Gå til innhold

Noen som har begynt å løpe som overvektig/stor kropp?

Anbefalte innlegg

For å bli bedre psykisk? Jeg trener styrketrening, men vil gjerne trene mer da jeg kjenner at det hjelper på depresjonen. Litt usikker på hvordan kroppen vil tåle løping da jeg er kraftig overvektig.

Anonymkode: 3431e...275

Fortsetter under...

Begynn forsiktig og ta det gradvis.

Dersom du ikke har trent kondisjon noe særlig før, ville jeg begynt med å gå. Gjerne på tredemølle. Enten raskt tempo, eller bratt stigning. 

Etter en stund forsøker du noen forsiktige intervaller hvor du veksler mellom å løpe og å gå. Hastigheten kan være moderat/jogging og løpeintervallene korte. Øk jevnt og trutt, men så rolig at du ikke pådrar deg skader.

Det fine med kondistrening er at man fort blir bedre! Og husk at du bare konkurrerer med deg selv! 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For å bli bedre psykisk? Jeg trener styrketrening, men vil gjerne trene mer da jeg kjenner at det hjelper på depresjonen. Litt usikker på hvordan kroppen vil tåle løping da jeg er kraftig overvektig.

Anonymkode: 3431e...275

Hvis du er ordentlig tung, så bør du sannsynligvis ikke begynne å løpe. Med "ordentlig tung" så tenker jeg omtrent BMI på over 35. 

Men det kan være svært gunstig å få til høyintensiv trening. Det kan du få gjennomført gjennom feks.  spinning, bruk av ellipsemaskin på treningssenter, sirkeltrening styrke eller ved å gå hurtig i oppoverbakker. 

Jeg har forsøkt å jogge litt, men tror jeg er for tung. Det brenner i leggene etter kort tid, og jeg klarer ikke jogge mer enn noen få minutter om gangen. I tillegg er jeg også redd for at det blir for stor belastning på knærne om jeg fortsetter å jogge når jeg veier så mye, så jeg er litt forsiktig med det.

Men jeg har bedret kondisjonen min gjennom powerwalks, noe intervall og en god del motbakke-gåing. 

Du kan også bruke andre former for å bedre kondisjonen som gir lite belastning, som svømming, elipsemaskin eller romaskin. Jeg bruker også sistnevnte på treningssenter.

Jeg har løpt med BMI på 35, men er enig med @frosken i at det kanskje ikke anbefales siden risiko for belastningsskader kan være stor.

Hvis jeg skulle gi en treningsanbefaling, så ville det nok være å gå på tredemølle med motbakke. Hvis du går med 5-6% motbakke i 5,5 km/t, så har du cirka like stor økning i metabolismen (forbrenningen) som ved å jogge i 8-8,5 km/t. Altså at du trener hjertet like mye og får like stor pulsøkning. I tillegg får du god trening av beina og rumpa, uten at du risikerer den samme belastningen som du gjør ved å løpe.

Du kan "svi av" oppmot 1.000 kcal ved en god økt på tredemølla, og det gir god effekt på angst og depresjon. Lykke til :) 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...