Gå til innhold

Skille angst og stress?

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man skille angst fra intens stressaktivering? Snakker da ikke om stress i form av at man «stresser», men en kroppslig reaksjon og aktivering og pøsing av adrenalin.

Har hørt en psykolog si at det på en måte er det samme- adrenalin og aktivert nervesystem. Men er ikke angst liksom tanker og «psykisk»? 

Anonymkode: d534a...cf0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/488962-skille-angst-og-stress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det å "stresse" er jo nettopp en kroppslig reaksjon og aktivering av blant annet adrenalin, uavhengig av hva stresset kommer av.

Angst kan gi økt stress. Grubling over symptomer kan også gi økt stress.

Anonymkode: 1374b...b92

Ja det er sant! Så slik adrenalinaktivering kan komme av både psykiske og ikke psykiske ting da egentlig. Syns det er utfordrende å regulere når det ikke er en åpenbar sammenheng med tanker eller psyke

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er sant! Så slik adrenalinaktivering kan komme av både psykiske og ikke psykiske ting da egentlig. Syns det er utfordrende å regulere når det ikke er en åpenbar sammenheng med tanker eller psyke

Du bør i hvert fall ikke fokusere for mye på symptomer og gruble og analysere og kjenne etter og stille masse spørsmål på forum. Det vil være med og øke stresset.

Så hvis du vil jobbe med å regulere det så er det å slutte med alle disse trådene ett steg. Det neste er å finne måter som gjør at du kan slappe av og koble av og ikke spinne rundt og rundt på symptomer.

Se en film, se en TV-serie, gå en tur, prat med ei venninne, håndarbeid - hva som helst som gjør at du kan slappe av og fokusere på noe annet enn symptomene dine.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør i hvert fall ikke fokusere for mye på symptomer og gruble og analysere og kjenne etter og stille masse spørsmål på forum. Det vil være med og øke stresset.

Så hvis du vil jobbe med å regulere det så er det å slutte med alle disse trådene ett steg. Det neste er å finne måter som gjør at du kan slappe av og koble av og ikke spinne rundt og rundt på symptomer.

Se en film, se en TV-serie, gå en tur, prat med ei venninne, håndarbeid - hva som helst som gjør at du kan slappe av og fokusere på noe annet enn symptomene dine.

Hva hadde dette med spørsmålet mitt å gjøre? Spinner ikke på symptomer? Jeg bare funderer over hva som er forskjellen. Jeg blir forvirret over at psykolog har uttalt at det er «det samme». Men medisiner hjelper ikke min aktivering og jeg opplever det heller ikke som «angst». Derfor jeg spurte

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva hadde dette med spørsmålet mitt å gjøre? Spinner ikke på symptomer? Jeg bare funderer over hva som er forskjellen. Jeg blir forvirret over at psykolog har uttalt at det er «det samme». Men medisiner hjelper ikke min aktivering og jeg opplever det heller ikke som «angst». Derfor jeg spurte

Jeg lurer på som AB over, om du nettopp har kommet tilbake etter en midlertidig utestenging. Det har vært stille en stund, og så plutselig flere tråder med samme stil som tidligere.

Du bare spinner og spinner og tar ikke til deg noe som folk skriver til deg. Får du svar på det du spør om, så svarer du bare med flere spørsmål. 

Det er i hvert fall bra du har begynt på medisiner nå, men du hjelper ikke deg selv noe med å holde på sånn som dette.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på som AB over, om du nettopp har kommet tilbake etter en midlertidig utestenging. Det har vært stille en stund, og så plutselig flere tråder med samme stil som tidligere.

Du bare spinner og spinner og tar ikke til deg noe som folk skriver til deg. Får du svar på det du spør om, så svarer du bare med flere spørsmål. 

Det er i hvert fall bra du har begynt på medisiner nå, men du hjelper ikke deg selv noe med å holde på sånn som dette.

Haha nei, vet ikke hvem du tror jeg er. Kan ikke se noen andre innlegg med dette temaet. Og hva er det jeg ikke har tatt til meg her?? Det er jo du som ikke svarer på trådens tema men rabler om masse annet?

25 minutes ago, AnonymBruker said:

Haha nei, vet ikke hvem du tror jeg er. Kan ikke se noen andre innlegg med dette temaet. Og hva er det jeg ikke har tatt til meg her?? Det er jo du som ikke svarer på trådens tema men rabler om masse annet?

Du kan nekte så mye du vil, men måten du skriver på og temaene du tar opp er kombinert veldig avslørende. Du har opprettet titalls med tråder om lignende ting det siste året. Alle her ser at det er samme person som går igjen, ingen vits å nekte for noe. 

Anonymkode: 9af84...6db

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi er ikke samme person. Om det er meg du sikter til? 

Nei, jeg har ikke vært utestengt mer enn 2 ganger med 3 dager. 

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan nekte så mye du vil, men måten du skriver på og temaene du tar opp er kombinert veldig avslørende. Du har opprettet titalls med tråder om lignende ting det siste året. Alle her ser at det er samme person som går igjen, ingen vits å nekte for noe. 

DET ER IKKE MEG

21 minutes ago, snusmumeriken96 said:

Vi er ikke samme person. Om det er meg du sikter til? 

Nei, jeg har ikke vært utestengt mer enn 2 ganger med 3 dager. 

Jeg sikter ikke til deg nei, men til TS. Virker jo litt fjernt om jeg skulle mene det var deg, en som ikke har vært innom tråden i det hele tatt, og ikke den jeg faktisk svarer og som startet hele tråden. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...