Gå til innhold

Tøff time med psykolog

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med angst og det har surret seg til da jeg står i en vanskelig situasjon. Hadde den verste / beste time hos psykologen i dag, da jeg opplevde få voksen kjeft hele timen. Greit hun skal ansvarliggjøre meg, da jeg selv opprettholder angsten ved å lage meg sikkerhets strategier osv. men følte jeg fikk kritikk på alt jeg gjør. Drit tung time. Samtidig har psykologen hele tiden dullet og forstått meg. Jeg fortalte legen min at jeg ikke kommer noe vei med psykologen, da jeg ikke fikk konkrete verktøy. Vi ble enig om at legen skulle snakke med psykologen. Etter dette ble jeg skikkelig parkert hos psykologen. Det er helt greit, og jeg er jo full innsikt selv i dette, men problemet er jo at det er vanskelig å gjøre noe med det, og det er det jeg trenger henne til. Ikke bare fortelle meg at jeg må slutte med det og det og det. Stå i det, bare bare bare. Ble så flau og lei meg etter timen. Samtidig godt at hun endelig tar tak. Det ble liksom fra ingenting til alt etter hun snakket med legen min. 
føler meg så dum, og får veldig behov for å forsvare meg. Tøffeste time jeg har hatt. Vet egentlig ikke hva jeg føler 

Anonymkode: 3e407...fc2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/488954-t%C3%B8ff-time-med-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Virker som vedkommende har tenkt til å endre strategi og kommunikasjonsstrategi momentant pga denne tilbakemeldingen 😆 Mener ikke å bagatellisere dine følelser etter dette. Det var sikkert tøft med en sånn plutselig endring. Ikke rart man blir forvirret når psykologen plutselig endrer personlighet grunnet endret behandlings- og kommunikasjonsstrategi 😅 Synes det høres litt vittig ut. 

Vel, du fikk kanskje det du eller legen din ba om? Psykologen kan ha hatt en egen strategi på fremgangsmåte. Jeg vil tro at psykologer møter deg "der du er" og ser an gjennom helingsforløpet din utvikling og stiller seg etter den?

Jeg vet ikke altså. Noen psykologer sitter kanskje å duller og er fullt ut forståelsesfulle i møte med pasienten. Jeg tror at: I noen tilfeller kan konfronterende psykologi være veldig virkningsfullt, fordi det skaper reaksjoner hos pasienten som driver behandlingsløpet framover. Det kan og gi et bilde til kartlegging av hvor pasienten er, eks ved å se hvordan pasienten reagerer?

Det kan hende, at du gjennom legen din indirekte har sagt at du er klar for denne delen av behandlingsforløpet.

Angst knytter seg vel også til reaksjon og tankemønstre ifht. relasjoner og hva en tenker om dem. Er du sikker på at du bare fikk kjeft og kritikk?

Hvis du tenker gjennom dagens samtale, fikk du noe konstruktivt ut av den? Fikk du noen form for verktøy? Det kan hende, at du i din angsttilstand, krisemaksimerer samtaleforløpet? Jeg vet ikke, hiver bare ut forslag og tanker.

Så kan det hende og, at psykologen feilvurderte i hvilken grad du skulle tåle konfrontasjon. Det er lov å gi tilbakemelding på dette også. "Litt, men jeg opplevde det som litt mye. Kan vi ta det mer forsiktig fremover?". En slik fremgangsmåte fremstår ikke som kritikk, men tilbakemelding og bør tas godt imot. Sender gode tanker!

Endret av Hvite

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...