Gå til innhold

Fastlegen og nekte å reise utenlands pga psyken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skal til før man blir nektet utenlandsreise pga psyken? Hvordan foregår det i praksis for fastlegen kan jo ikke vite at man reiser? Vet at noen har ankommet flyplassen og fått beskjed at nei du kan ikke reise pga psyken

Anonymkode: 4716e...36c

Fortsetter under...

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Kan ikke se for meg at annet enn tvangsinnleggelse kan forhindre deg fra å reise utenlands. Fastlegen veit ingenting om hva du gjør så lenge du ikke er inne på kontoret hans. 

En dame på tiktok vlogget om at hun ble nektet å reise utenlands pga psyken. Hun var såvidt jeg vet heller ikke alvorlig syk, men hun kom seg på flyet noen dager etter opprinnelig avreise etter godkjennelse fra fastlege. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Det er politiet som kan nekte deg utreise ved å inndra passet ditt. Det er klare regler for når dette kan skje.

Så i passkontrollen så sjekker de ikke bare at du har pass, men de sjekker om du har psykiske lidelser registrert også? 

Annonse

4 minutes ago, AnonymBruker said:

En dame på tiktok vlogget om at hun ble nektet å reise utenlands pga psyken. Hun var såvidt jeg vet heller ikke alvorlig syk, men hun kom seg på flyet noen dager etter opprinnelig avreise etter godkjennelse fra fastlege. 

Min erfaring er at folk som er så psyke at de blir nektet å gjøre enkelte ting, reise enkelte steder, er tvangsinnlagt eller lignende som regel ikke har nok sykdomsinnsikt og følgelig vil mene at de slettes ikke er særlig syke og at de utsettes for maktovergrep osv. Med andre ord har du neppe fått servert hele historien og årsaken til nektingen blir nok kraftig underkommunisert. 

Forøvrig er nok tiktok en veldig lite pålitelig kilde. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så i passkontrollen så sjekker de ikke bare at du har pass, men de sjekker om du har psykiske lidelser registrert også? 

Korrekt. De sjekker ikke bare at du har pass, men også at det ikke er anmerkninger i passet f.eks. At du ikke er etterlyst. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Korrekt. De sjekker ikke bare at du har pass, men også at det ikke er anmerkninger i passet f.eks. At du ikke er etterlyst. 

Jeg tror ikke hun var etterlyst. Med anmerkninger mener du da kun at man ikke er etterlyst eller er anmerkninger også at politiet har ført journal på deg pga at de har hatt kontakt med deg iforbindelse psykiatri? 

AnonymBruker
nachnoo skrev (14 minutter siden):

Så ens psykiatriske diagnoser sjekkes når man viser passet. Særlig. 

Anonymkode: 70ab3...9f0

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå reiser jeg ofte. Passkontrollen er kun utenfor EU. 

Stemmer. Og skal du til et ikke-europeisk land via et annet europeisk land er det kun i dette siste transittlandet du viser pass, ikke i Norge. Hva fastlegen måtte mene om noens psyke har nok ikke særlig relevans der. 

Annonse

Det hender at folk fremstår så syke at de ikke bør reise utenlands. Noen har måttet bli hentet av helsepersonell flere ganger. Jeg har selv flere ganger varslet politiet som igjen har varslet flyplassen og fått stoppet personer før de har gått ombord. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (14 minutter siden):

Jeg har selv flere ganger varslet politiet som igjen har varslet flyplassen og fått stoppet personer før de har gått ombord. 

Og disse personene skulle bare ut på en sydenferie? Hva slags rett har du som lege å nekte en samtykkekompetent person å feriere? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...