Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har omgangssyke (så innlegget inneholder ekkel info).

Jeg bruker litium, jeg tar 166 mg lithionit, og jeg tar alt om kvelden. Det gir meg et serumspeil på 0,8 12t etter siste dose.

Jeg hadde litt diaré i går/dagen før, men ikke sånn at jeg tror det påvirket væskebalansen så mye, for jeg spiste og drakk normalt og det var ikke så ille. Så jeg tok hele dosen med litium i går kveld. To timer senere begynte jeg å kaste opp, og jeg har vært veldig dårlig i natt. Kroppen har tømt seg fullstendig.

Jeg kastet opp i dag morges etter å ha drukket vann og bittelitt saft. Nå har jeg drukket et par slurker vann igjen og jeg er kvalm, men jeg har ikke spydd ennå. Jeg antar at jeg er litt dehydrert, jeg har vondt i hodet. 

Jeg lurer på hvor lite som skal til for å bli litium-forgiftet, og hva jeg skal gjøre. Er dette farlig? Jeg vet ikke hvor farlig det er med kortvarig dehydrering. Jeg føler meg elendig, men det er jo trolig pga omgangssyken.

Og burde jeg droppe litium i kveld? (BP2 om det er relevant). 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489149-omgangssyke-og-litium/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg dropper all litium de dagene jeg har spysyke. Det går alltid fint. Har opplevd forgiftning en gang og det risikerer jeg ikke igjen. Spysyke varer maks en uke, mao mulig å leve uten medisin disse dagene. Er sykdommen mild kan du ta halv dose, jeg spyr opp det også om jeg prøver så lite vits for min del 

Anonymkode: 9adda...25c

Sokk skrev (9 minutter siden):

Så det skal litt mer til (enn litt omgangssyke) før det kan bli skadelig? 

På den ene side ville du med halvering og normale forhold havne på 0,4. Da skal det svært mye til at dehydrering bringer deg opp i skadelig nivå.

På den annen side unngår du å komme på null som meget lett kan provosere frem en ny sykdomsepisode.

AnonymBruker
Sokk skrev (25 minutter siden):

Jeg har omgangssyke (så innlegget inneholder ekkel info).

Jeg bruker litium, jeg tar 166 mg lithionit, og jeg tar alt om kvelden. Det gir meg et serumspeil på 0,8 12t etter siste dose.

Jeg hadde litt diaré i går/dagen før, men ikke sånn at jeg tror det påvirket væskebalansen så mye, for jeg spiste og drakk normalt og det var ikke så ille. Så jeg tok hele dosen med litium i går kveld. To timer senere begynte jeg å kaste opp, og jeg har vært veldig dårlig i natt. Kroppen har tømt seg fullstendig.

Jeg kastet opp i dag morges etter å ha drukket vann og bittelitt saft. Nå har jeg drukket et par slurker vann igjen og jeg er kvalm, men jeg har ikke spydd ennå. Jeg antar at jeg er litt dehydrert, jeg har vondt i hodet. 

Jeg lurer på hvor lite som skal til for å bli litium-forgiftet, og hva jeg skal gjøre. Er dette farlig? Jeg vet ikke hvor farlig det er med kortvarig dehydrering. Jeg føler meg elendig, men det er jo trolig pga omgangssyken.

Og burde jeg droppe litium i kveld? (BP2 om det er relevant). 

Hva skal serum ligge på når du tar prøve 12 t etter kveldsdose og når hele døgndosen tas som kveldsdose? Du må vel ha en høyere ønsket verdi enn meg som tar 166mg delt på to ganger daglig og tar prøve 12 t etter siste dose? 

Anonymkode: 9adda...25c

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...