Gå til innhold

Dilemma. Når man er midt i mellom å trenge å bo i bemannet bolig og ikke bo i det

Anbefalte innlegg

Hvordan avgjør man det når man står midt i mellom om man trenger eller ikke?

Jeg vet ikke hva jeg trenger. Fastlegen sier jeg burde bo i det. Jeg er usikker eller tror ikke andre rundt meg mener jeg trenger det. 

Jeg klarer det meste selv egentlig av det livsnødvendige ting som å handle mat og spise mat. Jeg vasker selv,men bare 1 gang annenhver måned. Det jeg ikke klarer selv er å ha et sosialt liv eller liv generelt da jeg uten støtte bare vil sitte inne i leiligheten hver eneste dag. Jeg har ingen venner, kjæreste eller noe sånt. Kommer meg ikke ut alene. 

Anonymkode: 16337...ed4

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan avgjør man det når man står midt i mellom om man trenger eller ikke?

Jeg vet ikke hva jeg trenger. Fastlegen sier jeg burde bo i det. Jeg er usikker eller tror ikke andre rundt meg mener jeg trenger det. 

Jeg klarer det meste selv egentlig av det livsnødvendige ting som å handle mat og spise mat. Jeg vasker selv,men bare 1 gang annenhver måned. Det jeg ikke klarer selv er å ha et sosialt liv eller liv generelt da jeg uten støtte bare vil sitte inne i leiligheten hver eneste dag. Jeg har ingen venner, kjæreste eller noe sånt. Kommer meg ikke ut alene. 

Hvis du har tilbud om å bo i bemannet bolig, så høres det ut som det er den beste løsningen for deg på nåværende tidspunkt. 

frosken skrev (6 minutter siden):

Hvis du har tilbud om å bo i bemannet bolig, så høres det ut som det er den beste løsningen for deg på nåværende tidspunkt. 

Jeg har ikke søkt enda fordi jeg vet ikke om jeg ønsker, trenger det eller om det er det beste for meg. Det vil også være et enormt tilbakesteg. Jeg er også redd det vil gjøre meg "sykere" altså at ting jeg egentlig klarer å gjøre selv ender med å bli noe jeg får hjelp med. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke søkt enda fordi jeg vet ikke om jeg ønsker, trenger det eller om det er det beste for meg. Det vil også være et enormt tilbakesteg. Jeg er også redd det vil gjøre meg "sykere" altså at ting jeg egentlig klarer å gjøre selv ender med å bli noe jeg får hjelp med. 

Hvordan bor du i dag? 

Annonse

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvem er "de andre"? Du skriver jo i HI at du ikke har noen venner?

Foreldrene mine og det øvrige hjelpeapparatet jeg har rundt meg sier jeg ikke trenger og mener at det kun er de med downs syndrom som trenger sånt. Er fastlegen som sier at jeg burde bo i det. 

Da må fastlegen og det øvrige hjelpeapparatet bli enige seg imellom hva de vurderer som best for deg, og komme med én samstemt anbefaling. De har ingen rett til å sette deg i denne situasjonen.

Hva foreldene dine mener får være deres egen sak, så lenge de ikke har helsefaglig kompetanse.

Det er veldig vanskelig å gå innvilget slik bolig. Jeg fikk avslag på grunn at jeg hadde egen bolig. 

Så var jeg deg ville jeg undersøkt om det faktisk er mulig å få eller om du er "frisk" nok til å bo i egen bolig. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Foreldrene mine og det øvrige hjelpeapparatet jeg har rundt meg sier jeg ikke trenger og mener at det kun er de med downs syndrom som trenger sånt. Er fastlegen som sier at jeg burde bo i det. 

Da vet de lite. Bor mennesker med all slags hjelpebehov der.

Vaske 1 gang pr mnd er for lite. Bor du i bemannet så hjelper vi deg med struktur og få i gang jevnlig vask blandt annet.

Anonymkode: 02e4d...f7b

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan avgjør man det når man står Fastlegen sier jeg burde bo i det. Jeg er usikker eller tror ikke andre rundt meg mener jeg trenger det.

Hvor mye ser/oppfatter/forstår de rundt deg om deg og din situasjon? Det er mye man kan tro og mene på siden og som er godt ment, men grunnlaget blir feil ettersom kjennskap til situasjonen er for mangelfull. I blant direkte feil. Det kommer mye an på ditt forhold til familien. Vær ærlig mot de som skal hjelpe deg med å ta en avgjørelse. Velg å stole på deg selv. Det høres ut som at du ønsker å være i en bedre situasjon enn i dag.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg klarer det meste selv egentlig av det livsnødvendige ting som å handle mat og spise mat. Jeg vasker selv,men bare 1 gang annenhver måned. Det jeg ikke klarer selv er å ha et sosialt liv eller liv generelt da jeg uten støtte bare vil sitte inne i leiligheten hver eneste dag.

Jeg vet at kommuner løser dette litt ulikt. I noen kommuner søker en direkte på ønsket tjeneste som deretter vurderes. Min kommune tar i dag et møte med den som søker om tjenester, og kartlegger hvilket hjelpebehov personen har og hva man klarer selv. Deretter kommer man sammen frem til hva som er mest hensiktsmessig, og en kan fremme ønsker. I denne prosessen, og i prosess der en søker om tjenester direkte, er det ekstremt viktig å ikke gjøre seg mer fungerende/bedre enn hva en egentlig er. F.eks. om et møtet avholdes hjemme, er det ikke lurt å vaske store deler av stuen før møtet avholdes og deretter påstå under møtet at en strever med å kun gjøre rent annenhver måned.

Selv om det kan være vanskelig å få tildelt bolig, og selv om du kanskje er usikker nå, håper jeg at du velger å søke. Det tar antakeligvis en tid før du får tildelt en bolig, og inntil da kan du tenke over om det er noe for deg?

Det finnes boliger med ulike nivåer av hjelp, litt avhengig av størrelsen på kommunen din. Noen omsorgsboliger/bofellesskap har f.eks. satelittboliger, hvor bemanning kommer innom enten fast eller ved behov. Noen har døgnbemanning og andre igjen har kun bemanning på dagtid med et fellesområde. Dette er bare eksempler som jeg har hørt om.

Du sier at du klarer deg rimelig greit... Tenk igjennom for deg selv:

Hva lager du deg av mat? Er det variert? Hva hindrer deg?

Hvordan er det med klesvask? Sengeskift?

Rengjøring av leilighet? På badet?

Ville du ha drevet med en fritidsinteresse du velger bort?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...