Gå til innhold

Andre som strever med mindreverdighetsfølelse?

Anbefalte innlegg

Jeg har unnvikende pf og jeg strever veldig med tankekjør når jeg er sosial. Tankene dreier seg om å ikke være god/flink/smart/interessant osv nok. Dette gjelder både på jobb og privat. Andre som kan kjenne seg igjen og hva gjør du for å hjelpe deg selv?

Anonymkode: 33c4c...4ed

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 19.33):

Jeg har unnvikende pf og jeg strever veldig med tankekjør når jeg er sosial. Tankene dreier seg om å ikke være god/flink/smart/interessant osv nok. Dette gjelder både på jobb og privat. Andre som kan kjenne seg igjen og hva gjør du for å hjelpe deg selv?

Ekspander  

Jeg kan legge til at jeg er veldig redd for å bli avslørt for noe jeg ikke er.

Veldig vanlig. Mange som har slike tanker.

Så da kan man tenke: Er det slik at alle de som har mindreverdighetskomplekser faktisk er mindre verdt enn andre - eller er den tanken et symptom på de utfordringer man har?

Anonymkode: 023ae...425

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 20.02):

Jeg tenker at tankene er et symptom. Men ikke i mitt tilfelle. Da er tankene riktige. Jeg ER mindreverdig.

Ekspander  

Men sånn tenker alle som tenker de er mindreverdige.

Hva gjør akkurat deg så spesiell, at du er den eneste hvor dette ikke er et symptom?

Anonymkode: 023ae...425

Annonse

Everybody skrev (På 13.12.2024 den 21.25):

Hvorfor er du redd for å ikke være interessant nok for andre? Skylder du dem noe? Er det din oppgave å underholde dem?

Ekspander  

Det er ikke så enkelt. Sliter nok med noe av det samme som TS. For eget vedkommende ligger frykten i å ikke bli oppfattet som interessant nok i at det øker sjansen for å bli avvist. Skjer det mange nok ganger at man blir avist kan man reelt sett ende opp som ensom og utenfor ethvert fellesskap. Det er vel noe vi alle har veldig lite lyst til. 

Everybody skrev (På 13.12.2024 den 21.25):

Hvorfor er du redd for å ikke være interessant nok for andre? Skylder du dem noe? Er det din oppgave å underholde dem?

Ekspander  

Jeg er redd for avvisning som Anonymus skriver om. Jeg er redd for at om jeg ikke er interessant nok så vil andre kjede seg. 

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 22.24):

Jeg er redd for avvisning som Anonymus skriver om. Jeg er redd for at om jeg ikke er interessant nok så vil andre kjede seg. 

Ekspander  

Kjeder du deg når du føler andre ikke er interessante nok?

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 22.26):

Nei.

Ekspander  

Slutt å være en people pleaser. Hvis det ikke er noe dere har til felles eller noe dere kan snakke om så er det ikke din oppgave å gjøre andre tilfreds ved å gå ut av din komfortsone. Det er like mye andres oppgave å sørge for at dere har det fint sammen hvis de ønsker et vennskap. Er det vennskap du er ute etter siden du er redd for å være kjedelig?

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 22.24):

Ekspander  

Det hjelper sikkert ikke men tenker at det er andre egenskaper enn å være interessant som er grunnlag for å bety noe for andre. Å kunne tiltrekke seg andre i kraft av å være noe spesielt eller fordi man er karismatisk og utadvendt, det gjør det lettere å bli kjent og opprette kontakt, men for å opprettholde en kontakt og å bygge tillit er det etter min mening helt andre parametre som betyr noe. De fleste av oss er jo helt alminnelige kjedelige folk, med våre styrker og svakheter. 

Endret av krøll9
  Everybody skrev (På 13.12.2024 den 22.28):

Slutt å være en people pleaser. Hvis det ikke er noe dere har til felles eller noe dere kan snakke om så er det ikke din oppgave å gjøre andre tilfreds ved å gå ut av din komfortsone. Det er like mye andres oppgave å sørge for at dere har det fint sammen hvis de ønsker et vennskap. Er det vennskap du er ute etter siden du er redd for å være kjedelig?

Ekspander  

Jeg føler det slik ovenfor mine eksisterende venner og også bekjente.

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 22.35):

Jeg føler det slik ovenfor mine eksisterende venner og også bekjente.

Ekspander  

Ja det høres veldig slitsomt ut. Er egentlig venner noe du vil ha eller er det et press fra samfunnet om å ha et nettverk? Trives du for deg selv? Du vil kanskje ha venner for å ha noen å finne på ting med?

Everybody skrev (På 13.12.2024 den 22.51):

Prøvd noen medisiner?

Ekspander  

Takk for at du spør. Bruker medisin for tankekjør og Litium, ja. Jeg vil veldig gjerne ha venner. Er introvert, men sosial sånn egentlig. Er deprimert og har vært det de siste årene 

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 23.18):

Takk for at du spør. Bruker medisin for tankekjør og Litium, ja. Jeg vil veldig gjerne ha venner. Er introvert, men sosial sånn egentlig. Er deprimert og har vært det de siste årene 

Ekspander  

Prøvd noen SSRI eller SNRI mot sosial angst?

Nei jeg har ikke det. Jeg vet jeg er flink i jobben min, flink mor, god kone og et godt menneske. Jeg er meg selv, og folk liker meg som jeg er håper jeg. 
tips; kos deg når du er sosial, du er ikke tankeleser og du vil aldri få vite hva andre tenker om deg. Vær deg selv! Om folk trekker seg bort fra deg eller trekker seg til andre handler ikke det nødvendigvis om at det er galt med deg, det handler om at de føler mer til felles med andre eller at de er teit. Ikke gjør deg annerledes med andre. De som liker deg - de liker deg. Husk at alle har sitt og sine kamper, bare senk skuldrene og vær tilstede 

Anonymkode: eae90...222

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 2.11):

Nei jeg har ikke det. Jeg vet jeg er flink i jobben min, flink mor, god kone og et godt menneske. Jeg er meg selv, og folk liker meg som jeg er håper jeg. 
tips; kos deg når du er sosial, du er ikke tankeleser og du vil aldri få vite hva andre tenker om deg. Vær deg selv! Om folk trekker seg bort fra deg eller trekker seg til andre handler ikke det nødvendigvis om at det er galt med deg, det handler om at de føler mer til felles med andre eller at de er teit. Ikke gjør deg annerledes med andre. De som liker deg - de liker deg. Husk at alle har sitt og sine kamper, bare senk skuldrene og vær tilstede 

Anonymkode: eae90...222

Ekspander  

Takk for oppmuntring og råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...