Gå til innhold

Hvordan er det meningen at antipsykotika skal fungere, og hvorfor blir noen pasienter dårligere av det?

Anbefalte innlegg

psykedeliker

I enkelte miljøer er det stor motstand mot bruk av antipsykotika, med god grunn. Det handler ikke bare om direkte bivirkninger, men også påvirkningen det har på pasientenes tankeprosesser og åndsliv i et lengre tidsperspektiv.

Hvordan er det egentlig meningen at antipsykotika skal fungere, og hva er det som gjør at noen pasienter blir dårligere av det? Skal det gis uten noen som helst annen oppfølging og/eller behandling?

Fortsetter under...

AnonymBruker

En av grunnene kan være at det er mange pasienter som får psykosediagnose slengt etter seg som egentlig har andre diagnoser som er årsak til symptomene. F. Eks traumelidelser som ptsd, kptsd og eupf har mange av de samme symptomene og det er heller ikke uvanlig å bli nærmest psykotisk av det. Men antipsykotika vil ikke fungere på dette da årsaken til deres psykoselignende symptomer ikke er at de har for mye dopamin. 

Anonymkode: 77cdd...16e

AnonymBruker
psykedeliker skrev (9 minutter siden):

I enkelte miljøer er det stor motstand mot bruk av antipsykotika, med god grunn. Det handler ikke bare om direkte bivirkninger, men også påvirkningen det har på pasientenes tankeprosesser og åndsliv i et lengre tidsperspektiv.

Hvordan er det egentlig meningen at antipsykotika skal fungere, og hva er det som gjør at noen pasienter blir dårligere av det? Skal det gis uten noen som helst annen oppfølging og/eller behandling?

Hva tenker du selv? 

AnonymBruker

Har prøvd en del av de. Foruten noen bivirkninger så har jeg ikke merket noe forskjell på hvordan jeg er med eller uten. 

Så for min del virker det som de ikke gjør stort. Er bipolar.

Anonymkode: 4787a...ed0

psykedeliker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva tenker du selv?

Jeg har ingen anelse om hvordan det er ment å fungere, det er derfor jeg spør. Og konspirasjonsteoretikernes forklaringer holder ikke mål, verken vitenskapelig eller juridisk. Når det gjelder grunnen til at noen blir dårligere av det har jeg samme oppfatning som i svar nr. 1.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
psykedeliker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ingen anelse om hvordan det er ment å fungere, det er derfor jeg spør. Og konspirasjonsteoretikernes forklaringer holder ikke mål, verken vitenskapelig eller juridisk. Når det gjelder grunnen til at noen blir dårligere av det har jeg samme oppfatning som i svar nr. 1.

Jeg vet ikke om det er svar på spm ditt, men jeg bruker AP for/mot tankekjør.

Anonymkode: aa749...1ea

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er svar på spm ditt, men jeg bruker AP for/mot tankekjør.

Jeg snakker om de tilfellene pasienter blir lurt eller presset til å bruke det, og ikke får noen annen behandling eller oppfølging. Men hva er innholdet i tankekjøret, og hva slags annen behandling får du for det?

Endret av psykedeliker
AnonymBruker

Jeg har gått på det i mange år etter en svært ubehagelig psykose og har tenkt å fortsette med det. I studier av schizofreni er det til og med slått fast at de som bruker det fast lever lenger en de som ikke bruker det. Det hjalp meg, jeg kom ut av psykosen. Men jeg ville nok ikke tatt det om jeg hadde en annen lidelse. Altså ikke off label. Jeg ville heller ikke brukt det om jeg ikke fikk noe ut av det. Feks om jeg hadde vrangforestillingalidelse.

Anonymkode: e2295...77e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En av grunnene kan være at det er mange pasienter som får psykosediagnose slengt etter seg som egentlig har andre diagnoser som er årsak til symptomene. F. Eks traumelidelser som ptsd, kptsd og eupf har mange av de samme symptomene og det er heller ikke uvanlig å bli nærmest psykotisk av det. Men antipsykotika vil ikke fungere på dette da årsaken til deres psykoselignende symptomer ikke er at de har for mye dopamin. 

Dette var interessant. Hva vil da hjelpe mot det du kaller psykose lignende symptomer? (Hva er de foresten?)

-ikke ts

Anonymkode: 2f1a9...fbe

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette var interessant. Hva vil da hjelpe mot det du kaller psykose lignende symptomer? (Hva er de foresten?)

-ikke ts

Hva er så interresant med det? Har man ptsd eller andre truamelidelser så er det traumebehandling man trenger. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva er så interresant med det? Har man ptsd eller andre truamelidelser så er det traumebehandling man trenger. 

Interessant at man kan få psykose lignende symptomer - men at antipsykotika ikke hjelper.

hva er disse psykose lignende symptomene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...