Gå til innhold

Folk med god inntekt og høy utdanning rammes langt sjeldnere av depresjon enn de med lite penger og utdanning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

– Vi vet at lav sosioøkonomisk status bidrar til mange sykdommer, både somatiske og psykiske. Dette er ikke nytt. Men denne studien er en av de første som viser at det er en sammenheng mellom sosioøkonomisk status, ensomhet og depresjon, sier psykiater.

https://www.forskning.no/depresjon-helse/ulikhet-i-helse-det-er-helt-ra-forskjeller/2435787

"Bedre å være rik og frisk enn fattig og syk"

Noen som er overrasket?

Anonymkode: 2cf7f...4bc

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva kommer først tenker jeg? Folk med psykisk sykdom klarer ofte ikke fullføre en utdannelse og stå i jobb over tid. 
Folk som allerede har tatt en utdanning og kommet seg i jobb kan også bli syk. Men det er lettere å komme seg tilbake på jobb, enn de som allerede er syk som aldri har klart skolegang og jobb. 
Jeg har utdanning og jobb, men sliter også med helsa i perioder, det beste for psykisk helse er å være i jobb og ha en rutine i hverdagen man mestrer 

Anonymkode: d63c8...f8a

Jeg er ikke veldig overrasket når det gjelder depresjon. Forskerne er heller ikke overrasket.

Jeg synes det er litt rart at det er så nær sammenheng mellom fysisk helse og utdanning. Det er ikke sånn at man må ha mye penger eller kunnskap for å leve sunt. Alle vet vel egentlig som er sunt. Folk med god råd har kanske mer stillesittende jobb og drikker mer alkohol.

Drømmeautomat
Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er litt rart at det er så nær sammenheng mellom fysisk helse og utdanning. Det er ikke sånn at man må ha mye penger eller kunnskap for å leve sunt. Alle vet vel egentlig som er sunt. Folk med god råd har kanske mer stillesittende jobb og drikker mer alkohol.

Jeg tror heller ikke det har med mangel på kunnskap å gjøre Men høyere utdanning krever en viss disiplin, behovsutsettelse og gjennomføringsevne. Det samme gjelder for trening og sunt kosthold. (Det betyr ikke at folk uten utdanning er dumme eller late, men de kan f.eks. være i en vanskelig situasjon som gjør at de ikke har overskudd til disiplin og behovsutsettelse.)

I tillegg har det med kultur og sosiale forventninger å gjøre, tror jeg. I Norge sykler mellomledere til jobb som om de var med i Tour de France, og de drikker vin i stedet for øl i middagene sine mens de diskuterer farene ved ultraprossesert mat og fordelene ved plantebasert kosthold. 

AnonymBruker

Jeg vil tro det langt flere uten utdanning som har så store problemer at helse ikke er på prioriteringslisten, enn de med. Bor du sånn her har du antageligvis(?) hverken utdanning eller god helse. 

https://www.nrk.no/mr/kommunale-boliger-for-rus--og-psykiatripasienter-raseres-i-kristiansund-1.17112527

Anonymkode: e52ab...bcf

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (34 minutter siden):

Helsepersonell i psykiatrien lever livet i luksus med god lønn og utdanning mens pasientene lever med depresjon på trygd.

Selvfølgelig har de god lønn etter å ha studert på universitetets nivå i 6-10 år, skulle bare mangle! Hvem hadde orket så lang utdannelse med masse studielån for lav lønn? De jobber MED pasienter, og den gruppen kan man ikke sammenligne. Det er som å si at tannlegen har god lønn mens pasienten er fattig. 

Anonymkode: d63c8...f8a

Når det kommer til jobb, er jeg stolt over meg selv. For jeg har klart å stå i jobb i 30 år til tross for meget dårlige odds. De siste 10 årene har jeg også stått i 100 % full stilling med svært lite fravær til tross for mye. I løpet av de 5 siste årene har jeg også tatt fagbrev. Det har kostet meg mye, og de aller fleste i min familie er/var også uføre. 

Nylig fikk jeg anerkjennelse for at jeg klarer å stå i full jobb av fastlegen min, og som virkelig betydde mye for meg. Han fikk meg til å føle at jeg kan være stolt med god grunn og ha god samvittighet til det. 

