hos dem?

Ja du kan avtale på e-konsultasjon. Men har du ikke avklart hvordan, når og i samarbeid med hvem du tar dine jevnlige prøver siden du bruker litium? Har du brukt medisinen kort eller lenge? 

Jeg har som regel alltid tatt slike blodprøver hos fastlegen. I og med dette er så pass rutinemessige prøver trenger du neppe å bestille time. Hos min lege er det bare å ta en telefon om jeg må sjekke serumnivå på Lamictal f.eks. 

FjellOgDalar skrev (Akkurat nå):

Jeg har som regel alltid tatt slike blodprøver hos fastlegen. I og med dette er så pass rutinemessige prøver trenger du neppe å bestille time. Hos min lege er det bare å ta en telefon om jeg må sjekke serumnivå på Lamictal f.eks. 

Jeg må alltid ha avtalt med lege først, kan ikke bare ringe eller droppe innom, prøvde en gang med telefon og sekretær ble sur. Ingen prøve uten avtale med lege og rekvisisjon. Har brukt litium i mange år

SofieVeie skrev (1 minutt siden):

Jeg må alltid ha avtalt med lege først, kan ikke bare ringe eller droppe innom, prøvde en gang med telefon og sekretær ble sur. Ingen prøve uten avtale med lege og rekvisisjon. Har brukt litium i mange år

Sært, spør du meg. Hos meg ordner legen rekvisisjon i løpet av dagen sånn at jeg kan gå innom f.eks. dagen etter. Å måtte bruke opp en konsultasjon på å få rekvisisjon på rutineprøver mener jeg er sløsing med ressurser. Da ville det vært mer naturlig å ha det i etterkant om man trenger å diskutere resultatet. 

FjellOgDalar skrev (2 minutter siden):

Sært, spør du meg. Hos meg ordner legen rekvisisjon i løpet av dagen sånn at jeg kan gå innom f.eks. dagen etter. Å måtte bruke opp en konsultasjon på å få rekvisisjon på rutineprøver mener jeg er sløsing med ressurser. Da ville det vært mer naturlig å ha det i etterkant om man trenger å diskutere resultatet. 

Enig! 

Dette kan og bør gjøres praktisk både for lege og pasient. En psykiater jeg kjenner gjør det slik med velregulerte pasienter: Det skrives ut 4 rekvisisjoner av gangen. Med tremånederskontroller holder det i et år til han skal se pasientene igjen. Litium rekvireres for her 3. mnd. T4 og TSH hver 6. mnd og nyrefunksjonsprøver årlig. Den siste av rekvisisjonene bruker pasienten 10-20 dager før neste årlige kontroll. Da har legen det ferske svaret nå pasienten kommer på kontoret. Samtidig skrives resept for det neste året.

For de tre andre prøvene ringer legen til pasienten om det er avvikende svar.

Annonse

nachnoo skrev (2 minutter siden):

Dette kan og bør gjøres praktisk både for lege og pasient. En psykiater jeg kjenner gjør det slik med velregulerte pasienter: Det skrives ut 4 rekvisisjoner av gangen. Med tremånederskontroller holder det i et år til han skal se pasientene igjen. Litium rekvireres for her 3. mnd. T4 og TSH hver 6. mnd og nyrefunksjonsprøver årlig. Den siste av rekvisisjonene bruker pasienten 10-20 dager før neste årlige kontroll. Da har legen det ferske svaret nå pasienten kommer på kontoret. Samtidig skrives resept for det neste året.

For de tre andre prøvene ringer legen til pasienten om det er avvikende svar.

Smart lege!

SofieVeie skrev (1 time siden):

Så sært.

Jeg fikk rekvisisjon som jeg kunne bruke både på sykehuset og legekontoret. Det var kortere for meg å dra på sykehuset, så brukte å dra dit. Fastlege skrev ut rekvisisjoner fortløpende, og var som regel den som fulgte opp prøvesvar, noen ganger var det psykiater. 

Anonymkode: 1a15d...48c

Trinity80 skrev (4 timer siden):

Ble skrevet medikament på DPS, min fastlege rekvirerer blodprøver. Går ikkw på DPS lenger, så fastlegen har overtatt den jobben ☺️

Litium er noe annet enn AD som du bruker. Å kontrollere litium og ha oversikt over serumsspeil på litium er en annen oppgave enn å ta blodprøver i sammenheng med bruk av AD

Anonymkode: 90b1a...7a0

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Litium er noe annet enn AD som du bruker. Å kontrollere litium og ha oversikt over serumsspeil på litium er en annen oppgave enn å ta blodprøver i sammenheng med bruk av AD

Anonymkode: 90b1a...7a0

Serumsspeil er det samme, og må uansett rekvireres. Man kan ikke troppe opp selv og be om blodprøve - faktisk uansett hva. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...