Gå til innhold

Blir helt gal av bekymring for deprimert og suicidal kjæreste.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De har sett men ikke svart på noe av mld eller snapper jeg sender siden 1 juledag. Fikk endelig svar i går om at de var suicidal og ikke orket å svare. Prøvde å trøste, fikk ikke svar. Fortsatt ikke svar. Jeg blir helt gal av bekymring. Hvordan støtter man noen som har låst seg helt? Og hvordan passer jeg på tryggheten. Altså at vedkommende ikke tar sitt eget liv? Har kontaktinformasjon til mor som de bor med. Når er det innfafor å kontakte? 

Anonymkode: 8b76e...495

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har sett men ikke svart på noe av mld eller snapper jeg sender siden 1 juledag. Fikk endelig svar i går om at de var suicidal og ikke orket å svare. Prøvde å trøste, fikk ikke svar. Fortsatt ikke svar. Jeg blir helt gal av bekymring. Hvordan støtter man noen som har låst seg helt? Og hvordan passer jeg på tryggheten. Altså at vedkommende ikke tar sitt eget liv? Har kontaktinformasjon til mor som de bor med. Når er det innfafor å kontakte? 

Hvem er "de"?

Anonymkode: b6ea4...6dd

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har ikke ansvar for at vedkommende ikke tar sitt eget liv.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ikke ansvar for at vedkommende ikke tar sitt eget liv.

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg er jo veldig glad i personen og vil jo gjøre det jeg kan for å hjelpe.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg er jo veldig glad i personen og vil jo gjøre det jeg kan for å hjelpe.

Jeg ser den. Så vanskelig det må være for deg. Jeg ville ha kontaktet mor.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er du kjæresten til personen? Eller er det et kjærestepar du snakker om? Der begge er susidal? 

Anonymkode: daea1...f19

Kjæresten. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kjæresten. Skriver kjønnsnøytralt for å ikke bli igjenkjent.

Litt lettere å forstå om du skriver h*n, hen, x eller annet forståelig. «De» er flertall (om det ikke er høflig tiltale).

Håper ellers det går bra, og slutter meg til de som sier at det ikke er ditt ansvar.

Ekstra skrev (1 time siden):

Litt lettere å forstå om du skriver h*n, hen, x eller annet forståelig. «De» er flertall (om det ikke er høflig tiltale).

Håper ellers det går bra, og slutter meg til de som sier at det ikke er ditt ansvar.

"De" kan også brukes som kjønnsnøytralt begrep i entall, her sakset fra nettsiden Språkprat:

Men det kjønnsnøytrale pronomenet de (med objektsform dem), som også brukes i norsk, er kanskje ikke like godt kjent som hen. På samme måte som hen kan de fungere som et kjønnsnøytralt personlig pronomen, og det er dermed et alternativ til både hen, han og hun. De kan også brukes i tilfeller hvor man ikke ønsker å opplyse om, ikke vil anta eller ikke kjenner en person sin kjønnsidentitet. Både hen og de kan altså brukes som erstatning for vedkommende eller han/hun-konstruksjoner, for eksempel i informasjonsskriv til foreldre: «Dersom en elev blir syk i løpet av skoledagen, gir lærer beskjed til hens/deres foreldre så fort som mulig.»

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøvde å trøste, fikk ikke svar. Fortsatt ikke svar. Jeg blir helt gal av bekymring. Hvordan støtter man noen som har låst seg helt? Og hvordan passer jeg på tryggheten. Altså at vedkommende ikke tar sitt eget liv? Har kontaktinformasjon til mor som de bor med. Når er det innfafor å kontakte? 

I teorien har du ingen ansvar for hva din kjæreste velger å gjøre med eget liv, og det er lett for andre å si på et forum, men det er helt annerledes å stå i det i praksis. En vil gjerne støtte - og jeg tenker at det gjør du allerede. Vis at du bryr deg. Vis at du er der om h*n vil, og oppfordre til å ha kontakt.

Pleier din kjæreste å ha perioder med selvmordstanker i høytiden, når verden  rundt tilsynelatende skal skinne? Vet du om det er en utløsende årsak? Kan dere snakke om det og ev. gjøre situasjonen mindre truende gjennom å sortere tanker og sette ord på den? Jeg har erfart med en venn at det kan ha stor verdi. Husk å sett grenser for deg selv, du skal være kjæreste etter dette også.

Kan du kanskje snakke med vedkommende om hva dere skal gjøre neste gang dere møtes? Ev. noe dere har planlagt? En felles film dere har sett. Noe dere har gjort sammen. Jeg har erfart at det å snakke sammen om hverdagslige ting, er vel så verdifullt. Vise at du er der uansett hva det måtte være.

Leit at du må oppleve dette. Gir deg en styrkeklem. Husk at om du tenker at liv står i fare, kan du ringe legevakt eller AMK.

Endret av Eva Sofie
Babette skrev (33 minutter siden):

"De" kan også brukes som kjønnsnøytralt begrep i entall, her sakset fra nettsiden Språkprat:

Men det kjønnsnøytrale pronomenet de (med objektsform dem), som også brukes i norsk, er kanskje ikke like godt kjent som hen. På samme måte som hen kan de fungere som et kjønnsnøytralt personlig pronomen, og det er dermed et alternativ til både hen, han og hun. De kan også brukes i tilfeller hvor man ikke ønsker å opplyse om, ikke vil anta eller ikke kjenner en person sin kjønnsidentitet. Både hen og de kan altså brukes som erstatning for vedkommende eller han/hun-konstruksjoner, for eksempel i informasjonsskriv til foreldre: «Dersom en elev blir syk i løpet av skoledagen, gir lærer beskjed til hens/deres foreldre så fort som mulig.»

Det var jeg ikke klar over. Egnet til å skape forvirring, etter min mening. Godt belyst her i tråden.

Annonse

Ekstra skrev (11 timer siden):

Det var jeg ikke klar over. Egnet til å skape forvirring, etter min mening. Godt belyst her i tråden.

Ja enig i at det kan skape forvirring hvis man ikke er obs på denne betydningen av ordet. Engelske "they" brukt på samme måte er mer innarbeidet i språket, mulig det er der det kommer fra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...