Gå til innhold

Hvorfor klassifiseres OCD som en angstlidelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I alvorlige tilfeller ligner det på schizofreni. Det burde kategoriseres som mellom nevrose og psykose. Svært mange med schizofreni har OCD, og det gir dårlig prognose.

Anonymkode: e2999...ac8

Hva er symptomene på ocd?

Anonymkode: 87249...a96

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

I alvorlige tilfeller ligner det på schizofreni. Det burde kategoriseres som mellom nevrose og psykose. Svært mange med schizofreni har OCD, og det gir dårlig prognose.

I gamle dager, før ICD-10, var det vanlig å se på OCD nettopp slik du beskriver - mellom nevroser og psykoser.

Begrunnelsen for å klassifisere den sammen med angstlidelsene er at responsen i ocd, f.eks. de handlinger en utfører, reduserer en angst som vil komme sterkt dersom en motstår tvangen.

En pragmatisk forklaring, som jeg bare spekulerer i, er at ICD-10 har 10 kapitler, F0-F9, og en av dem måtte en putte ocd inn i.

nachnoo skrev (9 minutter siden):

I gamle dager, før ICD-10, var det vanlig å se på OCD nettopp slik du beskriver - mellom nevroser og psykoser.

Begrunnelsen for å klassifisere den sammen med angstlidelsene er at responsen i ocd, f.eks. de handlinger en utfører, reduserer en angst som vil komme sterkt dersom en motstår tvangen.

En pragmatisk forklaring, som jeg bare spekulerer i, er at ICD-10 har 10 kapitler, F0-F9, og en av dem måtte en putte ocd inn i.

Hva er symptom på ocd og hvorfor er det i psykose-land?

nachnoo skrev (7 minutter siden):

Det hørtes mer heftig ut enn jeg trodde.

Er det ikke ocd om man er litt opphengt i angst og tankekjør? Føles begrepet brukes litt feil i dagligtalen 

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det hørtes mer heftig ut enn jeg trodde.

Ja, det lønner seg å lese seg litt opp på fakta.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er det ikke ocd om man er litt opphengt i angst og tankekjør? Føles begrepet brukes litt feil i dagligtalen

Nei, det er ikke ocd, og ja mange begreper i psykiatrien brukes feil i dagligtalen.

nachnoo skrev (4 minutter siden):

Ja, det lønner seg å lese seg litt opp på fakta.

Nei, det er ikke ocd, og ja mange begreper i psykiatrien brukes feil i dagligtalen.

Ja tydeligvis veldig. Det er jo dumt.

Hva er opphengt angst og tankekjør da? Bare angst?

knas skrev (18 minutter siden):

Hvordan skal man forholde seg til tvang hos de med schizofreni da? Skal man utfordre den litt, eller skal man la være? Er redd de kan bli for stresset. 

Jeg husker en pasient med psykose som også hadde en ekstrem tvangslidelse. Jeg vil ikke gå nærmere inn på det. Men hn var tydelig plaget, og det var ikke lett å få vasket rommet, det var mange hensyn å ta, og jeg fikk instrukser. Jeg syntes så synd på vedkommende. 

Endret av Emoji

Et nøkkelpunkt hva gjelder OCD er innsikt.

De fleste med OCD skjønner at tankene er feil, men gjør noe "for sikkerhets skyld" eller går med en meget angstskapende tvil rundt om man er det tankene sier. Men med den "rasjonelle delen av hjernen" skjønner man at man f.eks. ikke ønsker å skade seg selv eller andre, at det er nok å vaske hendene etter toalettbesøk og før måltider, eller hva det nå er tankene forteller.

Noen med OCD har dårlig innsikt. Da mener jeg at man i større grad beveger seg mot vrangforestillinger (som også kan være angstskapende, klart det er veldig ubehagelig å f.eks. tro at Mossad overvåker deg). I konteksten OCD betyr det å være mer eller mindre overbevist om at man f.eks. kan få en dødelig sykdom hvis man ikke vasker hendene 100 ganger om dagen eller at man faktisk kan finne på å kaste noen ut av et vindu.

Uten å ha noe vitenskapelig belegg for dette, kan det jo være at sistnevnte gruppe responderer bedre på AP og førstnevnte (hvor angsten er hovedproblemet) kanskje bedre på SSRI? Jeg fikk i alle fall langt bedre innsikt av lav dose AP.

Annonse

Emoji skrev (1 time siden):

Jeg husker en pasient med psykose som også hadde en ekstrem tvangslidelse. Jeg vil ikke gå nærmere inn på det. Men hn var tydelig plaget, og det var ikke lett å få vasket rommet, det var mange hensyn å ta, og jeg fikk instrukser. Jeg syntes så synd på vedkommende. 

Ja, jeg skulle bare likt å vite hvor mye man bør utfordre det eller om man bare skal la seg instruere av all tvangen deres. Det er vanskelig. 

Forskjell går altså ved:

1 Jeg tenker så mange syke plagsomme tanker, hjernen min har en kjemisk ubalanse (OCD).

2 Jeg får så mange syke plagsomme tanker,  jeg tenker ikke så sykt,  noen setter tanker i hodet mitt ( schizofreni).

Tankene kan ellers være like hvis feks det er ett religiøst preg over tankene. Respons kan også ligne. Kompliser ytterligere med at folk med schizofreni ofte har ocd også. I tillegg kan grense-schizofreni ( schizotyp lidelse), ofte gjøre innsikten dårligere.

knas skrev (4 timer siden):

Ja, jeg skulle bare likt å vite hvor mye man bør utfordre det eller om man bare skal la seg instruere av all tvangen deres. Det er vanskelig. 

Ca 25% av pasienter med schizofreni har også tvangssymptomer, Det alvorligste  tilfellet jeg har vært borte i ble bedre da han til slutt ble satt på Risperdal Consta (depot) i maksdose. Annen intervensjon anser jeg som ganske nytteløst.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Paranoide forestillinger fører også til angst og mange schizofrene får invalidiserende panangst. Så hvorfor er da ikke schizofreni en angstlidelse med den logikken?

Fordi schizofreni har så mange andre symptomer enn angst.

Ocd er jo tvang. Mange er redd for bakterier og vasker seg x antall ganger etter å ha rørt ved et kontaktpunkt. Eller må sjekke om døra er låst flere ganger. Når de bryter dette mønsteret får de angst og mister kontrollen. En del av behandlingen er å bryte mønsteret med tvang. Alle har vel rutiner og ting vi må ha kontroll på innen en viss grad. Men det er når det tar over livet og man ikke tåler at et bilde henger skjevt på veggen at det blir et problem 

Anonymkode: 6fd5f...931

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...