Gå til innhold

Hva tenker du om å få barn når man er psykisk syk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker du om å få barn når man er psykisk syk? Er det noe man burde unngå selv om man er godt medisinert og ikke har hatt noen symptomer på sykdom på flere år? Jeg har mer spesifikt bipolar med psykose.

Anonymkode: abecb...c97

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten

Det er nok opptil en selv. Jeg mener man har et ekstra ansvar når man er psykisk syk å forberede godt nok. Men klandrer ingen som får barn når de vet de har sykdom. Med mindre det er omsorgssvikt i bildet. Men det kan skje med og uten sykdom. 

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (10 minutter siden):

Det er nok opptil en selv. Jeg mener man har et ekstra ansvar når man er psykisk syk å forberede godt nok. Men klandrer ingen som får barn når de vet de har sykdom. Med mindre det er omsorgssvikt i bildet. Men det kan skje med og uten sykdom. 

Man velger selv om man vil bli gravid ja, men det er opp til leger og psykiatrien om de vurderer deg frisk nok til å ha omsorgen for et barn. 

Anonymkode: f3035...347

stjernestøv

jeg hadde ikke klart å ha barn alene men hadde mannen min, det ble mye på han og han ble frustrert. men i perioder klarte jeg det bra og tok daglig telefoner ang barna, alle henvendte seg til meg. gikk på møter alle plasser gjorde jeg også selv hvor dårlig jeg var og folk reagerte, ja det var ikke kjekt. Det var alltid jeg som var syndebukken men jeg gjorde mitt beste, jeg var ikke så gal som de trodde. Og det fant Bv ut til slutt og sa jeg var en god mor. 

Annonse

Jeg tenker at det finnes lidelser som er så alvorlige og så genetisk arvelige at en ikke bør få barn. Bipolar lidelse er ikke en slik lidelse.

Foreldre bør være i frisk fase og ha vært det over lengre tid før en får barn. Jeg er meget skeptisk om begge har en psykisk lidelse.

De som har en belastende sykdom som reduserer funksjonen bør ikke få mange barn.

nachnoo skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det finnes lidelser som er så alvorlige og så genetisk arvelige at en ikke bør få barn. Bipolar lidelse er ikke en slik lidelse.

Foreldre bør være i frisk fase og ha vært det over lengre tid før en får barn. Jeg er meget skeptisk om begge har en psykisk lidelse.

De som har en belastende sykdom som reduserer funksjonen bør ikke få mange barn.

Hvilke lidelser er så alvorlige og genetisk arvelige?

AnonymBruker
nachnoo skrev (6 timer siden):

De fleste psykiske lidelser reduserer vel funksjonen med mindre man er frisk pga medisiner. Har man ikke nedsatt funksjon så har man vel ikke sykdommen heller. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 timer siden):

Blant annet PU og autisme. Bla fordi det ikke finnes noen behandling. 

ADHD da? Det er også arvelig.

Og selvom det fins medisiner for bipolar så ser man svært tydelig spesielt her inne på forumet at få er friske selvom de går på medisiner for bipolar. 

Annonse

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man velger selv om man vil bli gravid ja, men det er opp til leger og psykiatrien om de vurderer deg frisk nok til å ha omsorgen for et barn. 

Det skjer jo bare hvis man driver med omsorgssvikt. De tar ikke bare barn bare for å ta barn bare på grunn av noen har en diagnose.

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (7 minutter siden):

Det skjer jo bare hvis man driver med omsorgssvikt. De tar ikke bare barn bare for å ta barn bare på grunn av noen har en diagnose.

Det kan betegnes som omsorgssvikt og manglende evne til å ta vare på barn om man ikke er på møter angående barnet, ikke tar vare på hygienen til barnet, sørger for at barnet spiser jevnlig og variert, at det legger seg og står opp til vanlige tider og kommer seg til skolen tidsnok. Mye som kreves når man har barn av eksekutive funksjoner hos forelder. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ADHD da? Det er også arvelig.

Og selvom det fins medisiner for bipolar så ser man svært tydelig spesielt her inne på forumet at få er friske selvom de går på medisiner for bipolar. 

For ADHD finnes det god behandling. 
Erfaring fra RL sier meg at prognosen ved BP er langt bedre enn det som fremkommer her på DOL.  Det er ikke så merkelig,  for det er de som ikke helt kommer til målet som fortsetter å søke hjelp på et slikt forum. 

nachnoo skrev (1 time siden):

For ADHD finnes det god behandling. 
Erfaring fra RL sier meg at prognosen ved BP er langt bedre enn det som fremkommer her på DOL.  Det er ikke så merkelig,  for det er de som ikke helt kommer til målet som fortsetter å søke hjelp på et slikt forum. 

Enig med deg. Jeg er ikke tilstedeværende her på DOL mesteparten av tiden. I all den tiden er jeg en helt vanlig og kanskje til og med ganske eksepsjonelt dreven a4 forelder. Jeg er kun her når det er noe som butter imot. Definerer meg selv som et høyt oppegående tilfelle av bp2, mesteparten av tiden har den diagnosen overhodet ingen (synlig) effekt på mitt liv. Lider leeenge inni meg innen det synes på utsiden, og forhåpentligvis også før barna påvirkes. Det gjør de også i perioder. Er ikke gøy med en mamma som noen uker eller måneder av gangen legger seg i senga i mørket og må slappe av eller sove. Men så finnes det også langt mer traumatiske ting for et barn å oppleve, helt uten psykisk sykdom hos foreldrene. 

Mine barn får omsorg, de har det de trenger, de blir tatt med på teater, de får drive med vintersport, oppleve kunst, lærer om musikkglede og aldri så lite filosofi av sin mor. Og de er alltid pri 1, selv om pri 1 i noen svært mørke faser såvidt betyr minimumskrav i enkelte uker. 

AnonymBruker

Man bør tenke seg veldig godt om. Man kan / bør ikke gå på medisiner under en graviditet da det kan påvirke fosteret. Er man psykisk syk fra før så kan barseltiden tippe en over. Da er det mye hormoner og mye som skjer i kroppen. Med en baby i hus er det 24/7 i flere år. Man må kunne takle å bli aleneforelder, dette har man ingen garanti på, og ha økonomi til å oppfostre et barn. Man kan også få barn med diagnoser som krever mye av deg. Du må sette deg selv til side og være en stødig og stabil og trygg forelder for barnet ditt. Se for deg 15 år frem i tid, barnet blir tenåring og det er krevende. Du må opp på natta, feber og legevakt, du må stille på foreldremøter, aktiviteter, følge opp lekser og alt som hører med. Opp tidlig hver morgen og du må tåle flere år med veldig lite søvn, og avbrutt søvn. Kanskje blir du alene også. Hvis svaret er at dette hadde du klart så er det bare å kjøre på. Men er barn fortjener en trygg og stabil oppvekst, og bipolar er arvelig. Du må snakke med familie og venner, fastlege og behandler og få grønt lys fra de som kjenner deg best. 
Jeg er mentalt frisk, og har 2 barn som snart er voksne. Det har vært fantastiske, slitsomme og krevende år. Selv om det gir meg enormt med glede og kjærlighet er det også et vanvittig ansvar. 

Anonymkode: 3c1e2...42d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...