Gå til innhold

Startes folk på for store doser ad?

Anbefalte innlegg

Settes folk på for store doser ad når de starter? Selv opplever jeg å måtte ta 1/4 av minste dose hvis ikke får jeg så mye bivirkninger.
Skulle starte på effexor 37.5, men denne ga som sagt panikkanfall og har de to siste dagene hatt panikk som aldri om selvom jeg ikke har tatt noe mer. Er visst 60 kuler i hver kapsel så jeg må nok begynne med 10-15 for å klare å starte. Tar lengre tid, men er vel bedre enn å ikke klare å starte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489172-startes-folk-p%C3%A5-for-store-doser-ad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Angstlei skrev (21 minutter siden):

Settes folk på for store doser ad når de starter? Selv opplever jeg å måtte ta 1/4 av minste dose hvis ikke får jeg så mye bivirkninger.
Skulle starte på effexor 37.5, men denne ga som sagt panikkanfall og har de to siste dagene hatt panikk som aldri om selvom jeg ikke har tatt noe mer. Er visst 60 kuler i hver kapsel så jeg må nok begynne med 10-15 for å klare å starte. Tar lengre tid, men er vel bedre enn å ikke klare å starte?

Vet ikke, men jeg har starta med 2,5 brintellix (men har div mutasjoner og trenger uansett lavere dose). Men tenker og som deg ag det kanskje et lurt å starte lavt ja. 

Anonymkode: dd57a...e38

AnonymBruker
Angstlei skrev (22 minutter siden):

Føler leger undervurderer hvor heftig AD kan være…

Dosen må individualiseres. Lavest dose til angstpasienter. men også her er det store variasjoner fra de som er i stand til å få bivirkninger på de laveste dose uavhengig av medikament til de som har mer vanlige reaksjoner.

Deprimerte kan oftest starte høyere og øke raskere.

Personer med OCD får nesten aldri bivirkninger uansett doser, og disse kan starte høyere og øke raskere.

Jeg synes det er nyttig å overlate til pasienten å bestemme om hun vil "hoppe i det eller krype i det".

Angstlei skrev (33 minutter siden):

Har du spurt fastlegen din om å ta en CYP-test? Dette er en blodprøve som sendes inn til enkelte sykehus i Norge for analysering. For 7-8 år siden var det Diakonhjemmet Sykehus, mener jeg å huske. Da kan legen din få svar på hvordan kroppen din tar opp ulike medisiner. Om du tar opp enkelte stoffer i noen medisiner saktere/raskere enn andre.

AnonymBruker
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Dosen må individualiseres. Lavest dose til angstpasienter. men også her er det store variasjoner fra de som er i stand til å få bivirkninger på de laveste dose uavhengig av medikament til de som har mer vanlige reaksjoner.

Deprimerte kan oftest starte høyere og øke raskere.

Personer med OCD får nesten aldri bivirkninger uansett doser, og disse kan starte høyere og øke raskere.

Jeg synes det er nyttig å overlate til pasienten å bestemme om hun vil "hoppe i det eller krype i det".

Hva er vanlig ved en kombo av angst og depresjon da? Eller hvis man får det litt mer for å prøve ut- for å komme seg hjennom en vanskelig periode?

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For min del er det mye bedre å stå i ubehag en stund enn å starte for sakte. 

Husker meget godt jeg startet på remeron for mange år siden. Var grusomme 14 dager. Men så var det over. 

Anonymkode: a6495...247

Samme her. Det er jo en grunn til at jeg begynner på medisinen og jeg vil jo da at den skal virke raskt. Jeg ser ikke verdien av seigpining, med litt bivirkninger i lang tid på en dose som ikke har virkning. Da er det bedre å bare hoppe i det og få oppstartsbivirkningene overstått. Jeg liker best å ha vonde ting bak meg snarere enn foran meg. Men jeg ser at det sikkert er individuelle forskjeller. 

Sokk skrev (24 minutter siden):

Samme her. Det er jo en grunn til at jeg begynner på medisinen og jeg vil jo da at den skal virke raskt. Jeg ser ikke verdien av seigpining, med litt bivirkninger i lang tid på en dose som ikke har virkning. Da er det bedre å bare hoppe i det og få oppstartsbivirkningene overstått. Jeg liker best å ha vonde ting bak meg snarere enn foran meg. Men jeg ser at det sikkert er individuelle forskjeller. 

Ja, folk er forskjellige. Effexor kjentes ut som nobligan x100. Når jeg tok 50mg nobligan i begynnelsen fikk jeg også økt angst, men dette ga seg. Er positivt at effexoren gir samme type bivirkning, men prøver sakte på nytt etter helligdagene er over.
Samme gjelder nedtrapping, legene går for fort fram.

AnonymBruker
Sokk skrev (52 minutter siden):

Da må man jo vite det går over.

jeg har gått på Brintellix i to uker og er helt elendig. Går ikke over. Men Vet ikke om det er bivirknknher. Men burde jo uansett ha begynt å VIRKE nå?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må man jo vite det går over.

jeg har gått på Brintellix i to uker og er helt elendig. Går ikke over. Men Vet ikke om det er bivirknknher. Men burde jo uansett ha begynt å VIRKE nå?

Tar lengre tid. Man merker ikke man plutselig blir bedre, det sniker seg på.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tar lengre tid. Man merker ikke man plutselig blir bedre, det sniker seg på.

Åja. Burde jo blitt gradvis bedre da. Ikke verre.

Hvirdan merker man bedringen? Mindre symptomer?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åja. Burde jo blitt gradvis bedre da. Ikke verre.

Hvirdan merker man bedringen? Mindre symptomer?

Blir ofte verre før man blir bedre. Helt normalt. 

Vanskelig å si. Bare merket en dag at det var lettere å tenke.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Blir ofte verre før man blir bedre. Helt normalt. 

Vanskelig å si. Bare merket en dag at det var lettere å tenke.

Ok gir håp:) så du også slet med å tenke?

Kommer følelsen av mening tibake?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok gir håp:) så du også slet med å tenke?

Kommer følelsen av mening tibake?

Meningen med livet kom tilbake. Men man må jobbe. Når man merker desperasjon svar, så må man pushe seg selv.

Ja evnen til å tenke blir veldig svekket ved depresjon her.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Meningen med livet kom tilbake. Men man må jobbe. Når man merker desperasjon svar, så må man pushe seg selv.

Ja evnen til å tenke blir veldig svekket ved depresjon her.

Har mista meg selv. Og har masse fysiske symptomer og

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...