Gå til innhold

Søvn og psykiske lidelser.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

21

• emilie321

6

• Adeie

5

• erik123

2

Jeg har alltid hatt et ganske godt sovehjerte. Sovner stortsett innen 30 min fra jeg legger meg (ifølge søvnapp), og våkner jeg sovner jeg alltid fort igjen, selv hvis jeg står opp for å gå på do osv. Søvn er ganske upåvirka av hvordan jeg har det psykisk. Selv i perioder med sterke selvmordstanker sover jeg godt. 

Annonse

stjernestøv skrev (3 timer siden):

Jeg og har slitt mye med søvnen men har sovet godt de siste årene, det er dette året jeg har begynt sånn igjen. det er jo så slitsomt å være oppe om nettene, og du har det sånn hver natt? Ja det er jo ingenting som hjelper heller, jeg sov seks netter på rad med rødkløver men kunne jo ikke ta det. Kanskje du kunne prøvd det? Men du går vel på medisiner du og? 

Ja, går på mange forskjellige medisiner, så tør ikke ta noe rødkløver e.l

Har hatt søvnproblemer i lenger tid enn jeg kan huske å ha hatt psykiske problemer. Sliter med innsovning til vanlig og tenderer til å snu døgnet ganske fort, men periodevis kan jeg ha helt andre problemer: for lite søvn, eller for mye søvn og allikevel trøtt hele tiden. Uansett periode, så er stadig endring i søvnmønster en følgesvenn. Bipolar 2. 

Bruker imovane daglig månedsvis om gangen, inntil jeg plutselig merker at jeg ikke trenger dem en periode. Brukte dem hver dag i to måneder den siste tiden og sluttet for to-dager siden. Bruker lang tid på å sovne men kroppen vil liksom ikke ha imovane. Kjenner det byr meg imot. Resultatet er for lite søvn på natt og at jeg sniker til meg en time her eller der på ettermiddag, om jeg får sjangs. 

krøll9 skrev (43 minutter siden):

Har hatt søvnproblemer i lenger tid enn jeg kan huske å ha hatt psykiske problemer. Sliter med innsovning til vanlig og tenderer til å snu døgnet ganske fort, men periodevis kan jeg ha helt andre problemer: for lite søvn, eller for mye søvn og allikevel trøtt hele tiden. Uansett periode, så er stadig endring i søvnmønster en følgesvenn. Bipolar 2. 

Bruker imovane daglig månedsvis om gangen, inntil jeg plutselig merker at jeg ikke trenger dem en periode. Brukte dem hver dag i to måneder den siste tiden og sluttet for to-dager siden. Bruker lang tid på å sovne men kroppen vil liksom ikke ha imovane. Kjenner det byr meg imot. Resultatet er for lite søvn på natt og at jeg sniker til meg en time her eller der på ettermiddag, om jeg får sjangs. 

Jeg har brukt Imovane fast i tre år, må ha det for å få sove. Insomni er problemet. 

Hjernen og kroppen blir jo også vant til den rytmen man har. Hvis man står opp annenhver natt så forventer også hjernen det og blir mer våken da.

Jeg er enig med de som sier at du bør bli liggende i senga. Ikke tenk at du skal sove, for det i seg selv kan bli en stresstanke.

De gangene jeg ikke får sove så hjelper det om jeg slår meg til ro med at jeg ikke får sove, men at jeg heller bare lukker øynene og slapper av. 

Tanken om "Jeg må sove!" skaper bare mer stress og dermed mindre sjanse for søvn.

Jeg forstår at det er vanskelig når du er lys våken, men det med at du står opp annenhver natt er jo også med på å gjøre det til en vane for hjernen, som gjør deg mer våken. 

