Gå til innhold

Korrelasjon mellom matematikkforståelse og IQ?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er jo en kjent sak at noen synes matte er enkelt, mens andre sliter mer. Men er det egentlig en sammenheng mellom hvor godt man forstår matematikk og IQ-nivået? Hvis vi ser bort fra faktorer som dysleksi, kan vi forvente at høyere IQ betyr bedre forståelse for matematikk?

Flere studier antyder at det er en viss korrelasjon mellom IQ og matematisk forståelse, spesielt når det gjelder logisk resonnering og problemløsning. Matematiske ferdigheter involverer ofte abstrakt tenkning og evnen til å se mønstre, noe som også måles i mange IQ-tester. En høy IQ indikerer ofte (men ikke alltid) en større evne til å analysere komplekse problemer – noe som kan være nyttig i matematikk.

Har dere opplevd en sammenheng mellom IQ og matematikkforståelse i deres egen hverdag eller blant folk dere kjenner? Eller er det kanskje andre faktorer som spiller en større rolle?

Anonymkode: 93ea3...ec6

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har dere opplevd en sammenheng mellom IQ og matematikkforståelse i deres egen hverdag eller blant folk dere kjenner? Eller er det kanskje andre faktorer som spiller en større rolle?

Jeg har alltid vært ganske god i matte og mener også at jeg er god i grammatikk og rettskriving, men tror ikke jeg har mer enn gjennomsnittlig IQ. :) 

Drømmeautomat
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo en kjent sak at noen synes matte er enkelt, mens andre sliter mer. Men er det egentlig en sammenheng mellom hvor godt man forstår matematikk og IQ-nivået? Hvis vi ser bort fra faktorer som dysleksi, kan vi forvente at høyere IQ betyr bedre forståelse for matematikk?

Flere studier antyder at det er en viss korrelasjon mellom IQ og matematisk forståelse, spesielt når det gjelder logisk resonnering og problemløsning. Matematiske ferdigheter involverer ofte abstrakt tenkning og evnen til å se mønstre, noe som også måles i mange IQ-tester. En høy IQ indikerer ofte (men ikke alltid) en større evne til å analysere komplekse problemer – noe som kan være nyttig i matematikk.

Har dere opplevd en sammenheng mellom IQ og matematikkforståelse i deres egen hverdag eller blant folk dere kjenner? Eller er det kanskje andre faktorer som spiller en større rolle?

Anonymkode: 93ea3...ec6

Vet ikke hva folks IQ er så aner ikke

Men jeg har veldig høy IQ og er veldig god i matte.

n=1 dog

Anonymkode: e8256...02a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke hva folks IQ er så aner ikke

Men jeg har veldig høy IQ og er veldig god i matte.

n=1 dog

Anonymkode: e8256...02a

Veldig høy IQ, men kommareglene kan du ikke....

Anonymkode: b737e...f1d

Annonse

Jeg er veldig flink til å se mønster, det vil si jeg får høy score på IQ-tester. 

Men er ikke helt enig i at man målet IQ på den måten. For IQ er mer enn å se hvilket mønster som kommer nest.

Synes matte var gøy helt frem til VGS.

Endret av Adeie

Jeg var best i klassen i matematikk på barneskolen, men jeg ble dessverre nærsynt i 11-12-årsalderen. Det ble ikke oppdaget før jeg var 13. 

Da mistet jeg 2-3 år med undervisning i matte, fordi jeg ikke så hva som stod på overheaden. Trodde bare jeg ikke skjønte det… Etter dette var jeg aldri god i matte, pga 2-3 år med hull, det fikk jeg aldri tatt igjen

Worriesome Plenty 2

Jeg var i følge mattelæreren best i klassen i matte i 8 trinn. I 9 begynte jeg og skofte skolen. Nå husker jeg lite av ligninger, brøker og hvordan regne slik. Matte må holdes ved like. Jeg tror min IQ har dalt litt også. 
 

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (23 minutter siden):

Jeg var i følge mattelæreren best i klassen i matte i 8 trinn. I 9 begynte jeg og skofte skolen. Nå husker jeg lite av ligninger, brøker og hvordan regne slik. Matte må holdes ved like. Jeg tror min IQ har dalt litt også. 
 

Det har min også. Vedlikeholder ikke min IQ. Skal man gjøre det godt på IQ-tester bør man øve litt i ny og ned.

Her er en link til en metastudie: 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352154622000663

Det er noen åpne spørsmål om hvordan og hvorfor, men det virker ikke som det er mye tvil om at sammenhengen er der:

"The intelligence quotient-math achievement association is stable and bidirectional."

"A large number of behavioral studies have reported the tight association between mathematical skill and IQ."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...