Gå til innhold

Hvordan finner man seg selv? (Føler at jeg aldri fikk funnet meg selv i ungdomstiden og er nå en lost 30 åring)

Anbefalte innlegg

Som ungdom var jeg veldig innadvendt så klarte aldri få nye venner, var aldri på fest eller andre sammenkomster, hadde aldri kjæreste (og har fortsatt ikke hatt det enda) fordi jeg er så nervøs (redd) for alt galt som kan skje. Jeg føler også at jeg mangler mye erfaring med det meste, alt fra vennskap, kjærester med mer. Og da jeg ble 20 år så ble jeg psykisk syk og livet de neste 10 årene besto mye av psykiatrien, innleggelser og samtaler og møter med behandlere.

Nå når jeg har blitt 30 år har ting endelig blitt bedre for meg og jeg har fått psykiatrien på avstand og livet mitt er mer A4 nå med jobb, egen leilighet og hobbyer. Men siden jeg aldri testet ting ut og fant meg selv i ungdomstiden og ung voksen tiden så sitter jeg med en følelse av at jeg er lost og ikke vet hvem jeg. Hvordan finner man seg selv i voksen alder? 

Anonymkode: ed91d...3e4

Fortsetter under...

Everybody skrev (Akkurat nå):

Ble du psykisk syk fordi du slet med å passe inn?

Nei, det tror jeg ikke. Fikk bipolar lidelse og det går vel ikke på slike ting?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke. Fikk bipolar lidelse og det går vel ikke på slike ting?

Åja, ok. Nei bipolar lidelse har mest biologiske og genetiske årsaker. Men det kan trigges av stress.

Endret av Everybody
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan finner man seg selv i voksen alder?

I gamle dager måtte man oppsøke de gamle mestrene for å få svaret på det spørsmålet, enten de bodde i et tempel i India eller i en hule på en fjelltopp i Antarktis (evt. på et fabrikkloft i Salhus). Men det lages ikke slike mestre lengre. Idag må man spørre ChatGPT.

Nyt at du er stabil og har det bra. Du trenger ikke ta igjen det tapte med festing og at som hørte 20 årene til. Nå er du 30 og gjør de tingene du liker. Inviter noen kollegaer på ost og kjeks, eller foreslå lønningspils f eks. For å få venner må man være aktiv og tåle avvisning. Du må små snakke med folk og øve deg på det, små snakk kan føre til mer snakk og evt vennskap. Det ringer ikke en fremtidig bestevenn på døra og sier hei. Dette m du jobbe for 

Anonymkode: ac11a...de7

Annonse

Jeg hadde litt av samme greia som deg. Jeg visste ikke helt hvem jeg var etter lang tid med sykdom, og slet med de mange sidene ved meg selv som var motstridende.

Psykiater kom med noe som fikk meg til å lande i den jeg er: det er få mennesker som ‘finner seg selv’ fordi vi har mange versjoner av oss selv. 

Jobb heller med å bli glad i deg selv etter mange vanskelige år som du har klart å komme deg gjennom.

Så kanskje du også kan få det rådet? Skift fokus til å bli glad i deg selv som har klart å få til livet. Dine grunnverdier er der fremdeles, man finner ut av ting mens man lever livet. Vi mennesker er ikke roboter, vi har forskjellige sider og fasetter. Og det gjør livet litt mer spennende ☺️

Klarer du å slutte å tenke at det er noe feil med deg? Kan du gi slipp på ideen om at ungdomstiden må være festing, drikking og stor vennegjeng? 

Jeg tror en del av å "finne seg sjæl" er å akseptere den du er og ikke tenke at du skulle vært en helt annen. Du kan innkassere inn noen suksesser. Du er frisk, selvstendig og i jobb. Det høres ut som en suksess for meg. Nå ønsker du en kjæreste og venner. Sats på små steg som du kan gjennomføre. For eksempel være litt mer sosial med kolleger og møte en Tinder-date.

Fikk barn som 17, så kjente på den følelsen i 20årene. 

Men ble voksen og forstod at en fest eller to ikke er livet, var jeg som levde livet.

