lavender Skrevet onsdag kl 16:19 Del Skrevet onsdag kl 16:19 (endret) Jeg har bipolar type 2 og det har lenge vært tanken at jeg skal begynne på igjen på litium, men akkurat nå er jeg blitt litt usikker. Jeg bruker per i dag en forholdsvis lav dose av både seroquel og abilify (250 mg og 10 mg) i tillegg til wellbutrin. Det er ikke aktuelt å øke dosene pga bivirkninger, og psykiater sier at han tenker medisinene mine er helt på grensen til at det kan være at de ikke beskytter godt nok (fordi dosene er så lave). Grunnen til at jeg er usikker på om jeg skal begynne på igjen på litium er dette med at man må være litt påpasselig for å ikke bli forgiftet og at man må ta regelmessige blodprøver. Men på den andre siden har jeg jo også tidligere brukt litium i 3 år uten problemer og med god effekt. Hva tenker dere? Burde jeg velge å begynne på igjen på litum eller ikke eller er det greit nok å ta sjansen på at de medisinene jeg går på nå er godt nok? Hva ville du gjort? Endret onsdag kl 16:21 av lavender 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489005-begynne-p%C3%A5-litium-eller-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet onsdag kl 16:21 Del Skrevet onsdag kl 16:21 Jeg sluttet på litium pga enorm tørste, hadde aldri kuttet ut ellers tar blodprøve 1 gang i mnd på ny medisin og synes det er uproblematisk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489005-begynne-p%C3%A5-litium-eller-ikke/#findComment-4341582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:25 Del Skrevet onsdag kl 16:25 Har du hatt utslag av sykdom på de dosene da? Har du ikke det er fet fult mulig det du går på holder for deg. Anonymkode: 81511...88f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489005-begynne-p%C3%A5-litium-eller-ikke/#findComment-4341583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendi Skrevet onsdag kl 16:26 Del Skrevet onsdag kl 16:26 lavender skrev (3 minutter siden): Hva tenker dere? Burde jeg velge å begynne på igjen på litum eller ikke eller er det greit nok å ta sjansen på at de medisinene jeg går på nå er godt nok? Hva ville du gjort? Jeg ville ha gitt litium et forsøk igjen. Hvis legen mener nåværende medisinering er i nedre sjiktet for hva som gir beskyttelse, så ville jeg ha lagt til litium. Da er det jo bedre beskyttet i tillegg til de andre. Og merker du at du av ulike grunner ikke takler det, er det jo bare å slutte igjen, i samråd med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489005-begynne-p%C3%A5-litium-eller-ikke/#findComment-4341584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet onsdag kl 16:33 Del Skrevet onsdag kl 16:33 Jeg synes det bare er fint med blodprøver, da får man jo en sjekk på at alt er bra og at man ligger på riktig dose. Det blir jo sjeldnere og sjeldnere etterhvert. Jeg har ikke tenkt på at man på passe så veldig på dette med forgiftning, må man passe veldig på? Altså, jeg har fått med meg at det er farlig å ta for mye og at man kanskje må redusere eller droppe dosen om man blir veldig dehydrert, men jeg har ikke fått med meg noe særlig mer enn det. Jeg har ingen formening om hva du bør gjøre. Men god effekt og ingen bivirkninger høres jo ut som en veldig god medisin for deg da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489005-begynne-p%C3%A5-litium-eller-ikke/#findComment-4341585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lavender Skrevet onsdag kl 17:15 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 17:15 Marye skrev (41 minutter siden): Jeg sluttet på litium pga enorm tørste, hadde aldri kuttet ut ellers tar blodprøve 1 gang i mnd på ny medisin og synes det er uproblematisk Skjønner. Jeg var heldig og hadde ingen bivirkninger da jeg brukte litium sist, så regner med det ville blitt det samme nå hvis jeg velger å begynne på igjen(?). AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har du hatt utslag av sykdom på de dosene da? Har du ikke det er fet fult mulig det du går på holder for deg. Anonymkode: 81511...88f Jeg har hatt en depresjon, men det ble da lagt til wellbutrin og jeg har ikke hatt noen episoder siden det. Det er også depresjoner jeg har slitt med, har bare hatt en hypomani. Vendi skrev (40 minutter siden): Jeg ville ha gitt litium et forsøk igjen. Hvis legen mener nåværende medisinering er i nedre sjiktet for hva som gir beskyttelse, så ville jeg ha lagt til litium. Da er det jo bedre beskyttet i tillegg til de andre. Og merker du at du av ulike grunner ikke takler det, er det jo bare å slutte igjen, i samråd med legen din. Du har ett godt poeng. Det er jo vel på en måte en slags risiko å ta å gå på så liten dose medisiner som jeg gjør nå mtp at jeg kanskje ikke er godt nok beskyttet. Det siste jeg vil er å bli dårlig igjen. Sokk skrev (38 minutter siden): Jeg synes det bare er fint med blodprøver, da får man jo en sjekk på at alt er bra og at man ligger på riktig dose. Det blir jo sjeldnere og sjeldnere etterhvert. Jeg har ikke tenkt på at man på passe så veldig på dette med forgiftning, må man passe veldig på? Altså, jeg har fått med meg at det er farlig å ta for mye og at man kanskje må redusere eller droppe dosen om man blir veldig dehydrert, men jeg har ikke fått med meg noe særlig mer enn det. Jeg har ingen formening om hva du bør gjøre. Men god effekt og ingen bivirkninger høres jo ut som en veldig god medisin for deg da. Du har også ett godt poeng ift at jeg har hatt god effekt og ingen bivirkninger tidligere, det gjør jo valget lettere. Man må vel ikke passe sånn veldig på med tanke på forgiftning nei, det er vel aller mest det du nevner om dehydrering som er viktigst ettersom jeg har forstått. Er nok bare jeg som er litt vel påpasselig og nervøs for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489005-begynne-p%C3%A5-litium-eller-ikke/#findComment-4341600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.