Gå til innhold

Om man får psykologisk hjelp i en årrekke ; vil det da si at man ikke evner å ta i bruk verktøy man blir gitt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje, kanskje ikke. Om man bruker samme tilnærming overfor alle, vil det alltid være noen det ikke passer for. Samtidig er det slik at ingen kan fikse en. Man må gjøre en innsats selv, og det kan gjøre ganske vondt til tider. 

FjellOgDalar skrev (1 time siden):

Kanskje, kanskje ikke. Om man bruker samme tilnærming overfor alle, vil det alltid være noen det ikke passer for. Samtidig er det slik at ingen kan fikse en. Man må gjøre en innsats selv, og det kan gjøre ganske vondt til tider. 

Det er sant. Egeninnsats er viktigst av alt.

Anonymkode: d3190...c8b

Man må også legge inn innsats selv for å bli bedre. Det nytter ikke å sitte hjemme alene hele dagen hver dag og uten jobb eller annet meningsfullt på dagtid. Da blir man aldri bra. Man må ha noe innhold i dagene. 

Anonymkode: 73368...a6a

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Man må også legge inn innsats selv for å bli bedre. Det nytter ikke å sitte hjemme alene hele dagen hver dag og uten jobb eller annet meningsfullt på dagtid. Da blir man aldri bra. Man må ha noe innhold i dagene. 

Det er superviktig det du skriver.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At man egentlig mislykkes. Jeg er redd for det.

Her synes jeg du legger mye føringer i spørsmålet. Ikke alle lærer verktøy i terapi, det finnes flere typer behandling.

Anonymkode: 30df6...340

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 11.30):

At man egentlig mislykkes. Jeg er redd for det.

Det kan være at ens livssituasjon er såpass krevende at man ikke klarer å nyttiggjøre seg de verktøyene som man mottar fra hjelpe apparatet. Allikevel bør man ikke gi opp. Verktøy som man lærer tidlig i terapi forløpet kan brukeren ta i bruk ved en senere anledning når vedkommende er blitt friskere. 

Det finnes mennesker som ikke har de evnene som skal til for å få god utbytte av terapi. 

Min psykolog sa det var en fornøyelse å jobbe med meg og at det ofte kom klienter som ikke evnet å ta i bruk terapi. ( skriver som anonym nå pga jeg skryter av meg selv😅)

Anonymkode: aaf18...07f

Er viktig og huske på hvorfor en pasient ikke evner å ta i bruk terapi. Hvorfor er pasienten ikke egnet? Oftes så er pasienten så skadet og ødelagt psykisk, det er mange komplekse årsaker til det skjer. Dessverre for den det gjelder.

Anonymkode: e05f9...254

Det er forsket på og funnet ut at dumme folk med lavere iq oftere er i psykiatrien enn smarte folk med høy iq. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er forsket på og funnet ut at dumme folk med lavere iq oftere er i psykiatrien enn smarte folk med høy iq. 

Hva med smarte folk med lav iq eller dumme folk med høy iq? 

Anonymkode: 2e5a3...4ca

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er det psykdommen som gjør at de har lavere IQ og blir dummere?

Everybody skrev (10 minutter siden):

Men er det psykdommen som gjør at de har lavere IQ og blir dummere?

Smarte folk trenger ikke psykolog. De fikser seg selv. Trenger ikke psykolog for å lære verktøy da. 

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Smarte folk trenger ikke psykolog. De fikser seg selv. Trenger ikke psykolog for å lære verktøy da. 

Vel, det er forskjell på sinnssykdom og livsproblemer. De som har sinnssykdom må inn i psykiatrien for å få medisiner og trenger ikke nødvendigvis å snakke med en psykolog.

Kommer an på målet med behandlingen. Få blir 100% frisk og aldri opplever vonde følelser etter endt behandling. Målet er å få det litt bedre slik at man fungerer i hverdagen med det man gjør. Det som skjer mellom timene er det viktigste. 

Anonymkode: c8745...af9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...