Gå til innhold

Leser du journalnotat etter timene på DPS?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Alltid. Grunnene til det har vært ulike og det har ikke nødvendigvis vært rett etterpå at jeg har lest, men før eller siden ser jeg tilbake på dem. Det siste året har jeg fulgt med stort sett etter hver time, men sist gang glemte jeg. Kjenner at jeg er litt mindre opptatt av det med den nye behandleren. Tror jeg begynner å anse vedkommende som litt trustworthy. Kanskje jeg ikke trenger å følge med på og vekte hvert eneste ord som blir skrevet lenger, i alle fall ikke umiddelbart. 

Som i journalnotat? Hvor leser dere disse? Helsenorge? Jeg trodde de kun la inn epikrise og behandlingsplan der?

Er det en grunn til at man bør følge nøye med på hva som står i journalnotatene? Hvem har tilgang på disse?

Jeg skjønner epikrisen, det er jo slutt produktet og konklusjon. Men journalnotatene er vel mest "kladden" til innarbeiding til sluttprodukt? 

Jeg kjente jeg blei litt stressa nå.

Hvite skrev (1 time siden):

Som i journalnotat? Hvor leser dere disse? Helsenorge? Jeg trodde de kun la inn epikrise og behandlingsplan der?

Er det en grunn til at man bør følge nøye med på hva som står i journalnotatene? Hvem har tilgang på disse?

Jeg skjønner epikrisen, det er jo slutt produktet og konklusjon. Men journalnotatene er vel mest "kladden" til innarbeiding til sluttprodukt? 

Jeg kjente jeg blei litt stressa nå.

Du finner journal med notater fra DPS under pasientjournal på Helsenorge. 

Epikrise er journalnotat skrevet etter endt behandling, på DPS eller andre sykehus. De finner du også der, tror jeg. 

Hvorfor ble du stressa? 

Annonse

Hvite skrev (12 minutter siden):

Vet ikke. Kaskje fordi det brått gikk opp for meg at det jeg sier til psykologen er tilgjengelig for alt helsepersonell, noen av disse tingene er jo svært personlige.

Min erfaring er at alt ikke blir tatt med. Det er liksom bare en oppsummering av essensen. Og jeg tror ikke annet helsepersonell gidder å lese journalnotater så nøye - om de i de hele tatt gjør det. De er nok mest opptatt av epikrisene. Dessuten er det ikke alt av helsepersonell som har noe i journalen din å gjøre. Det er strenge regler for det. Det er kun de som har legitim grunn til å gjøre det i behandlingsøyemed. Med unntak av kontorpersonell som av og til må inn av ulike årsaker. Slik jeg har forstått det i alle fall. Og husk at alle har taushetsplikt, så ingen "går ut på gata" og forteller ting. 

Endret av Vendi

Annonse

Hvite skrev (15 timer siden):

Vet ikke. Kaskje fordi det brått gikk opp for meg at det jeg sier til psykologen er tilgjengelig for alt helsepersonell, noen av disse tingene er jo svært personlige.

🧐 ja. Hvis folk er dyktige i journalføring så klarer de oppsummere det viktigste fra timen uten å gjengi konkrete uttalelser men mange klarer ikke det. Etter klipp og lim av tilfeldige deler av en samtale kan det oppstå mange forskjellige budskap også 😆 En eller annen gang kan du jo sjekke, men kanskje greit for mange å ikke henge seg opp i det. 

Nei, jeg har ingen interesse av det. Hva som står i min journal er ikke noe jeg har så mye med, og jeg velger å tro at de forteller meg det jeg har behov for å vite. Har dog i ettertid lest notater fra alvorlig mani som medførte hukommelsestap. Dette var dog fordi jeg ikke husket noe som helst av den aktuelle perioden, og ville vite hva som hadde hendt.

Jeg tror heller ikke at noen har spesielt «godt» av å lese noe særlig i journalen sin heller. Journalen var, og er ment til å leses, tolkes og brukes av helsepersonell. Det var aldri meningen at pasienter skulle bli opphengt i hva som står og hvordan de blir tolket av psykologen/psykiateren som skrev notatet. Kjenner enkelte som er svært opphengte helsepersonells tolkninger, og blir fornærmet av dette, føler seg konstant misforstått osv. Dette har medført at de nå er overopptatte av å prøve å «styre» tolkningen i en viss, eller bort fra en viss retning, og de får gjennom notatene kontinuerlige oppdateringer på hvordan det går. Tror ikke det hjelper på sykdomsfokuset, eller med mangelfulle evner til å se utover en selv heller. Hvorfor «alle» notater er gjort så lett tilgjengelig for pasienter å lese er noe jeg undrer meg litt over.  

Nei, gidder ikke lese det. Alt man gjør og sier i psykiatrien blir jo faen meg skrevet opp, uansett om man slepper en fjert eller blunker to ganger. Er glad jeg snart slipper å gå der mer, er lei av at alt jeg sier blir skrevet opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...