Gå til innhold

Hvor klokt/uklokt er det å prøve å slutte med sovemedisin?

Anbefalte innlegg

Jeg er deprimert på 3.året (ustabil). Sover godt med Alimemazin. Bør jeg prøve å slutte med medisinen? Jeg tåler dårlig lite søvn. Jobber hver dag (50 prosent) så jeg er avhengig av å fungere noenlunde.

Anonymkode: 19afc...dda

Fortsetter under...

nachnoo skrev (7 minutter siden):

Ufarlig å prøve. Start kvelden før en fridag. 

Bør jeg forvente dårlig søvn de første nettene før bedring av søvnen tenker du?

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan du prøve melatonin og allergitabletter som erstatning? Søvn er hvertfall viktig i lengden 

Anonymkode: 0647a...993

Alimemazin er jo en allergitablett ?

Anonymkode: 4143b...a94

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er deprimert på 3.året (ustabil). Sover godt med Alimemazin. Bør jeg prøve å slutte med medisinen? Jeg tåler dårlig lite søvn. Jobber hver dag (50 prosent) så jeg er avhengig av å fungere noenlunde.

De gangene jeg har gjort tilsvarende med lignende medisiner (Atarax), vet jeg at det kan bli mindre søvn. At jeg særlig har fokus på å bli sliten i løpet av dagen for å sikre søvn til natten.

Har du det stabilt i hverdagen og mtp. depresjonen? 

Eva Sofie skrev (36 minutter siden):

De gangene jeg har gjort tilsvarende med lignende medisiner (Atarax), vet jeg at det kan bli mindre søvn. At jeg særlig har fokus på å bli sliten i løpet av dagen for å sikre søvn til natten.

Jeg er slik at jo mer sliten jeg er jo dårligere er søvnen 😂

Eva Sofie skrev (4 timer siden):

Jeg er ustabil og langt nede. Hverdagen ellers er stabil.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Viktigste er jo å sove.

Anonymkode: 65bfa...97e

En sovoholiker vil aldri oppnå normal søvn. Hvis det viktigste blir å sove, vil en få så stort fokus på det, at ikke klarer å sove godt.

Klarer du å ta søvnen for gitt og gi f...når du legger deg, er du garantert god søvn.

nachnoo skrev (1 minutt siden):

En sovoholiker vil aldri oppnå normal søvn. Hvis det viktigste blir å sove, vil en få så stort fokus på det, at ikke klarer å sove godt.

Klarer du å ta søvnen for gitt og gi f...når du legger deg, er du garantert god søvn.

Nå stemmer ikke det du sier. Jeg gir f da jeg er flink til å slappe av om jeg sovner eller ei. Men det betyr ikke jeg sovner hver natt. 

Ts er avhengig av søvn, får god søvn av alimemazin, da ser jeg ingen grunn til å avbryte det så lenge ts enda er deprimert.

Anonymkode: 65bfa...97e

Bare et tips/råd, dog litt OT, som ofte har hjulpet meg og mine: 

Når du legger deg; ikke stress med å få sove, men aksepter at du kanskje ikke får sove.

Dvs når tankene og stresset kommer, så sier du til deg selv at selv om du ikke får sove, så hjelper det i det miste for kroppen din om lar den få hvile. Stress ned - fysisk og psykisk. Og legg vekk mobilen. 

På denne måten har jeg (og mine) erfart at jeg flere ganger faktisk har sovnet til slutt - fordi jeg ikke stresser opp meg selv fysisk og psykisk. 

Endret av Emoji

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 10.04):

Jeg er slik at jo mer sliten jeg er jo dårligere er søvnen 😂

Sliten av hva? Jeg er enig med deg at det å være sliten kan ha en sammenheng med at søvnen er eller blir dårlig.

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 14.15):

Jeg er ustabil og langt nede. Hverdagen ellers er stabil.

Ja, beklager - det skrev du jo i hovedinnlegget.

Jeg tror du bør veie opp for deg selv hvor mye du kan tåle av mindre søvn, før det "stabilt ustabile" blir enda mer ustabilt. Og vurdere hva det langsiktige målet ditt er? Hva som er realistisk å få til.

Kan du kanskje tenke igjennom hva som særlig er viktig for deg for å klare å holde på hverdagens rutiner for å gå på jobb når du får mindre søvn?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...