Gå til innhold

Hva er IQen din?

Anbefalte innlegg

Ifølge Mena måler man ikke IQ over 140.

– Tester som måler IQ over 140 blir lite pålitelige, fordi det er vanskelig å lage oppgaver som er gode nok, og det er ikke nok referansepunkter, forklarer Olav Hoel Dørum i Mensa.

– Det er også lite hensiktsmessig. Har du en IQ over 140, er det ikke noe som begrenser deg. Da er det heller personlighet og andre talenter eller ferdigheter du må se på, sier han.

https://www.nettavisen.no/iq-test/mensa/iq/ta-iq-test-fra-mensa-forstar-du-dette-er-du-intelligent/s/5-95-1803551

Anonymkode: 4e675...aaa

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig ikke sant? En ting man ikke får være i Norge er intellektuell.

Finner det fascinerende.

Anonymkode: e1ae8...085

Hvis noen uoppfordret forteller meg at de er svært intelligente, så ser jeg på det som skryt. De scorer ingen poeng hos meg. Det blir litt det samme som å si, fy faan jeg er vakker. Janteloven vettu.🇳🇴

Anonymkode: 4fba3...045

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis noen uoppfordret forteller meg at de er svært intelligente, så ser jeg på det som skryt. Janteloven vettu.🇳🇴

Uoppfordret -ja. Men her blir man spurt , og selv da kvier folk seg. Rart land 😞

Annonse

Annonse

Glitter skrev (17 minutter siden):

Oi da. Og du er sikker på at det er pga ECT? Jeg har hatt 11 av 12 behandlinger og er blitt veldig mye bedre. Men dårlig hukommelse ja.

Jeg fikk 9 unilaterale. Tok testen like før og rett etter. Kan hende IQen har kommet seg igjen nå flere mnd etter. Hodet føles litt mer med, særlig etter 3 ketamine-behandlinger. Har ikke testet på nytt enda, da jeg sliter fortsatt med depresjonen og holder på med medisinbytte og bruker vival for tiden.

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 15.56):

Hvis noen uoppfordret forteller meg at de er svært intelligente, så ser jeg på det som skryt. De scorer ingen poeng hos meg. Det blir litt det samme som å si, fy faan jeg er vakker. Janteloven vettu.🇳🇴

Er det så farlig å si noe positivt om seg selv, da?

Anonymkode: 59b32...d26

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Farlig er det ikke, men folk liker ikke at folk skryter av hvor intelligente de er. Det var ikke jeg som skapte menneskeheten eller janteloven. Så skyld ikke denne småligheten på meg.🤪

18 hours ago, AnonymBruker said:

Skryting av IQ kan tyde på at personen er veldig opptatt av sitt eget intellekt eller føler et behov for å validere seg selv gjennom ytre målestokker som IQ. Dette kan også være et tegn på usikkerhet, hvor man føler at man må bevise sin verdi overfor andre. Å skryte av IQ kan også reflektere en snever forståelse av hva intelligens er. IQ-tester måler en spesifikk type kognitiv evne, som kan være relevant i enkelte sammenhenger, men det finnes mange andre aspekter ved intelligens, som emosjonell intelligens, kreativitet, eller praktisk kløkt, som ikke nødvendigvis fanges opp av slike tester. Skryting av IQ kan oppfattes som mangel på ydmykhet eller empati. Ofte blir folk som nevner IQ på en uanmodet måte sett på som pretensiøse eller selvopptatte, og dette kan føre til at de blir sett på som mindre relaterbare eller sjarmerende. Å sette så stor vekt på IQ kan gjøre at man overser andre viktige kvaliteter som er avgjørende i mellommenneskelige relasjoner og suksess i livet, som samarbeidsvilje, tålmodighet og empati.

Anonymkode: b2938...9a6

Fikk noe over 130 på en test jeg fant lenke til her inne en gang. Har ikke så mye tillit til den testen, og tror aldri jeg ville fått det samme i en Mensa-test. Har bl.a. fått ganske gjennomsnittlig på noen internasjonale tester i forbindelse med studier.

Glad for at jeg ikke trenger å ta en ordentlig IQ-test, kjenner jeg :P 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...