Gå til innhold

Hva skal du spise julaften?

Anbefalte innlegg

påskelilje
Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Det slo meg at jeg sikkert har svart på dette spørsmålet hvert år i over 20 år. Jeg kommer sikkert til å gjøre det samme hvert år de neste 20 årene. 🤣

Hahaha 😅 Det stemmer nok, for flere av oss!

Fortsetter under...

Babette skrev (8 timer siden):

Vi skal være hjemme, så da blir det pinnekjøtt. Som begge er veldig glad i.

Men i hele mitt voksne liv har jeg ønsket meg kveite på julaften. Da jeg siktet meg inn på en nordfra som mann nr. 2, trodde jeg at jeg skjøt blink. Men også han er kjøtteter, skulle det vise seg.

Du og jeg kunne godt spist julemiddag sammen! Kveite med deilig tilbehør hadde vært topp! Men det går jeg nok ikke med meg mannen og resten av gjengen på jeg heller.

Lillemus skrev (13 timer siden):

Du og jeg kunne godt spist julemiddag sammen! Kveite med deilig tilbehør hadde vært topp! Men det går jeg nok ikke med meg mannen og resten av gjengen på jeg heller.

Absolutt. I tillegg til at det smaker godt, synes jeg man blir mer behagelig mett av fisk.

Annonse

Babette skrev (13 minutter siden):

Absolutt. I tillegg til at det smaker godt, synes jeg man blir mer behagelig mett av fisk.

Har kjøpt kveite i dag, til et måltid eller to i romjula, vi kan ikke bare spise kjøtt heller. Takk for påminnelsen! :) Da jeg var barn hadde vi alltid kveite 2. juledag, men ettersom den ble så kostbar gikk vi over til laks husker jeg. Godt det også, men kveita er noe for seg selv. Gleder meg til romjulskveite! Hva har du som tilbehør?

Lillemus skrev (4 timer siden):

Har kjøpt kveite i dag, til et måltid eller to i romjula, vi kan ikke bare spise kjøtt heller. Takk for påminnelsen! :) Da jeg var barn hadde vi alltid kveite 2. juledag, men ettersom den ble så kostbar gikk vi over til laks husker jeg. Godt det også, men kveita er noe for seg selv. Gleder meg til romjulskveite! Hva har du som tilbehør?

Det er mange år siden jeg serverte kveite. I dag ville jeg ha valgt kokte gulrøtter og ditto brokkoli, agurksalat, hollandaisesaus, kokte poteter og persilledryss.

AnonymBruker

3 av 4 spiser pinnekjøtt på Vestlandet. Her er det sauehold i fjellene og blitt brukt i tradisjoner. På Østlandet og Sørlandet er det bare 14-17 % som spiser pinnekjøtt. Svineribba kom fra Tyskland og Danmark. 

Anonymkode: 72a5e...a45

Babette skrev (33 minutter siden):

Det er mange år siden jeg serverte kveite. I dag ville jeg ha valgt kokte gulrøtter og ditto brokkoli, agurksalat, hollandaisesaus, kokte poteter og persilledryss.

Agurksalat ja, det er godt! Hollandaise er også godt, er det vanskelig å lage selv tro? Litt kjipt å ha så god mat og så måtte ty til Torosaus liksom...

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Agurksalat ja, det er godt! Hollandaise er også godt, er det vanskelig å lage selv tro? Litt kjipt å ha så god mat og så måtte ty til Torosaus liksom...

Da sier jeg som reklamedyret med Bergens-stemme: Men Toro er kjæmpegod........

Annonse

Lillemus skrev (11 minutter siden):

Kjæmpegodtnok... Tja. Jeg vet nå ikke helt med alt der, men kanskje med hollandaisen da. ;) 

Det var det, ja. Faktisk har jeg aldri laget hollandaisesaus fra bunnen av. Har googlet, og synes det ser litt innviklet ut.

Lillemus skrev (49 minutter siden):

Kjæmpegodtnok... Tja. Jeg vet nå ikke helt med alt der, men kanskje med hollandaisen da. ;) 

Det finnes noen «jukseoppskrifter» og enkel oppskrifter på hollandaise f.eks

3 ss majones
1,5 ss creme fraiche
1 ts hvitvins eddik
Hvit pepper
Salt
Sitron

Dorthe skrev (1 time siden):

Det finnes noen «jukseoppskrifter» og enkel oppskrifter på hollandaise f.eks

3 ss majones
1,5 ss creme fraiche
1 ts hvitvins eddik
Hvit pepper
Salt
Sitron

Takk! Tror jeg må teste ut noe slikt altså, synes jo det er mye mer stas å kage selv enn å bruke ferdigpose.

Nicklusheletida
Babette skrev (8 timer siden):

Er det noen her som har prøvd løksaus til pinnekjøttet? Jeg kom over en oppskrift i går og synes det hørtes veldig godt ut.

Til vanlig bruker vi kraft fra kjøttkokingen som sjy, men det er egentlig litt intetsigende.

Jeg har ikke prøvd. Jeg ville trodd at det ødela smaken av pinnekjøtt og kålrabi.

Denne julen spiser vi pinnekjøtt.  For en del år siden spiste vi lutefisk på lillejuleaften, men så flyttet min datter til Sørlandet og da fikk vi kokt torsk på lillejuleaften.  Vi har vanligvis spist and på juleaften, men nå har min datter en ny samboer og det blir pinnekjøtt denne gangen.

Lillemus skrev (1 time siden):

Takk! Tror jeg må teste ut noe slikt altså, synes jo det er mye mer stas å kage selv enn å bruke ferdigpose.

Hvis du finner en som er virkelig bra, så fortell meg det.  Jeg og liker å lage alt fra bunn, i hvert fall når jeg ikke er lei av å lage mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...