Endret av Emoji
AnonymBruker
16 hours ago, Everybody said:

Helsepersonell i psykiatrien lever livet i luksus med god lønn og utdanning mens pasientene lever med depresjon på trygd.

Luksus er vel å ta i. Sykepleiere og vernepleiere i psykiatrien tjener vek ikke noe mer enn om de hadde jobbet andre steder - og den lønna er ikke noe å skrive hjem om. Psykologer og særlig psykiatere tjener en del mer, men det skulle bare mangle når de har tatt en så lang utdannelse som krever hard jobbing. 

Og pasientene går ikke på trygd alle som en nei. Min erfaring er at veldig mange er i jobb, studerer osv. Endel er i full jobb. Finnes mange måter å ha funksjonsfall på, ikke bare arbeidsmessig funksjonsfall. 

Anonymkode: 2e28b...ab6

AnonymBruker
Everybody skrev (16 timer siden):

Og helsepersonell må opp kl 06 hver eneste dag. De har opparbeidet seg flere hundretusen i studiegjeld og må slite og jobbe hver dag mens pasientene bare kan sove så lenge de vil og slabbedasker på sofaen hele døgnet og bare lever det gode liv. 

Anonymkode: 4b8be...6ba

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og helsepersonell må opp kl 06 hver eneste dag. De har opparbeidet seg flere hundretusen i studiegjeld og må slite og jobbe hver dag mens pasientene bare kan sove så lenge de vil og slabbedasker på sofaen hele døgnet og bare lever det gode liv. 

Pasientene er syke. Det er ikke det gode liv.

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du mener det er bedre å være syk på trygd så man kan sove så lenge man vil. Det kan jeg love deg at det ikke er.

AnonymBruker

Har ikke lest artikkelen men påstanden er ikke oppsiktsvekkende i mine øyne.

Dårlige leveforhold og tilgang til visse goder vanskeliggjør utdanning. Utdanning er nøkkelen til et noenlunde stabilt levesett og en greit betalt jobb for de fleste. Både psykisk og fysisk sykdom, samt allerede nevnte ugunstige oppvekst eller -levevilkår fører mønsteret videre til neste generasjon. 

Noen er psykisk syke selv om de har gode levevilkår og et greit utgangspunkt. Men mange har et vanskelig utgangspunkt, opplever ting som forsterker sannsynligheten til uhellet, og så har man det gående. Vanskelig å komme seg økonomisk og levestandardmessig når en har dårlig helse og vanskelig å få en bedre helse når allerede de ytre faktorene er så vanskelige... evig sirkel. 

Jeg fikk høyere utdannelse tross i tidlig debut av depresjoner, tidvis mye fravær i vgs o.l. Men så hadde jeg en stabil familiebakgrunn, var i utgangspunktet skoleflink og hadde høy fungering mens frisk. Som ung var jeg mer frisk enn deprimert, så slik rakk jeg det. Nå føler jeg sykdomsperiodene blir lengere enn de friske, men pga det gode utgangspunktet, har jeg et godt sikkerhetsnett å falle tilbake på! Hadde ikke klart å komme hit om balansen mellom syk/frisk hadde snudd tidligere. Jeg har forståelse for at mange som kommer fra "en ugunstig sosioøkonomisk bakgrunn" og har tidlig sykdomsdebut aldri kommer seg gjennom utdanningssystemet og klarer å sørge bedre for seg selv. Jeg har vært heldig. Ikke at jeg er rik, men er en vanlig arbeidstager med de rettighetene som følger med det. Har ikke økonomi som sykdomsutløsende faktor eller andre slike omstendigheter. Hadde jeg hatt det i tillegg til det mønsteret kroppen/hjernen min tydeligvis har på energi/stemning og tankemønster, så hadde jeg ikke vært der jeg er i dag! 

Anonymkode: 071dd...b38

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

"Det gode liv". Not.

Anonymkode: e10bd...4bc

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har hatt en kort periode i livet mitt der jeg var på "innsiden av murene" i psykiatrien som pasient. Noen måneder. Og enda flere måneder der jeg ikke var frisk nok til å jobbe og har levd isolert og med lav kvalitet litt for lenge om gangen... det er ikke godt. 

