Gå til innhold

Å føle seg i en glassbolle🥴

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste for en stund siden en tråd her inne, men finner den ikke igjen nå. Men det stod noe der om at folk med depresjon hadde en opplevelse av å være omtåket og forvirret eller desorientert. Og at det føltes som som å ha en glassbolle over hodet og skulle prøve å ta inn sanser, være tilstede og tenke og sånne ting.

Jeg føler meg nemlig nettopp akkurat slik, og synes det er veldig ekkelt og skummelt. Noen av dere som skrev der eller andre som opplever det ved depresjon? Hva kommer det av, og hva hjelper akkurat disse symptomene? 

Anonymkode: e8671...4b4

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leste for en stund siden en tråd her inne, men finner den ikke igjen nå. Men det stod noe der om at folk med depresjon hadde en opplevelse av å være omtåket og forvirret eller desorientert. Og at det føltes som som å ha en glassbolle over hodet og skulle prøve å ta inn sanser, være tilstede og tenke og sånne ting.

Jeg føler meg nemlig nettopp akkurat slik, og synes det er veldig ekkelt og skummelt. Noen av dere som skrev der eller andre som opplever det ved depresjon? Hva kommer det av, og hva hjelper akkurat disse symptomene? 

Jeg har ikke noen konkret metode for å bli kvitt dette. Får på en måte en trang til å gå ut og tenker frisk luft på en måte skal få meg ut fra "bollen" men dessverre er det ofte bare enda mer utfordrende for meg ute blant folk i den tilstanden og kan føles enda mer forvirrende - for mitt vedkommende. Vet bare at det noen ganger hjelper med en god natts søvn. Kan gå i seng slik og føle meg vanlig til stede igjen neste morgen.  Kommer sjeldent ut av det ila dagen. 

AnonymBruker
krøll9 skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke noen konkret metode for å bli kvitt dette. Får på en måte en trang til å gå ut og tenker frisk luft på en måte skal få meg ut fra "bollen" men dessverre er det ofte bare enda mer utfordrende for meg ute blant folk i den tilstanden og kan føles enda mer forvirrende - for mitt vedkommende. Vet bare at det noen ganger hjelper med en god natts søvn. Kan gå i seng slik og føle meg vanlig til stede igjen neste morgen.  Kommer sjeldent ut av det ila dagen. 

Ja samme her- det blir verre av å gå ut eller lignende ja.

ble du slik av depresjon?

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja samme her- det blir verre av å gå ut eller lignende ja.

ble du slik av depresjon?

Jeg vet ikke. Jeg er plaget med tilbakevendende depresjoner men det er ikke slik at jeg har snakket noe særlig med profesjonelle om den der typen opplevelser. Altså vet ikke konkret hva det er eller hva det kommer av. Vet bare at jeg kjenner beskrivelsen veldig godt igjen. Blir helt alien. Får problemer med å få med meg ting på samme tid som særlig lyd drønner inn i hjernen helt ufiltrert og kaotisk. Det verste stedet å være er et kjøpesenter 😆 Kvekker til av alt mulig, musikk og stemmer flyter i hverandre til et konstant og utydelig bråk... 

Har valgt å tolke det slik at jeg har økt hvilebehov og bør prøve å få ro og søvn når det der oppstår, men om det er riktig vet jeg ikke. 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje du kan ringe eller oppsøke en venn? Da kan glassbollen forsvinne litt. 

AnonymBruker
Stormwind skrev (5 minutter siden):

Kanskje du kan ringe eller oppsøke en venn? Da kan glassbollen forsvinne litt. 

Å nei den blir om mulig enda verre da. Det er konstant. Forverres ved stimuli.

AnonymBruker
skogbrann skrev (Akkurat nå):

Helt normalt. Mange beskriver det slik, eller som å befinne bak en glassvegg. Sylvia Plath beskrev det fint i romanen «the bell jar» eller «glassklokken» på norsk. 

Normalt pga depresjon? 
Syns det er fryktelig skummelt og ekkelt. I kombinasjon med vansker med å huske og tenke. Føler meg overstimulert også

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å nei den blir om mulig enda verre da. Det er konstant. Forverres ved stimuli.

Fysisk trening hjelper mot depresjon. 

Trening er mer effektivt enn medisiner mot psykisk sykdom

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Normalt pga depresjon? 
Syns det er fryktelig skummelt og ekkelt. I kombinasjon med vansker med å huske og tenke. Føler meg overstimulert også

Ja, ved depresjon er det en normal opplevelse. Svært mange har beskrevet sin opplevelse av depresjon slik. Det er ikke uten grunn at «the bell jar» er såpass kjent, men for all del, det er selvfølgelig ikke bare derfor den er kjent. Jeg lest litteratur fra både 1800-tallet og tidlig 1900-tallet som skildrer den type eller lignende opplevelser. Ut ifra symptomene på depresjon gir det for øvrig perfekt mening at det kan oppleves slik. Jeg føler selv på det samme mer eller mindre hele tiden. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mulig det er denne tråden du mener: 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...