Gå til innhold

Dongeri, olabukse eller jeans?

Anbefalte innlegg

Etter at Magnus Carlsen trakk seg fra sjakk-VM pga refs etter brudd på klesreglementet: Hva kaller du slike blå bukser laget i denimstoff som han hadde på seg? Jeg sier desidert mest olabukse.

Jeg ser dette debatteres i SoMe, og at det kan tyde på å være geografiske forskjeller hvor Østlandet og Midt-Norge ser ut til å bruke olabukse mer enn i nord og vest. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489268-dongeri-olabukse-eller-jeans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

morsan skrev (1 minutt siden):

Etter at Magnus Carlsen trakk seg fra sjakk-VM pga refs etter brudd på klesreglementet: Hva kaller du slike blå bukser laget i denimstoff som han hadde på seg? Jeg sier desidert mest olabukse.

Jeg ser dette debatteres i SoMe, og at det kan tyde på å være geografiske forskjeller hvor Østlandet og Midt-Norge ser ut til å bruke olabukse mer enn i nord og vest. 

Jeg sier dongeri bukse. 

Annonse

Jeg sa olabukse som barn. Nå sier jeg nok mest dongeri. Jeg oppfatter olabukse som en blå bukse, mens dongeri eller denim er litt mer generelt og har med stoffet å gjøre. Dvs. jeg kan si f.eks. "svart dongeribukse", men synes "svart olabukse" skurrer litt. Men det er muligens fordi alle dongeribukser i min barndom og ungdom var blå, jeg påstår ikke at det er noen regel.

Fant en artikkel om emnet: https://carlings.com/no/stories/produkter-materialer/derfor-heter-det-olabukse/ 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeans. Olabukse sa vi i forrige århundre.

Anonymkode: c5210...198

Vel, mange av oss har fremdeles levd lenger i forrige århundre enn i dette århundre.

Uansett, venninna mi fra Bergen sier dongeri med tydelig e og trykk på i’en.  På østlandet sier vi vel dongeri uten e og trykk på dong.

Dorthe skrev (23 minutter siden):

Uansett, venninna mi fra Bergen sier dongeri med tydelig e og trykk på i’en.  På østlandet sier vi vel dongeri uten e og trykk på dong.

Det stemmer - jeg er fra Oslo, har en venninne fra Bergen og observerer akkurat det samme. 

Endret av laban

Annonse

Valget mellom dongeri, olabukse eller jeans er enkelt: De er egentlig det samme! 😊

"Dongeri" og "olabukse" er norske betegnelser for det som på engelsk kalles "jeans". Ordet "dongeri" kommer fra byen Dongri i India, hvor et slitesterkt bomullsstoff opprinnelig ble produsert. "Olabukse" er en norsk folkelig betegnelse som antas å ha oppstått fordi buksen ofte ble forbundet med vanlige arbeidsfolk.

Så uansett hva du velger å kalle dem, snakker du om det samme plagget!

Anonymkode: deea0...9d4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...