Gå til innhold

Hvorfor skriver media om drap, men ikke selvmord?

Anbefalte innlegg

De sier at å skrive om selvmord, at folk har tatt selvmord har en smitteffekt og at de derfor ikke skriver om det. Selv når kjendiser har tatt selvmord så skriver media bare "av helseårsaker" eller noe annet. For å finne ut at det var selvmord de døde av så må man på andre nettfora.. 

Men hva med drap, det blir jo det samme. Er det ikke smitteffekt der og? Folk kan tenke "ja når 30 andre personer i år tok livet av partneren sin så kan jeg det også, det er ikke så ille". Men media fortsetter og dette er alltid hovedsakene. 

Anonymkode: 507ea...8fb

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De sier at å skrive om selvmord, at folk har tatt selvmord har en smitteffekt og at de derfor ikke skriver om det. Selv når kjendiser har tatt selvmord så skriver media bare "av helseårsaker" eller noe annet. For å finne ut at det var selvmord de døde av så må man på andre nettfora.. 

Men hva med drap, det blir jo det samme. Er det ikke smitteffekt der og? Folk kan tenke "ja når 30 andre personer i år tok livet av partneren sin så kan jeg det også, det er ikke så ille". Men media fortsetter og dette er alltid hovedsakene. 

De skriver om det noen ganger? Feks om hun legen som tok livet sitt i fjor?

Anonymkode: 9e931...6a3

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

De skriver om det noen ganger? Feks om hun legen som tok livet sitt i fjor?

Det ble vel kun skrevet om fordi de syns det var viktig å belyse arbeidspress i legeyrket tror jeg. Skjønner forøvrig ikke hvorfor man velger å ta selvmord da, istedenfor å bare bite i det sure eplet og få en ny jobb?

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tror på det med smitteeffekt og at det kan trigge andre å lese om selvmord. Jeg er en av de som kunne blitt inspirert av det.

Men du blir ikke smittet av drap?

Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Hvorfor ønsker du å lese om selvdrap i media er vel mer interessant spørsmål?

Hvorfor øsker folk å lese om drap i media da? 

Drømmeautomat

Det er ca. 650 mennesker som tar livet av seg i Norge hvert år, mens det er i underkant av 30 drap. Det sier seg selv at det siste er mye mer spektakulært og dermed nyhetsverdig enn det første, og ikke bare pga. antallet. Vi skal være glad de fortsatt gidder skrive om dem, i USA er et vanlig drap i høyden en liten notis i lokalavisen.

Drap er en kriminell handling som angår offentligheten, særlig dersom det er en fare for allmennheten eller det er et behov for oppklaring. Selvmord regnes derimot ofte som en personlig tragedie uten samme samfunnsmessige implikasjoner.

I medienes etiske veileder, Vær varsomplakat, har de fra 1. januar 2024 fått myknet opp de etiske retninslinjene bl.a. etter innspill fra pårørende og pasienter.

Her er ordlyden slik den var og slik den nå er:

2021: 4.9. Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger.

2024: 4.9. Ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk er det god presseskikk å vektlegge en nøktern fremstilling. Vis hensyn til dem som er direkte berørt. Vær varsom ved omtale på et tidlig tidspunkt. Det kreves høy aktsomhet ved beskrivelse av metode og det spesifikke stedet for handlingen.

I det siste tenker jeg at media bør gå litt i seg selv, og tenke litt tilbake etter evalueringen de gjorde etter Baneheia-rettsaken. At de nå om dagen tar for lite hensyn til de som uønsket har blitt dratt inn i saker. Hvor stor belastning er riktig å utsette ofre for, for å dekke det allmenne informasjonsbehovet?

Tror mord har større smitteeffekt enn vi kanskje har tenkt tidligere. Man kan tro det idet man kikker tilbake på årer 2024 😐

Men tror fortsatt selvmord har mange mange mange ganger så høy smitteeffekt. Kjenner at jeg blir berørt og trigget av mediedekning av selvmord nesten uavhengig av periode. 

Også personvern. Tenker selvmord er en privatsak. 

Annonse

Everybody skrev (5 minutter siden):

På minneordene på begravelses sidene står det også ikke at det var selvmord. Bare "forlot oss brått i dag" eller "valgte å forlate oss i dag".

Valgte å forlate oss betyr jo selvmord.

krøll9 skrev (7 minutter siden):

Tror mord har større smitteeffekt enn vi kanskje har tenkt tidligere. Man kan tro det idet man kikker tilbake på årer 2024 😐

Men tror fortsatt selvmord har mange mange mange ganger så høy smitteeffekt. Kjenner at jeg blir berørt og trigget av mediedekning av selvmord nesten uavhengig av periode. 

Også personvern. Tenker selvmord er en privatsak. 

Hvorfor blir man trigget av andres selvmord egentlig? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor blir man trigget av andres selvmord egentlig? 

Jeg har ikke studert emnet akkurat og har ingen forskning å vise til. Kan bare si at jeg personlig blir trigget av selvmord der personen er sammenlignbar med meg selv på noen måte. Har begravet temaet "selvmord" som tabu og noe jeg ikke får lov til å tenke på for meg selv. Men når jeg hører om selvmord begått av noen jeg har noe til felles med, særlig de, så får jeg noen tanker om at "men det er jo mulig. Denne personen har gjort det..." Litt vanskelig å beskrive. Også blir det til at jeg funderer på teamet igjen på et eller annet vis. På en eller annen måte opptar det meg da en stund.

Ved drap er det av allmenne interesse da det handler om en gjerningsperson. Ved ulykker handler det også om offentlig interesse. Ved selvmord er det en personlig tragedie. Selvmord kan være smittsomt, det mange som er på randen kan bli motivert til samme handling. Men at det snakkes høyt om og skrives om er viktig. Veldig mange pårørende velger å være åpen i dødsannonser der de skiver «valgte å forlate oss» 

Anonymkode: bf292...371

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...