Gå til innhold

Når er det for mye?

Anbefalte innlegg

Siden februar har jeg hatt ene avtale og ærend etter den andre. Over 50 stk på 4 måneder. Fikk en liten pause i sommer før det ble satt i gang rehabilitering av borettslaget jeg bor i. De begynte tidlig på morgenen og var ikke ferdig før 17 - 18 tiden på ettermiddagen. Boring, hamring, saging og diverse på begge sider av bygget og jeg blir dårlig av mye støy. Nå er de nesten ferdige, men har nå ei venninne på besøk jeg må hente hver gang vi skal tilbringe tid sammen (går ikke buss og ingen andre kan kjøre hu) og har i løpet av 4 dager vært ca 16 timer med shopping. Jeg er nå ganske sliten og trøtt og er redd forverring nå før jul. Jeg er nesten ferdig med juleforberedelsene så slipper heldigvis så mye styr med det. Har kompleks PTSD, bp2 og blir sliten av å ha mye folk rundt meg. Jeg er helt skutt i dag. Er det så bra å dra rundt på shopping så mye med de problemene? Har ikke fått bipolarskole så jeg aner ikke når jeg må si stopp for å unngå forverring. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/488698-n%C3%A5r-er-det-for-mye/
Del på andre sider

• aa-k-j endret tittelen til Når er det for mye?

Fortsetter under...

aa-k-j skrev (4 minutter siden):

Siden februar har jeg hatt ene avtale og ærend etter den andre. Over 50 stk på 4 måneder. Fikk en liten pause i sommer før det ble satt i gang rehabilitering av borettslaget jeg bor i. De begynte tidlig på morgenen og var ikke ferdig før 17 - 18 tiden på ettermiddagen. Boring, hamring, saging og diverse på begge sider av bygget og jeg blir dårlig av mye støy. Nå er de nesten ferdige, men har nå ei venninne på besøk jeg må hente hver gang vi skal tilbringe tid sammen (går ikke buss og ingen andre kan kjøre hu) og har i løpet av 4 dager vært ca 16 timer med shopping. Jeg er nå ganske sliten og trøtt og er redd forverring nå før jul. Jeg er nesten ferdig med juleforberedelsene så slipper heldigvis så mye styr med det. Har kompleks PTSD, bp2 og blir sliten av å ha mye folk rundt meg. Jeg er helt skutt i dag. Er det så bra å dra rundt på shopping så mye med de problemene? Har ikke fått bipolarskole så jeg aner ikke når jeg må si stopp for å unngå forverring. 

16 timer meds hopping hadde jeg taklet dårlig nå. Det er så mye støy, summing og folk - og særlig nå før jul. Å gå en tur ute i frisk luft er MYE bedre for psyken enn å gå i butikker, det gir iallfall meg energi. Hva med å ta henne med på en slik tur i stedet? 

Og husk: det er lov å si nei og sette grenser for seg selv - si fra om at du nå er nødt til å ta hensyn til varsellampene. 

Mht det bipolare håper jeg at nachnoo eller andre med peiling svarer. 

Emoji skrev (11 minutter siden):

16 timer meds hopping hadde jeg taklet dårlig nå. Det er så mye støy, summing og folk - og særlig nå før jul. Å gå en tur ute i frisk luft er MYE bedre for psyken enn å gå i butikker, det gir iallfall meg energi. Hva med å ta henne med på en slik tur i stedet? 

Og husk: det er lov å si nei og sette grenser for seg selv - si fra om at du nå er nødt til å ta hensyn til varsellampene. 

Mht det bipolare håper jeg at nachnoo eller andre med peiling svarer. 

Ja har hatt noen dager uten shopping. Det var shopping 3 dager forrige uke pluss i går og blir nok i morgen også. Men jeg har hatt juleforberedelser i tillegg. Er heldigvis en rolig dag i dag. 

psykedeliker
aa-k-j skrev (1 time siden):

Har ikke fått bipolarskole så jeg aner ikke når jeg må si stopp for å unngå forverring.

