Gå til innhold

Blir man psykotisk av angst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei. Hvor er symptomer beskrevet? Står bare «psykosenær». Lurer på hva det innebærer. Symptomee på det

Anonymkode: 22c8e...777

Vedkommende skrev jo det. "Intens frykt" og "sterk angst". 

Anonymkode: c336d...95e

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja men beskrev ikke hvilke symptomer som indikerer at man er psykosenær 

Det er jo intens frykt og sterk angst som indikerer at man kan være psykosenær!

Du BLIR ikke psykotisk av angst, hvis du ellers er frisk. Men angst beskytter jo ikke mot psykose, så man kan jo ha både angst og psykose. Som Marye skriver, så vil også i de fleste tilfeller psykose være skremmende og gi angst.

Når det gjelder depresjon, så er sammenhengen litt mer komplisert. Det finnes de med depresjon som får psykotiske symptomer. Ofte kan disse vrangforestillingene være kongruente (i samsvar) med depresjonen, og f.eks. manifestere seg som at man tror at man selv er skyld i alt galt i verden eller at depresjonen er en straff fra Gud, eventuelt at man får hallusinasjoner om at ormer spiser en opp eller lignende. Du skriver at du er tungt deprimert, hvor depressiv er du objektivt sett (er dette målt hos behandler)? Det er gjerne ved de aller mest alvorlige depresjonene slike symptomer kan oppstå.

eira_mathea

Jeg har opplevd både psykose, angst og depresjon med og uten psykose. Jeg skjønner hva du mener, veldig markert angst kan ha et paranoid preg og det kan minne om vrangforestillinger. Likevel er det er definitiv forskjell mellom denne typen voldsom angst og psykotiske symptom. Sistnevnte kan generere angst fordi det er en ubehagelig tilstand, men jeg har aldri opplevd å vippe over i psykose pga angstsymptom.

Annonse

AnonymBruker
eira_mathea skrev (14 timer siden):

Jeg har opplevd både psykose, angst og depresjon med og uten psykose. Jeg skjønner hva du mener, veldig markert angst kan ha et paranoid preg og det kan minne om vrangforestillinger. Likevel er det er definitiv forskjell mellom denne typen voldsom angst og psykotiske symptom. Sistnevnte kan generere angst fordi det er en ubehagelig tilstand, men jeg har aldri opplevd å vippe over i psykose pga angstsymptom.

Men er det psykose om man har DP/DR og er på en måte bare inni sin ehen angst/depresjonsverddn?

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men er det psykose om man har DP/DR og er på en måte bare inni sin ehen angst/depresjonsverddn?

Jeg har ikke påstått det du skriver. Psykose er ikke det samme som å «bare være inni sin egen angstverden». Psykose har helt spesifikke symptom og kriterier og det er fagpersonell som skal vurdere disse, ikke du selv. Om du er redd for at du har psykose må du be en lege undersøke deg og om svaret er nei så har du ikke psykose. 

AnonymBruker
eira_mathea skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke påstått det du skriver. Psykose er ikke det samme som å «bare være inni sin egen angstverden». Psykose har helt spesifikke symptom og kriterier og det er fagpersonell som skal vurdere disse, ikke du selv. Om du er redd for at du har psykose må du be en lege undersøke deg og om svaret er nei så har du ikke psykose. 

Nei, du har ikke påstått, jeg lurer.

Nei de sier jeg ikke har psykose. Men jeg skjønner ikke at det er normalt å være så opphengt ig innesperra i eget hode. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, du har ikke påstått, jeg lurer.

Nei de sier jeg ikke har psykose. Men jeg skjønner ikke at det er normalt å være så opphengt ig innesperra i eget hode. 

Gå til legen og forklar symptomene dine og hva du sliter med.

Det er helsepersonells ansvar og fagområde å utrede og finne ut hvilke lidelser du har, ikke din jobb.

Det er helsepersonells ansvar og fagområde å finne rett medisin til deg, ikke din jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...