Gå til innhold

Hvorfor så lang tid før AD virker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er enig i at det ikke gir noen mening at det ska ta flere uker eller opp til 2mnd før man er bedre. Fordi antidepressiva virker ved å hemme serotoninreopptaket. Da skulle det hjulpet med en gang. 

Anonymkode: e0c05...19d

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er enig i at det ikke gir noen mening at det ska ta flere uker eller opp til 2mnd før man er bedre. Fordi antidepressiva virker ved å hemme serotoninreopptaket. Da skulle det hjulpet med en gang. 

Ja ikke sant? Håper noen kan komme med en forklaring til oss😀

Anonymkode: a3b95...7e2

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere kan jo google, da.

https://www.wired.com/story/why-antidepressants-take-so-long-to-work/

Anonymkode: 327b0...651

Takk. Det var mye tekst.

gjelder bare ssri? Finnes jo masse andre antidepressiva og.

Står en del om nevroplastisitet der. Forandrer det hjernen så man endrer personlighet? Føles litt sånn. Vil helst ha tilbake mln Egen personlighet jeg

Annonse

nachnoo skrev (21 minutter siden):

Den som ga deg depresjon og angst?

Personligheten min var helt fin før. Det er ikke personligheten som har gitt depresjon og angst, men en krevende livshendelse og fysisk sykdom, så ja jeg vil gjerne bli den jeg var før

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo nåværende tilstand som gjør at jg ikke er meg selv. Skal ikke ad gjøre at man blir seg selv igjen

Nei. Den hjelper deg dit du klarer å jobbe med deg selv.

Vi forandres. Spesielt etter tunge tider. 

Anonymkode: 7904c...7cb

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Den hjelper deg dit du klarer å jobbe med deg selv.

Vi forandres. Spesielt etter tunge tider. 

Anonymkode: 7904c...7cb

Ja man forandres. Men noe av personligheten må jo komme tilbake? Jeg «husker» ikke min egen historikk og personlihjet. Føler ikke noe og alt er fremmed. Slik kan det ikke være

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere kan jo google, da.

https://www.wired.com/story/why-antidepressants-take-so-long-to-work/

Takk for link. 
Klarer ikke lese så masse. Derfor jeg spurte her. Tilfelle noen klarte forklare det litt enkelt og forståelig:)

Trenger at medisinen gir noe effekt snart… Vet ikke helt hva jeg skal forvente. Hvordan man merker effekt.

Litt rart å være like bunnløst gal og dårlig etter to uker?

Gaylord Focker

Effekten av selektive serotoninreopptakshemmere (SSRI) tar ofte flere uker før man merker en betydelig forbedring av symptomer, selv om medikamentene begynner å påvirke hjernen kort tid etter at man starter behandlingen. Årsakene til denne forsinkelsen er komplekse og involverer flere biologiske prosesser:

1. Nevrotransmitterdynamikk

SSRI virker ved å hemme reopptaket av serotonin i hjernen, noe som øker tilgjengeligheten av serotonin i synapsene. Selv om denne effekten skjer raskt, er det ikke tilstrekkelig for å gi umiddelbar symptomlindring.

2. Endringer i nevronal plastisitet

Forbedringer i depresjonssymptomer er knyttet til langsiktige endringer i hjernens nevronale nettverk. SSRI kan stimulere vekst av nye synapser og nevroner (nevroplastisitet), spesielt i hippocampus, et område som er sentralt for humørregulering. Dette krever tid, ofte uker, før det gir merkbare effekter.

3. Genuttrykk og proteinproduksjon

SSRI påvirker genuttrykk og produksjon av proteiner som fremmer overlevelse og vekst av nevroner, som hjernederivert nevrotrofisk faktor (BDNF). Produksjonen og effekten av slike molekyler tar tid å bygge opp.

4. Endringer i reseptoraktivitet

Over tid fører økt serotoninnivå til justeringer i serotoninsystemet, inkludert nedregulering av visse reseptorer (som 5-HT1A-reseptorer). Disse tilpasningene er nødvendige for at den fulle terapeutiske effekten skal tre i kraft.

5. Psykologiske mekanismer

Depresjon er en kompleks tilstand som involverer både biologiske og psykologiske faktorer. Selv når de biologiske mekanismene begynner å virke, tar det tid før personen opplever en merkbar endring i tanker, følelser og atferd.

Gaylord Focker skrev (1 minutt siden):

Effekten av selektive serotoninreopptakshemmere (SSRI) tar ofte flere uker før man merker en betydelig forbedring av symptomer, selv om medikamentene begynner å påvirke hjernen kort tid etter at man starter behandlingen. Årsakene til denne forsinkelsen er komplekse og involverer flere biologiske prosesser:

1. Nevrotransmitterdynamikk

SSRI virker ved å hemme reopptaket av serotonin i hjernen, noe som øker tilgjengeligheten av serotonin i synapsene. Selv om denne effekten skjer raskt, er det ikke tilstrekkelig for å gi umiddelbar symptomlindring.

2. Endringer i nevronal plastisitet

Forbedringer i depresjonssymptomer er knyttet til langsiktige endringer i hjernens nevronale nettverk. SSRI kan stimulere vekst av nye synapser og nevroner (nevroplastisitet), spesielt i hippocampus, et område som er sentralt for humørregulering. Dette krever tid, ofte uker, før det gir merkbare effekter.

3. Genuttrykk og proteinproduksjon

SSRI påvirker genuttrykk og produksjon av proteiner som fremmer overlevelse og vekst av nevroner, som hjernederivert nevrotrofisk faktor (BDNF). Produksjonen og effekten av slike molekyler tar tid å bygge opp.

4. Endringer i reseptoraktivitet

Over tid fører økt serotoninnivå til justeringer i serotoninsystemet, inkludert nedregulering av visse reseptorer (som 5-HT1A-reseptorer). Disse tilpasningene er nødvendige for at den fulle terapeutiske effekten skal tre i kraft.

5. Psykologiske mekanismer

Depresjon er en kompleks tilstand som involverer både biologiske og psykologiske faktorer. Selv når de biologiske mekanismene begynner å virke, tar det tid før personen opplever en merkbar endring i tanker, følelser og atferd.

Tusen takk! Mystiske medisier det her.

Regner med det samme gjelder andre ad enn ssri og?

Skal de bare «lette» humøret, eller hjelpe på SYMPTOMER også mon tro

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er julaften. Kan du ikke slutte med disse spørsmålene som du har holdt på med i månedsvis og gi deg selv og forumet en liten pause? God jul! ❤️ 

Gaylord Focker
AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 11.13):

De hjelper mot alt dette.

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 17.44):

Påvirker de serotonin opptaket umiddelbart?

Hva skjer om man slutter på de etter bare noen uker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...