Gå til innhold

Hvilke julefilmer liker du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I jula er det mange bra og fine julefilmer. Jeg liker godt Frost, Alene hjemme filmene, Die hard filmene, Askepott, Pluss mange flere. Hvilke filmer liker dere?

Anonymkode: 21c05...13b

Liker de samme som deg, pluss Harry Potter og Mathilda.

Men får ikke sett så mye i år da jeg ikke er hjemme. Har ikke oversikt på når ting går.

Tre Nøtter til Askepott er julefilm nr 1 og den eneste jeg må se hvert år.

Ellers er det ikke så mange julefilmer jeg er spesielt interessert i utenom det. Liker jo veldig godt Harry Potter, men ser ikke på det som julefilmer (bortsett fra litt herlig julestemning i første filmen).

Likte Alene Hjemme da den kom, men har sett den så mange ganger at er ikke så interessert lenger. Die Hard er også bra.

Den eneste "julefilmen" jeg liker, er Hjem til jul. Altså ikke serien av nyere dato, men filmen basert på Levi Henriksens julenoveller.

I lineærTV-tiden prøvde jeg å få med meg Forrest Gump, den gikk nesten alltid på en eller annen kanal i romjulen. Men det er jo ingen "julefilm" i den forstand, og nå har jeg sett den såpass mange ganger at det holder. 

Annonse

Jeg har ingen fast julefilm jeg må se hvert år, men etter hvert som NRK har laget så mange fine adventskalendere så har jeg blitt rene avdentskalender-junkien! 😂

Ellers prøver vi å få sett noen forskjellige julefilmer på tv, noen vi ikke har sett tidligere og jeg fører liste år for år for å holde styr på hva vi har sett. :)

Jeg «må» se Tre nøtter til Askepott og det er også tradisjon for å se «Love Actually» hvert år. 

I tillegg prøver jeg å få sett noen andre julefilmer – synes det bidrar til julestemning:) Og her må jeg særlig trekke fram en kort film som tidligere fullstendig hadde gått under radaren for meg, fordi NRK sender den midt i julemiddagen. Det var faktisk @Dorthe som tipset meg om den her på DOL for mange år siden. Den heter Karl-Bertil Jonssons jul, en tegnefilm på ca 20 minutter. Jeg anbefaler alle å finne den i NRKs nett-TV og se den. Det er laget en nyere spillefilm basert på den, men det er den gamle tegnefilmen som jeg anbefaler. 

Videre har jeg i år sett om igjen en noe lengre tegnefilm, Klaus, som faktisk ble nominert til Oskar. Anbefales også! 

I flere tiår har jeg lurt på om jeg burde/skulle/kunne få sett en film som jeg har skjønt amerikanere er veldig opptatt av i julen; en gammel svarthvit-film som heter It’s a wonderful life, og i år fikk jeg omsider sett den. Det passet jo bra, ettersom jeg i 2024 har gått inn for å se mange gamle klassikere, så hvorfor ikke også en julefilm :) Dette klassiker-raidet begynte egentlig før jul i fjor, da jeg så Meet me in St Louis med Judy Garland. Den regnes vel også som en julefilm. Fint å ha sett dem, men kommer neppe til å prioritere gjensyn. 

Ellers ser jeg innimellom, men langtfra hvert år, noen mer lettlivede julefilmer som Hjemme Alene, National Lampoon’s Christmas holiday (eller hva den heter), Grinchen m fl. 

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 14.31):

Sikkert mange, men den første jeg kommer på er Krampus. En jule-skrekkfilm basert gammel tysk folklore. Blanding av skrekk og julestemning.

Anonymkode: c00d1...7c4

Det var meg. Mente ikke å være anonym.

-Jeg husker at en gammel innspilling av "A Christmas Carol" (gjerrigknarken Scrooge som får besøk at tre julespøkelser) gjorde inntrykk på meg for mange år siden, men usikker på om den har tålt tidens tann. Sikkert ikke.

- Filmen hvor Emil sørger for julebord for de fattige.

- Polarekspressen er mest for barn, litt nyere og ganske fin synes jeg.

- Og jo: The snowman! Animasjonsfilm. Den har også veldig fin musikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...