Anonymkode: c30a8...553

psykedeliker skrev (På 29.12.2024 den 4.10):

I gamle dager måtte man oppsøke de gamle mestrene for å få svaret på det spørsmålet, enten de bodde i et tempel i India eller i en hule på en fjelltopp i Antarktis (evt. på et fabrikkloft i Salhus). Men det lages ikke slike mestre lengre. Idag må man spørre ChatGPT.

Hvordan får jeg spurt ChatGPT? Er det en app eller nettside?

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 5.57):

Nyt at du er stabil og har det bra. Du trenger ikke ta igjen det tapte med festing og at som hørte 20 årene til. Nå er du 30 og gjør de tingene du liker. Inviter noen kollegaer på ost og kjeks, eller foreslå lønningspils f eks. For å få venner må man være aktiv og tåle avvisning. Du må små snakke med folk og øve deg på det, små snakk kan føre til mer snakk og evt vennskap. Det ringer ikke en fremtidig bestevenn på døra og sier hei. Dette m du jobbe for 

Godt poeng det med at ingen fremtidig bestevenn kommer til å ringe på døren min, jeg skal virkelig gjøre en innsats for å finne noen venner neste år. Har lastet ned app og skal følge med på hey girl gruppen på facebook og ellers også forsøke å være sosial IRL også.

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 5.57):

Du finner deg selv i relasjon med andre, derfor må du aktivt søke folk og bygge relasjoner 

Ja, jeg burde definitivt få flere relasjoner, har heldigvis familie da men savner veldig å ha nære venner.

Trinity80 skrev (På 29.12.2024 den 9.46):

Jeg hadde litt av samme greia som deg. Jeg visste ikke helt hvem jeg var etter lang tid med sykdom, og slet med de mange sidene ved meg selv som var motstridende.

Psykiater kom med noe som fikk meg til å lande i den jeg er: det er få mennesker som ‘finner seg selv’ fordi vi har mange versjoner av oss selv. 

Jobb heller med å bli glad i deg selv etter mange vanskelige år som du har klart å komme deg gjennom.

Så kanskje du også kan få det rådet? Skift fokus til å bli glad i deg selv som har klart å få til livet. Dine grunnverdier er der fremdeles, man finner ut av ting mens man lever livet. Vi mennesker er ikke roboter, vi har forskjellige sider og fasetter. Og det gjør livet litt mer spennende ☺️

Så fint å tenke på det slik, at vi har mange versjoner av oss selv. Og ja, jobbe med å bli glad i meg selv er noe jeg absolutt burde også.

Grendel skrev (På 29.12.2024 den 11.09):

Klarer du å slutte å tenke at det er noe feil med deg? Kan du gi slipp på ideen om at ungdomstiden må være festing, drikking og stor vennegjeng? 

Jeg tror en del av å "finne seg sjæl" er å akseptere den du er og ikke tenke at du skulle vært en helt annen. Du kan innkassere inn noen suksesser. Du er frisk, selvstendig og i jobb. Det høres ut som en suksess for meg. Nå ønsker du en kjæreste og venner. Sats på små steg som du kan gjennomføre. For eksempel være litt mer sosial med kolleger og møte en Tinder-date.

Ja, jeg burde klare å slutte å tenke at det er noe feil med meg, men må nok jobbe litt for å få det til. Så fint at du tenker at det høres ut som suksess, og det er det jo, bare ikke så lett å se det selv og når man sammenligner seg mye med andre så er det lett å føle seg mislykket. Skal forsøke å satse på små steg som jeg lykkes med.

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 11.14):

Men ble voksen og forstod at en fest eller to ikke er livet, var jeg som levde livet.

Anonymkode: c30a8...553

Godt poeng.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan får jeg spurt ChatGPT? Er det en app eller nettside?

https://chatgpt.com/

Det er også app på Android og iPhone.

AnonymBruker
Everybody skrev (På 31.12.2024 den 19.35):

https://chatgpt.com/

Det er også app på Android og iPhone.

Takk, fikk et fornuftig svar og det hadde jeg egentlig ikke forventet. Ikke værst.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...