Gå til innhold

Angrer helt sykt og skammer meg over det jeg gjorde i mani

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bipolar lidelse og jeg angrer helt sykt på at jeg flørtet med og planla å ha sex med min kompis sin eks kjæreste i mani. Vi matchet på tinder, men heldigvis var jeg innlagt da så det ble aldri noe av (tok heldigvis til fornuft når jeg kom ut av manien). Men likevel angrer jeg noe sykt og skammer meg mange år etterpå. Er også veldig redd for å møte på henne og at hun skulle kommentere det. Hvordan kan jeg legge fra meg dette en gang for alle?

Anonymkode: 474ea...9a5

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har bipolar lidelse og jeg angrer helt sykt på at jeg flørtet med og planla å ha sex med min kompis sin eks kjæreste i mani. Vi matchet på tinder, men heldigvis var jeg innlagt da så det ble aldri noe av (tok heldigvis til fornuft når jeg kom ut av manien). Men likevel angrer jeg noe sykt og skammer meg mange år etterpå. Er også veldig redd for å møte på henne og at hun skulle kommentere det. Hvordan kan jeg legge fra meg dette en gang for alle?

Anonymkode: 474ea...9a5

Se på det som at når du har bp så har du "frikort". Det var relatert til sykdom, du har derfor litt større tumleplass enn resten av oss.  

AnonymBruker
XbellaX skrev (1 time siden):

Se på det som at når du har bp så har du "frikort". Det var relatert til sykdom, du har derfor litt større tumleplass enn resten av oss.  

Er bipolar virkelig et fripass til å gjøre hva man vil uten skyld? Generelt spørsmål. 

Anonymkode: 5ffa8...898

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er bipolar virkelig et fripass til å gjøre hva man vil uten skyld? Generelt spørsmål. 

Ja, det er faktisk slik. Personer har blitt frifunnet for mordforsøk i manisk tilstand.

Det er velkjent at mani svekker våre sosiale bremser samtidig som det øker den seksuelle lysten og øker selvfølelsen. Dette er personen helt uskyldig i.

PS: Jeg har aldri forstått hvorfor det skal være galt å flørte med en venn/venninnes ex. Da er jo forholdet over,

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mani slik man ser ved bipolar lidelse type 1 er i grunn det. Man er i alle fall strafferettslig utilregnelig, og kan dermed ikke holdes ansvarlig for lovbruddet man har begått. Er lovbruddet alvorlig kan man bli dømt til tvungent psykisk helsevern. Dette er dog en særreaksjon som benyttes for å verne samfunnet (kriterier som potensiell gjentakelsesfare må også oppfylles), og er sånn sett et unntak. I utgangspunktet kan altså ikke en person som var utilregnelig i gjerningsøyeblikket ilegges noen straff eller reaksjon og må dermed frifinnes. Så er man manisk er man i hvert fall i følge norsk lov utilregnelig og ikke i stand til å holdes ansvarlig for eventuelle lovbrudd. Også i situasjoner hvor man har pådratt seg gjeld i manisk tilstand kan man (hvis man er heldig) få denne slettet eller redusert. Hva man som enkeltmenneske og privatperson måtte velge å holde en manisk person ansvarlig for er opp til en selv, men å ha litt tro på at det medisinske fagfelt og rettsvesenet vet hva de snakker om når det kommer til slike spørsmål om skyld er nok ikke dumt. Det er tross alt ingen som har bedre kompetanse på slikt enn dem.

Selvfølgelig har man som bipolar et ansvar i ikke-maniske faser, men jeg tror de fleste som ser en person i full mani forstår at de ikke er seg selv eller er i stand til å ta noe særlig ansvar i den tilstanden.

nachnoo skrev (21 minutter siden):

Ja, det er faktisk slik. Personer har blitt frifunnet for mordforsøk i manisk tilstand.

Det er velkjent at mani svekker våre sosiale bremser samtidig som det øker den seksuelle lysten og øker selvfølelsen. Dette er personen helt uskyldig i.

PS: Jeg har aldri forstått hvorfor det skal være galt å flørte med en venn/venninnes ex. Da er jo forholdet over,

Gjelder dette for hyppmani også?

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det samme som når noen er i en psykose. Loven sier jo også det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...