Gå til innhold

Hvordan er det meningen at antipsykotika skal fungere, og hvorfor blir noen pasienter dårligere av det?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvem har snakket om antipsykiatri? Det er noe helt annet enn å tilsidesette kritisk tenkning og rasjonelle årsaksforklaringer på tilsynelatene unormale opplevelser.

Så du vet bedre enn forskere om  pasienter som Marye har godt av AP?

Det er det eneste som hjelper litt. Det er ikke noe som nødvendigvis funker på absolutt alle. Jeg har vært låst inn med kronikere som jeg så medisinen ikke virket på, men galehus før og etter AP er to vidt forskjellige ting takket være medisiner. 

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

Hvor har jeg sagt det? Jeg har kommentert 2 spesifikke eksempler som enkelt kunne etterprøves. Hun kan ha sett noen som lignet på tanten og onkelen, og legitimt trodd at det var dem. SMS'en kan ha vært feilsendt, det kan ha vært en scam, eller en teknisk feil.

Worriesome Plenty 2 skrev (22 minutter siden):

Det er det eneste som hjelper litt. Det er ikke noe som nødvendigvis funker på absolutt alle. Jeg har vært låst inn med kronikere som jeg så medisinen ikke virket på, men galehus før og etter AP er to vidt forskjellige ting takket være medisiner. 

Galehus med fullt av folk på antipsykotika = Galehus fullt av siklende zombier som ikke orker noenting. 

Anonymkode: 77cdd...16e

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Galehus med fullt av folk på antipsykotika = Galehus fullt av siklende zombier som ikke orker noenting. 

Har du vært på galehus? Jeg har så ikke sånn ut der. Jeg har også vært på gale sykehjem, der var det kronikere som ikke var helt som før. Det hadde vært spennende å se de umedisinert, skjønner ikke vitsen med å dope ned hebefrene når de åpenbart var skadet og preget av neg symptomer.

psykedeliker skrev (15 timer siden):

Hvor har jeg sagt det? Jeg har kommentert 2 spesifikke eksempler som enkelt kunne etterprøves. Hun kan ha sett noen som lignet på tanten og onkelen, og legitimt trodd at det var dem. SMS'en kan ha vært feilsendt, det kan ha vært en scam, eller en teknisk feil.

Ja det må ha vært 2 som lignet. Men dette skjedde mye da jeg var psykotisk. Fremmede mennesker hadde ansiktene til folk jeg kjente så jeg trodde det var dem. Vekteren på legevakta så ut som en tidligere venn så jeg skrek; jeg vet hvem du er!!!!! Du er «Truls Larsen»!!!!! En annen gang senere så jeg samme vekter og han lignet bare. Men disse fremmede som hadde ansiktene til folk jeg kjente så jeg ikke riktig før etter AP når jeg var frisk igjen. Men alle folkene spilte spillet 

Endret av Marye

Annonse

Antipsykotika er utviklet for å behandle psykoser. De verker ved å endre/mildne/fjerne vrangforestillinger, og ved å redusere/fjerne hallusinasjoner. De demper også psykotisk uro og aggressivitet.

Brukt på riktig indikasjon har jeg aldri opplevd at de har hatt negativ effekt på sykdommen. Men noen får bivirkninger som er så alvorlige at en velger å skifte medikament.

nachnoo skrev (4 minutter siden):

Antipsykotika er utviklet for å behandle psykoser. De verker ved å endre/mildne/fjerne vrangforestillinger, og ved å redusere/fjerne hallusinasjoner. De demper også psykotisk uro og aggressivitet.

Brukt på riktig indikasjon har jeg aldri opplevd at de har hatt negativ effekt på sykdommen. Men noen får bivirkninger som er så alvorlige at en velger å skifte medikament.

Er det vanlig å bruke AP mor tankekjør slik jeg gjør? (Abilify 15 mg).

Anonymkode: aa749...1ea

nachnoo skrev (15 minutter siden):

De verker ved å endre/mildne/fjerne vrangforestillinger, og ved å redusere/fjerne hallusinasjoner.

Hvordan skiller AP mellom vrangforestillinger og feillæringer, eller hallusinasjoner og faktiske hendelser?

Skal det gis uten noen som helst annen oppfølging eller behandling?

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Hvordan skiller AP mellom vrangforestillinger og feillæringer, eller hallusinasjoner og faktiske hendelser?

Skal det gis uten noen som helst annen oppfølging eller behandling?

Det er behandler som skal skille disse.

Psykoser skal alltid følges opp også med andre tiltak.

nachnoo skrev (14 minutter siden):

Det er behandler som skal skille disse.

Psykoser skal alltid følges opp også med andre tiltak.

Er det noe som på fagspråket heter grensepsykotisk?

Anonymkode: aa749...1ea

Worriesome Plenty 2 skrev (12 timer siden):

Har du vært på galehus? Jeg har så ikke sånn ut der. Jeg har også vært på gale sykehjem, der var det kronikere som ikke var helt som før. Det hadde vært spennende å se de umedisinert, skjønner ikke vitsen med å dope ned hebefrene når de åpenbart var skadet og preget av neg symptomer.

Hvordan vet du at det var schizofreni og ikke medisinene de gikk på som gjorde de sånn? (antar du mener sløve, siklende zombier) 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan vet du at det var schizofreni og ikke medisinene de gikk på som gjorde de sånn? (antar du mener sløve, siklende zombier) 

Tror du får Google litt jeg, hvis du ikke skjønner elementære ting om schizofreni, og ønsker å lære.

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (33 minutter siden):

Tror du får Google litt jeg, hvis du ikke skjønner elementære ting om schizofreni, og ønsker å lære.

Du vet vel godt at antipsykotika gir negative symptomer som giddaløshet, tretthhet og avflatning osv. 

For noen så er det medisinen som gjør de syke. 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet vel godt at antipsykotika gir negative symptomer som giddaløshet, tretthhet og avflatning osv. 

For noen så er det medisinen som gjør de syke. 

Ikke så syke at man blir feilaktig diagnostisert. Det var værre med de gamle medisinene.

Worriesome Plenty 2 skrev (10 minutter siden):

Ikke så syke at man blir feilaktig diagnostisert. Det var værre med de gamle medisinene.

Ja nettopp det var verre med de gamle medisinene fordi de gjorde en ENDA sløvere, siklende og enda mer zombie. 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja nettopp det var verre med de gamle medisinene fordi de gjorde en ENDA sløvere, siklende og enda mer zombie. 

Så ingen som siklet, hvor har du vært innlagt? Zombie? Neppe.

Men takk for debatten den var fordummende.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Merket ikke jeg da jeg gikk på de. Har prøvd risperdal ( ulvehunger), seroquel( kvalme) abilify( ingen bivirkning), olanzepine( ulvehunger) og prinellin( tremor). 

Aldri vært sløv, siklende eller zombie

Anonymkode: 4787a...ed0

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Så ingen som siklet, hvor har du vært innlagt? Zombie? Neppe.

Men takk for debatten den var fordummende.

Dette er ingen debatt. Det er velkjent at antipsykotika gjør folk trette, siklende zombier. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ingen debatt. Det er velkjent at antipsykotika gjør folk trette, siklende zombier. 

Nei. Det er velkjent at noen få personer med svært alvorlig sykdom kan bli medisinert så kraftig at de kan bli trette og siklende. Men vanligvis lar dette seg korrigere med endring i medikament og/eller dose. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...