Hvorfor trenger du egen skolegang for å sette grenser for hva andre kan forvente av deg? Dette virker bare som unnskyldninger for å la være å ta ansvar for eget liv.

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor trenger du egen skolegang for å sette grenser for hva andre kan forvente av deg? Dette virker bare som unnskyldninger for å la være å ta ansvar for eget liv.

Nei er ikke det. Er ikke lenge siden jeg fikk diagnosene og slik året har vært nå har jeg ikke opplevd før så jeg vet ikke om eller når det blir for mye. Jeg har problemer som gjør at jeg trenger klare og konkrete ting å forholde meg til. Nå har jeg ikke det. Hvis jeg ikke hadde tatt ansvar så hadde jeg ikke spurt om råd. 

Endret av aa-k-j

Annonse

Vendi skrev (59 minutter siden):

Jeg synes dette virker mye, selv for en uten sykdom. Så er nok lurt å bremse litt og sette foten litt ned ovenfor venninna di. For hvis det er sånn at du ikke orker et slikt race, så bør du si ifra. 

Race ja det kan du gjerne kalle det. Har vært mye dette året. Hadde mye før hu kom og. 

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Du er oppmerksom på problemet, og lager en post om det her. Er ikke det konkret nok?

Det er forskjell på å være oppmerksom på et problem og å vite hvordan man løser det eller forhindrer det blir for mye. Eneste jeg vet med diagnosene er at jeg må få nok søvn for å være noenlunde stabil. 

Endret av aa-k-j
psykedeliker
aa-k-j skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på å være oppmerksom på et problem og å vite hvordan man løser det eller forhindrer det blir for mye.

Du løser det ved å si nei til juleshopping og annet unødvendig tull. Kan det være så vanskelig?

Endret av psykedeliker
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Du løser det ved å si nei til juleshopping og annet unødvendig tull. Kan det være så vanskelig?

Ja når venninna mi ikke har andre muligheter til å handle så er det faktisk ikke så lett. Jeg har gitt beskjed at hu må skrive ned ei liste over det hu trenger så vi slipper å dra rundt så mye, men jeg tror ikke hu klarer det. Hu har noen medfødte utfordringer (det var at hu enten har ett kromosom for mye eller for lite) og jeg har mistanke til at evnen til planlegging ikke er så stor hos hu. 

Endret av aa-k-j

Annonse

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Riktig, jeg setter grenser når det trengs.

Nei det gjør du ikke. Tenk deg å være flere kilometer fra butikk uten en eneste mulighet til å handle. Ber du om hjelp til å handle eller foretrekker du å sulte? Ikke få kjøpt nødvendig ting til husholdningen eller noe annet. Jeg spurte om når det blir for mye og ikke om hvordan si nei. 

Endret av aa-k-j
psykedeliker
aa-k-j skrev (2 minutter siden):

Tenk deg å være flere kilometer fra butikk uten en eneste mulighet til å handle. Ber du om hjelp til å handle eller foretrekker du å sulte?

Det er ikke ditt ansvar å hjelpe henne å få mat i hus. Dette skal hun få hjelp til fra det offentlige hvis hun faktisk ikke er i stand til det selv.

psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke ditt ansvar å hjelpe henne å få mat i hus. Dette skal hun få hjelp til fra det offentlige hvis hun faktisk ikke er i stand til det selv.

Problemet er hu ikke bor her. Hu er kun på besøk hos familien som ikke er hjemme. Dessuten hvis du hadde lest alt er det ikke bare at det er shopping med venninna mi, men andre ting FØR hu kom også. 

Endret av aa-k-j
psykedeliker skrev (32 minutter siden):

Men er en ting jeg stusser på når hu kommer hit. Hu kommer hit og skal være i 4 uker etter hu har vært 2 uker i utlandet og familien er bortreist noe hu visste. Men hvis hu skal shoppe i morgen venter jeg i bilen og slapper av. 

Endret av aa-k-j

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...