Hvis du i stedet klarer å holde deg i sengen og slappe av, så er det en god ting. Trenger ikke fokusere på å sove. Du kan ligge på ryggen og bare puste dypt og slappe ordentlig av, eller du kan høre på en true crime podcast eller noe. Hva som helst som får hjernen din til å slå over til å bli i sengen og slappe av fremfor å stå opp.

stjernestøv
krøll9 skrev (5 timer siden):

Ok. jeg bruker og imovane, så bra du kan ha opphold. Jeg sovner inn, sikkert pga imovane men våkner igjen. Jeg får aldri sove på dagen eller etter at jeg har våknet, i natt våknet jeg ett. Hørte på podcast uforklarerlig en stund før jeg stod opp. 

stjernestøv
Vhanja skrev (3 timer siden):

Hjernen og kroppen blir jo også vant til den rytmen man har. Hvis man står opp annenhver natt så forventer også hjernen det og blir mer våken da.

Jeg er enig med de som sier at du bør bli liggende i senga. Ikke tenk at du skal sove, for det i seg selv kan bli en stresstanke.

De gangene jeg ikke får sove så hjelper det om jeg slår meg til ro med at jeg ikke får sove, men at jeg heller bare lukker øynene og slapper av. 

Tanken om "Jeg må sove!" skaper bare mer stress og dermed mindre sjanse for søvn.

Jeg forstår at det er vanskelig når du er lys våken, men det med at du står opp annenhver natt er jo også med på å gjøre det til en vane for hjernen, som gjør deg mer våken. 

Hvis du i stedet klarer å holde deg i sengen og slappe av, så er det en god ting. Trenger ikke fokusere på å sove. Du kan ligge på ryggen og bare puste dypt og slappe ordentlig av, eller du kan høre på en true crime podcast eller noe. Hva som helst som får hjernen din til å slå over til å bli i sengen og slappe av fremfor å stå opp.

Ja hørte litt på podcast i natt men ble for utålmodig, bare lå og vred meg så stod opp. Ja kroppen venner seg vel til det og, jeg elsker jo å sove så det er kjipt å stå opp på natten. Sover jo så godt annenhver natt, det er godt da. 

stjernestøv
FjellOgDalar skrev (6 timer siden):

tror det er mer vanlig enn uvanlig. Jeg har strevd med søvn siden tenårene, og det er ikke blitt bedre selv om jeg har vært relativt stabil i flere år mtp psykdom. 

ok. slitsomt det, jeg strevde mer tidligere i livet men det siste året har det vært voldsomt igjen. Jeg og er jo stabil. 

Annonse

stjernestøv
Anonymos skrev (6 timer siden):

Jeg har alltid hatt et ganske godt sovehjerte. Sovner stortsett innen 30 min fra jeg legger meg (ifølge søvnapp), og våkner jeg sovner jeg alltid fort igjen, selv hvis jeg står opp for å gå på do osv. Søvn er ganske upåvirka av hvordan jeg har det psykisk. Selv i perioder med sterke selvmordstanker sover jeg godt. 

Noen har godt sovehjerte, mine foreldre kan sove nesten døgnet rundt. Det er vel alderen, ikke bra det heller sikkert. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har altid hatt problemer med å holde døgnrytme, men sove er jeg god på. For god, det er ikke bra å sove for mye heller.

Anonymkode: 80b74...6bf

Nei det er ikke bra å sove for mye heller, det er sikkert. Har gjort det i perioder og får migrene av det og føler meg tung. 

stjernestøv
erik123 skrev (5 timer siden):

Jeg sliter voldsomt med søvn og har psykiske problemer, blir nok forverret av søvnmangel. Går på sovemedisin fast. 

Uff slitsomt, tar sovemedisin fast jeg og. Det virker jo å sovne på da men våknet jo igjen. 

stjernestøv skrev (47 minutter siden):

Uff slitsomt, tar sovemedisin fast jeg og. Det virker jo å sovne på da men våknet jo igjen. 

Jeg bruker 100mg quetiapin fast og uten den hadde jeg sovet svært lite. Har i tillegg imovane som jeg bruker av og til. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...