Gå til innhold

Hvilken AP er best mot tankekjør?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dumt du ikke får noen svar på spm om hva som er best for tankekjør 

Anonymkode: 8009d...58f

Det er vel fordi dette har blitt spurt om på forumet utallige ganger de siste månedene. Og man er vel litt lei av å svare på de samme spørsmålene. Spesielt siden det ser ut til å være helt bortkastet for det kommer bare nye tråder med samme spørsmål likevel.

Anonymkode: 0355c...2b3

Det er vel fordi dette har blitt spurt om på forumet utallige ganger de siste månedene. Og man er vel litt lei av å svare på de samme spørsmålene. Spesielt siden det ser ut til å være helt bortkastet for det kommer bare nye tråder med samme spørsmål likevel.

Eh nå ser du vel ut fra denne tråden at det er flere som lurer på det - så alt er ikke fra samme person.

Jeg har sett noen tråder om det ja/ Men ikke noe svar på spørsmålet i noen av dem

Eh nå ser du vel ut fra denne tråden at det er flere som lurer på det - så alt er ikke fra samme person.

Jeg har sett noen tråder om det ja/ Men ikke noe svar på spørsmålet i noen av dem

Jeg har heller ikke sagt det er bare èn person, men at det har vært utallige tråder. Men at spesielt en bruker er veldig på dette med å stille samme spørsmål mange ganger, selv om de faktisk også får gode svar.

Uansett bør man ikke lene seg på fremmede på forum for slike spørsmål. Joda, kan være greit med tips, men det bør ikke være så viktig for en at man spør og maser i det uendelige om man ikke får svar. Til syvende og sist går man til fastlege/psykolog, legger frem symptomene og blir enige med helsepersonell hvilken medisin som kan passe. Så er det justering av dose og evt prøve flere medisiner i samråd med helsepersonell til man finner noe som fungerer for en selv.

Annonse

nachnoo skrev (Akkurat nå):

AP er utviklet og testet for psykoser. Det finnes ingen studier på»tankekjør».

Derfor er det vanskelig å gi et svar. 

Mener du at det bare er de som sliter med psykoser som bør ta AP?

Anonymkode: ad158...3a0

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Mener du at det bare er de som sliter med psykoser som bør ta AP?

Anonymkode: ad158...3a0

Som en generell regel kan du gå ut fra at jeg mener det jeg skriver.

Her ble det stilt et konkret spørsmål som jeg svarte på.

Når en skal svare på slike spørsmål, må en ha et godt grunnlag for svaret. Det beste grunnlaget for svaret ville vært en vitenskapelig undersøkelse, men det finnes ikke.

Selv en psykiater med >30 års erfaring har sannsynligvis ikke systematisert erfaringene på en slik god måte at det kan gis et godt svar.

Det finnes kanskje pasienter som har erfaring med 3-4 ulike AP på denne indikasjon. Men siden effekten er så individuelt varierende, vil heller ikke denne erfaringen ha verdi for andre en den pasienten selv.

Jeg ville ha sagt at du bør få hjelp til å finne ut hva ‘tankekjøret’ skyldes, og behandle grunnen isteden for symptomene.

La meg forklare: er det pga småproblemer hjemme/ på jobb, er det personligheten din med nevrotiske innslag, er det på grunn sv depresjon, på grunn av angst, OCD, psykose, schizofreni etc.

Leger kan og bør ikke bare medisinere symptomer uten å finne rot-årsaken til våre problemer.

Så om du kan peile deg inn på noe som kan være årsaken, så finner du også ut av mest effektiv behandling. 

nachnoo skrev (14 timer siden):

AP er utviklet og testet for psykoser. Det finnes ingen studier på»tankekjør».

Derfor er det vanskelig å gi et svar. 

Åja. Men den brukes jo for det. Kan du gi en slags kvalifisert «gjetning»?9

Trinity80 skrev (13 timer siden):

Jeg ville ha sagt at du bør få hjelp til å finne ut hva ‘tankekjøret’ skyldes, og behandle grunnen isteden for symptomene.

La meg forklare: er det pga småproblemer hjemme/ på jobb, er det personligheten din med nevrotiske innslag, er det på grunn sv depresjon, på grunn av angst, OCD, psykose, schizofreni etc.

Leger kan og bør ikke bare medisinere symptomer uten å finne rot-årsaken til våre problemer.

Så om du kan peile deg inn på noe som kan være årsaken, så finner du også ut av mest effektiv behandling. 

Forsåvidt enig

Men tenler det i noen tilfeller behøves medisin for å roe ned kropp og hjerne. Og ad ikke hjelper direkte på det

nachnoo skrev (14 timer siden):

Som en generell regel kan du gå ut fra at jeg mener det jeg skriver.

Her ble det stilt et konkret spørsmål som jeg svarte på.

Når en skal svare på slike spørsmål, må en ha et godt grunnlag for svaret. Det beste grunnlaget for svaret ville vært en vitenskapelig undersøkelse, men det finnes ikke.

Selv en psykiater med >30 års erfaring har sannsynligvis ikke systematisert erfaringene på en slik god måte at det kan gis et godt svar.

Det finnes kanskje pasienter som har erfaring med 3-4 ulike AP på denne indikasjon. Men siden effekten er så individuelt varierende, vil heller ikke denne erfaringen ha verdi for andre en den pasienten selv.

Hva i AP sin mekanisme er det som KAN tilsi at det fungerer for tankekjør og opphengte tanker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...