Gå til innhold

Sliter med å få gjort ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter en del med å få gjort ting, spesielt da ting som ikke MÅ gjøres. Går greit med f.eks klesvask og støvsuging og sånt for jeg må jo ha rene klær og jeg vil jo at leiligheten skal se presentabel ut når jeg får besøk. Men ting som ikke synes og som ikke MÅ gjøres som å rydde i skuffer og skap og ha en fast plass til ting er jeg skikkelig dårlig på rett og slett fordi jeg ikke har det presset på meg. Noen som har noen quick fix på dette og vet hvordan løse det?

Anonymkode: c0572...708

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/488946-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-gjort-ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sliter en del med å få gjort ting, spesielt da ting som ikke MÅ gjøres. Går greit med f.eks klesvask og støvsuging og sånt for jeg må jo ha rene klær og jeg vil jo at leiligheten skal se presentabel ut når jeg får besøk. Men ting som ikke synes og som ikke MÅ gjøres som å rydde i skuffer og skap og ha en fast plass til ting er jeg skikkelig dårlig på rett og slett fordi jeg ikke har det presset på meg. Noen som har noen quick fix på dette og vet hvordan løse det?

Ville bare si at jeg er akkurat lik😅løsningen må være disiplin og gjøre litt etter litt?

Anonymkode: 0885c...f30

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ville bare si at jeg er akkurat lik😅løsningen må være disiplin og gjøre litt etter litt?

Ja, det tenker jeg at du har rett i. Det er jo også bedre å gjøre litt etter litt enn ingenting. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det tenker jeg at du har rett i. Det er jo også bedre å gjøre litt etter litt enn ingenting. 

Helt enig! Det er målet mitt i jula. Å gjøre litt hver dag ☺️

AnonymBruker

Nå er det vel kun ett problem hvis man gjør det til ett problem? Jeg rydder i skap når jeg gidder. Er ikke så veldig nøye hvordan det ser ut inni de. 

De som synes slikt er viktig, ja de holder ting i orden. 

Anonymkode: 82013...458

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som synes slikt er viktig, ja de holder ting i orden. 

Det synes jeg er en grov overforenkling. Jeg er litt over gjennomsnittlig ryddig av meg, overhodet ikke fordi jeg er opptatt av hvordan jeg fremstår, men fordi orden og rutiner er noe jeg trenger som motvekt til svingningene mine (BPII).

Jeg hadde imidlertid en svært alvorlig blandet episode i fjor høst, og i etterpåklokskapens lys gikk jeg altfor kjapt tilbake på jobb. Har ikke hatt overskudd til noe annet enn jobb og familie; og med unntak av kjøkken og bad flyter alt. Og det mistrives jeg virkelig med.

jeg har fått litt mer overskudd de siste par månedene, og har så vidt klart å begynne grunnopprydningen. Tips til TS: Det er ikke alt eller ingenting. Sett timeren på 15 min noen dager i uken. Eller bestem deg for å rydde i én skuff. Og så blir det enklere etter hvert. Rom ble ikke bygget på en dag osv.

Men konklusjonen til kommentaren ovenfor: Nei, det er ikke alltid man er i stand til å holde den graden av orden man egentlig trenger og trives med.

Endret av adhoc

Annonse

Hva med å lage en "rydde-plan" med tidspress? (Hvis det er tidspress du mener du trenger).

Du kan avtale med samboer, eller en venn at de skal sjekke skapet på angitt dato.

Eks, denne uka skal jeg rydde skapet på rommer og i entreen. Si det høyt til en venn/samboer/kjæreste, og at de skal sjekke at det er gjort innen søndag.

Tips er å starte med det skapet du oftest er innom.

Jeg er forøvrig enig med @adhoc, det er ikke bare å skjerpe seg.

adhoc skrev (14 timer siden):

Det synes jeg er en grov overforenkling. Jeg er litt over gjennomsnittlig ryddig av meg, overhodet ikke fordi jeg er opptatt av hvordan jeg fremstår, men fordi orden og rutiner er noe jeg trenger som motvekt til svingningene mine (BPII).

Jeg hadde imidlertid en svært alvorlig blandet episode i fjor høst, og i etterpåklokskapens lys gikk jeg altfor kjapt tilbake på jobb. Har ikke hatt overskudd til noe annet enn jobb og familie; og med unntak av kjøkken og bad flyter alt. Og det mistrives jeg virkelig med.

jeg har fått litt mer overskudd de siste par månedene, og har så vidt klart å begynne grunnopprydningen. Tips til TS: Det er ikke alt eller ingenting. Sett timeren på 15 min noen dager i uken. Eller bestem deg for å rydde i én skuff. Og så blir det enklere etter hvert. Rom ble ikke bygget på en dag osv.

Men konklusjonen til kommentaren ovenfor: Nei, det er ikke alltid man er i stand til å holde den graden av orden man egentlig trenger og trives med.

Nå står det ingenting om i ts sitt innlegg at dette er midlertidig eller noe med psyken å gjøre. Svarer deretter.

Er det pga depresjon osv burde ts ha nevnt det i åpningsinnlegget.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nå står det ingenting om i ts sitt innlegg at dette er midlertidig eller noe med psyken å gjøre. Svarer deretter.

Er det pga depresjon osv burde ts ha nevnt det i åpningsinnlegget.

Innlegget ligger dog på psykiatri 😊

adhoc skrev (1 minutt siden):

Innlegget ligger dog på psykiatri 😊

Å da skal man gi noen som ikke har sagt noe om en psykisk lidelse en psykisk lidelse?

Kan det ikke tenkes dette mennesket tror alle har orden i alle skap og da mener det må være noe unirmalt med seg selv?

Slik tolket jeg det. Og sa da at det er normalt. Er så mange psykiske lidelser så at man skriver noe under her når man ikke nevner en lidelse, så kan man ikke legge på de en av de.

Under depresjoner etc så driter jeg i rydding, ikke bare i skap men overalt.

Man må nok ha tunga litt rett i munnen når man skal vurdere egenskaper som ryddighet osv opp mot depresjon. Jeg har alltid hatt for vane å la det bli ganske rotete og tildels skittent rundt meg før jeg plutselig får nok og fikser alt i et skippertak. Liker ikke å ha det sånn, men det sitter altså så langt inne å få ut fingeren til å holde orden i huset. Under utredning for depresjon spurte psykologen om det med ryddighet, jeg svarte ærlig og hun tolket det umiddelbart inn i depresjon-sammenheng. Hadde ikke jeg påpekt at dette er noe som har vært med meg nesten hele livet ville nok depresjonen blitt vurdert til å være mer alvorlig enn den egentlig er, pga sammenhengen ryddigheten ble satt inn i. 

I noens øyne vil nok mitt ryddemønster bli sett på som sykelig, for eksempel for mine foreldre, som er svært ryddige av seg. Godt mulig det er et symptom på noe, men det er i hvertfall ikke et symptom på depresjon i mitt tilfelle. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...