Fy fabian så takknemlig jeg er for at jeg i dag er den som har helse til å stå opp kl 6, reise på en jobb, få møte kolleager, ha en trygg rutine og et fellesskap!  Mange av pasientene i psykiatri og andre som lever med kroniske tilstander har aldri har vært priviligerte nok til å ta del i noe slikt. Det gjør meg vondt å tenke på. Alle trenger å få være en del av flokken men en del blir aldri det på samme måte 💔 Heier på alle tiltak som bidrar til økt inkludering. Man trenger ikke tilhøre noen høyinntektsgruppe for å nyte godt av fellesskapet man er del av som fast arbeidstaker (hvis det er viktig: ta deg sammen og få mer utdannelse), men det at det er bruk for deg og at du kan utføre en oppgave du trives med (mer eller mindre), det gjør en priviligert. 

krøll9 skrev (4 minutter siden):

Har hatt en kort periode i livet mitt der jeg var på "innsiden av murene" i psykiatrien som pasient. Noen måneder. Og enda flere måneder der jeg ikke var frisk nok til å jobbe og har levd isolert og med lav kvalitet litt for lenge om gangen... det er ikke godt. 

Fy fabian så takknemlig jeg er for at jeg i dag er den som har helse til å stå opp kl 6, reise på en jobb, få møte kolleager, ha en trygg rutine og et fellesskap!  Mange av pasientene i psykiatri og andre som lever med kroniske tilstander har aldri har vært priviligerte nok til å ta del i noe slikt. Det gjør meg vondt å tenke på. Alle trenger å få være en del av flokken men en del blir aldri det på samme måte 💔 Heier på alle tiltak som bidrar til økt inkludering. Man trenger ikke tilhøre noen høyinntektsgruppe for å nyte godt av fellesskapet man er del av som fast arbeidstaker (hvis det er viktig: ta deg sammen og få mer utdannelse), men det at det er bruk for deg og at du kan utføre en oppgave du trives med (mer eller mindre), det gjør en priviligert. 

Fint innlegg ❤️ 

Jeg for min del tilhører ikke en høyinntekstgruppe. Jeg jobber «på gulvet». I mange år skammet jeg meg over jobben min, det gjør jeg ikke lenger. Under koronaen innså jeg hvor sikker jobb jeg har, og det og det at jeg trives er det viktigste for meg. 

Endret av Emoji
Emoji skrev (2 minutter siden):

Fint innlegg ❤️ 

Jeg for min del tilhører ikke en høyinntekstgruppe. Jeg jobber «på gulvet». I mange år skammet jeg meg over jobben min, det gjør jeg ikke lenger. Under koronaen innså jeg hvor sikker jobb jeg har, og det og det at jeg trives er det viktigste for meg. 

Så flott at du nå trives og har vunnet bedre selvtillit. Du er heldig du også! Du trenger jo ikke oute det men da tipper jeg butikkansatt eller innen transport eller assistent i barnehage? 😁

Jeg jobber også "på gulvet" altså, og ikke i noen lederstilling. Men måtte ta en utdannelse og skjønner nå senere at det ikke er en selvfølge for alle. 

Hvis jeg ser ned på noen i dag er det heller på folk uten kunnskap og evne til å sette seg inn i andres sted enn de som gjør en alminnelig vanlig jobb. Unge mennesker er kanskje litt unnskyldt men voksne mennesker burde vite bedre. 

krøll9 skrev (29 minutter siden):

Så flott at du nå trives og har vunnet bedre selvtillit. Du er heldig du også! Du trenger jo ikke oute det men da tipper jeg butikkansatt eller innen transport eller assistent i barnehage? 😁

Jeg jobber også "på gulvet" altså, og ikke i noen lederstilling. Men måtte ta en utdannelse og skjønner nå senere at det ikke er en selvfølge for alle. 

Hvis jeg ser ned på noen i dag er det heller på folk uten kunnskap og evne til å sette seg inn i andres sted enn de som gjør en alminnelig vanlig jobb. Unge mennesker er kanskje litt unnskyldt men voksne mennesker burde vite bedre. 

Jeg jobber bokstavelig talt på gulvet (renholder, med fagbrev) 🙈

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...