Gå til innhold

Nachnoo hvordan kan man utelukke dyssosial pf?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det noen spørsmåm man kan få stilt og svare på som kan avkrefte om man har dette? 

Anonymkode: 92c63...4fe

Jeg ble testet med et scoringsverktøy som heter scid. 

Anonymkode: e4635...786

Det er ikke spørsmål og svar som er viktig i denne diagnostikken, men personens livshistorie frem til nå. Men om personen svarer sant og ærlig, vil f.eks et slikt spørsmål være viktig:
Har du noen gang vært i klammeri med politiet? Har du noen gang vært straffet av retten? Har du noen gang slått noen uten at det var klart selvforsvar? Har du noen ganger lurt noen for penger?

nachnoo skrev (3 minutter siden):

Det er ikke spørsmål og svar som er viktig i denne diagnostikken, men personens livshistorie frem til nå. Men om personen svarer sant og ærlig, vil f.eks et slikt spørsmål være viktig:

Får meg til å tenke på MBH

Anonymkode: 4628d...4c4

nachnoo skrev (4 minutter siden):

Har du noen gang vært i klammeri med politiet? Har du noen gang vært straffet av retten? Har du noen gang slått noen uten at det var klart selvforsvar? Har du noen ganger lurt noen for penger?

Mente dette.

Anonymkode: 4628d...4c4

nachnoo skrev (12 minutter siden):

Betyr dette at alle som har gjort noe ulovlig av en moderat eller alvorlig grad og i tillegg har slått noen uten at et var selvforsvar har dyssosial pf? 

Jeg mener kan man ikke gjøre disse tingene også forårsaket av andre psykiske lidelser? 

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Betyr dette at alle som har gjort noe ulovlig av en moderat eller alvorlig grad og i tillegg har slått noen uten at et var selvforsvar har dyssosial pf? 

Jeg mener kan man ikke gjøre disse tingene også forårsaket av andre psykiske lidelser? 

Nei, det betyr det ikke. Men om en ikke har gjort det, utelukker det dyssosial pf.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen spørsmåm man kan få stilt og svare på som kan avkrefte om man har dette? 

Spørsmål om hvorvidt man har vært i klammeri med politiet eller har rulleblad blir for overfladisk og kulturavhengig. I følge en slik definisjon ville en iransk kvinne som ikke bar hijab fått diagnosen.

Det sentrale er om personen over tid har krenket og skadet andre uten å vise anger. Ofte med et mønster av impulsivitet og aggresjon. Personen vil ofte skamme seg over det som er gjort, men det sentrale er om følelse av skyld er til stede. Ofte vil man se at personen eksternaliserer (skylder på andre eller ytre omstendigheter), f.eks: Ja, jeg slo henne, men det var hun som fikk meg til å gjøre det. Altså et vedvarende mønster av å ikke ta ansvar, men skylde på andre for egne umoralske handlinger.

Det er glidende overganger mellom denne diagnosen og psykopati (som ikke fins som en offisiell diagnose og som man ikke kan kode for). I praksis overlapper de og skillet er nokså tilfeldig. 

Anonymkode: cd75d...f84

Det er for øvrig meget sjelden (usett?) at en person som faktisk har diagnosen bekymrer seg over det og evt. søker hjelp for det. Mennesker med andre problemer kan imidlertid gjøre det, hvilket i seg selv indikerer at de neppe har diagnosen.

Anonymkode: cd75d...f84

Jeg har mange ganger bekymret meg for å være psykopat og lik Breivik. Men jeg har for mye empati, og angrer veldig hvis jeg har oppført meg dårlig, ovenfor noen. Har mange ganger følt meg som et grusomt menneske. 

Anonymkode: 7fc8a...ca5

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...