Gå til innhold

Søvn og psykiske lidelser.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

21

• emilie321

6

• Adeie

5

• erik123

2

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Er det vanlig ved psykiske lidelser å ikke få sove om nettene? Er det flere som opplever det? Jeg sover annenhver natt og mine to venner med bipolar er også ofte oppe om natta, vi sender meldinger til hverandre. 

Jeg har slitt med søvn så lenge jeg kan huske.  Sovner, men våkner etter 2-3 timer. Etter en god stund oppe, så får jeg en økt til. Og er jeg heldig, så får jeg en tredje økt. Har prøvd det meste

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Jeg har slitt med søvn så lenge jeg kan huske.  Sovner, men våkner etter 2-3 timer. Etter en god stund oppe, så får jeg en økt til. Og er jeg heldig, så får jeg en tredje økt. Har prøvd det meste

Jeg og har slitt mye med søvnen men har sovet godt de siste årene, det er dette året jeg har begynt sånn igjen. det er jo så slitsomt å være oppe om nettene, og du har det sånn hver natt? Ja det er jo ingenting som hjelper heller, jeg sov seks netter på rad med rødkløver men kunne jo ikke ta det. Kanskje du kunne prøvd det? Men du går vel på medisiner du og? 

Annonse

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Det er nok veldig individuelt. Men søvnmangel i seg selv kan både utløse og forverre psykiske lidelser, det har også vært brukt som torturmetode i totalitære regimer.

ok. Ja man føler seg jo ikke bra når man ikke sover. 

Glitter skrev (9 minutter siden):

Jeg sover også om natten. Våkner tidlig, men så legger jeg meg kl 20 så det er jo ikke rart jeg våkner 0530. 

Ja jeg syns det var helt okey å våkne fem for jeg legger meg og tidlig, det er verre å våkne etter to timer og ikke få sove mer. 

Adeie skrev (3 minutter siden):

Alltid hatt insomni.

bale det da, har også slitt mye med å sove men i alle fall i noen år har det gått bra nå. var mye våken om nettene når ungene var små, tror jeg hadde mani da. Ble ikke trøtt som nå. 

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

bale det da, har også slitt mye med å sove men i alle fall i noen år har det gått bra nå. var mye våken om nettene når ungene var små, tror jeg hadde mani da. Ble ikke trøtt som nå. 

Har sluttet å forvente søvn. Bruker tiden jeg ikke sover til meditasjon og høre på lydbøker,alt i senga

Adeie skrev (7 minutter siden):

Har sluttet å forvente søvn. Bruker tiden jeg ikke sover til meditasjon og høre på lydbøker,alt i senga

Ok. Det er jo ikke greit, jeg ser på serier om nettene. Noen netter klarer jeg å ligge i senga og slappe av en times tid, en psykiater rådet meg til å bare ligge å slappe av. Det er like godt som søvn sa han, men for det meste er jeg så våken at jeg ikke klarer å slappe av. 

Annonse

stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Ok. Det er jo ikke greit, jeg ser på serier om nettene. Noen netter klarer jeg å ligge i senga og slappe av en times tid, en psykiater rådet meg til å bare ligge å slappe av. Det er like godt som søvn sa han, men for det meste er jeg så våken at jeg ikke klarer å slappe av. 

Har stor tro på det å lære eg meditasjon, lære seg å finne ro.

Nå skal det sies at ett par netter i mnd får jeg ikke til. De dagene tar jeg spbril da det er ett av tegnene på at mani/hypomani er på vei.

Se på tv et ikke bra da. Prøv heller å lytte på bøker.

Adeie skrev (2 minutter siden):

Har stor tro på det å lære eg meditasjon, lære seg å finne ro.

Nå skal det sies at ett par netter i mnd får jeg ikke til. De dagene tar jeg spbril da det er ett av tegnene på at mani/hypomani er på vei.

Se på tv et ikke bra da. Prøv heller å lytte på bøker.

Ja jeg mediterte før og ble da enda dårligere av det, det var mye som skjedde åndelig da. Tør ikke prøve det igjen pga det. 

Åja tror jeg er ferdig med manier, virker jo sånn siden jeg blir dårlig uten søvn. Før var jeg bare hyper og snakket mye, nå snakker jeg lite. 

Hvorfor er det ikke bra å se på serier? Får jo tiden til å gå. Kunne jo prøvd lydbok ja. 

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ja jeg mediterte før og ble da enda dårligere av det, det var mye som skjedde åndelig da. Tør ikke prøve det igjen pga det. 

Åja tror jeg er ferdig med manier, virker jo sånn siden jeg blir dårlig uten søvn. Før var jeg bare hyper og snakket mye, nå snakker jeg lite. 

Hvorfor er det ikke bra å se på serier? Får jo tiden til å gå. Kunne jo prøvd lydbok ja. 

Samme her, snakker lite! 😩

stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Lyset gjør at du ikke slapper av.Du blir mer våken Skal ikke ha på skjerm i hviletiden.  Det gjelder også mobil. 

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det gjør ikke noe for jeg er lys våken fra før...

Større sjanse for å slappe av uten lyset fra skjermer. Er vel en av de første rådene man får ved insomni, ikke bruk tv/mobil en stund før leggetid og ikke i hviletiden.

Adeie skrev (1 minutt siden):

Større sjanse for å slappe av uten lyset fra skjermer. Er vel en av de første rådene man får ved insomni, ikke bruk tv/mobil en stund før leggetid og ikke i hviletiden.

Ok. Skal prøve å bli flinkere til å ligge i sengen i mørket, det er bare vanskelig når jeg er lys våken. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...